Hifi rom

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Hei.

Etter jeg flyttet fra Trondheim til Drammen har jeg nå fått dedikert lytterom til anlegget,rommet er som følger:
Ca 19kvm
Lengde 5.244
Bredde 3.693

Anlegget er nå plassert i enden av rommet med bakvegg og vegg til høyre med yttervegg av betong,foret inn og bekledd med multielement, utenpå er det gips.
Veggen til høyre er en ikke alt for solid vegg,med en eller flere lag med gips mot motsatt rom.
(Merker att denne veggen vibrerer noe når jeg drar på litt volum) litt stomp lyd når jeg banker i veggen.
Bakvegg bak lytteposisjon er også gips,men noe mere solid.

Det er en dør noe til høyre bak lytteposisjon samt på siden bak lytteposisjon på enden av sideveggen til venstre.

Taket består av langsgående panel.
Gulv er teppe belagt betong.

Det jeg ønsker er innspill til og få dette rommet så,optimalt som mulig????

Jeg har nå midletidig satt opp, acoustic tuning signature line bass paneler i hjørnene bak ht.
Furutech frd diffusorer bak ht.

Frd paneler på,førsterefleksjon sidevegger.

Identiske IKEA bokhyller på sidene av lytteposisjon.

Bokhylle i hjørnet på høyre side bak lytteposisjon.

Det jeg savner uten og ha optimalisert ht plassering og jobbet så mye enda, er mere rom følelse.
Og jeg merker att bassen ikke er så stram og presis som jeg vil ha den.

Jeg vurderer derfor Vicacoustic Vari bass absorbenter eller superbass exstreme bak ht eller i alle hjørnene i rommet???? Eve 2 Stk Svanå varitune v4 eller v6.

Absorbenter fra GIK er også,vurdert.

Tenker også på og plassere ett Furutech panel i midten bak ht.

Vurderer også og stive av venstre veggen med en slags finner plate og legge ett nytt lag med gips.

Ble mye info dette, men jeg har lyst til og få rommet så optimalt som mulig:)
Håper på,innspill�����������

Sist redigert:

Kingpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.12.2007
Antall liker
141
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
3
Kan du legge ut bilder av rommet så blir det lettere å hjelpe?
Hvor langt ut på golvet står høyttalerene?
Bruk tid på å finne best mulig plassering før du begynner med andre tiltak.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med kingpin, bruk tid til å plassere deg og ht så optimalt som mulig først.

Få noen til å ta en måling av rommet ditt. Eller gjør dette selv.

Utifra hva de viser og hva du føler som mangler. er feil, så er det lettere å komme med tips. Du har allerede en del tiltak, men er de riktige i forhold til hva du ønsker? Står de på riktig plass? Et mange variabler her som må passe med hverandre.

• Liker
Reaksjoner: X3

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.063
Sted
Sjælland. Danmark.
1. Først placere lytte positionen. 1/3 del fra bagvæggen. Placeret i centreringen.

2. Derefter placere højttalerne. 30 grader ud fra centreringen (midten). Her skal der fintunes gerne brug en laser pen. Lyt noter og flyt. Brug mærkeringer så du kender stedet igen.

3. Placer anlægget. Det skal IKKE være imellem højttalerne. Det er en fejl der normalt gøres. Placer anlægget på den ene sidevæg.

4. En måling er god, for at se, hvordan det ser ud. Men lad være med at overdrive det. At det måler bedst er ikke det samme som at det lyder bedst.

5. Køb 4 stk. Svanø diffusere. Det kan være dem man selv samler. De er i pap og MDF. Lyt dig frem hvordan de ændre lyden. De giver den dejlige fornemmelse af rumfølelse. De fjerner også den evt. skarpe diskant. Det hører man, når de fjernes igen for test.

6. Køb dæmpemateriale f.eks. Basotec fra Hofa. 4 plader koster ca. 1000 d.kr. De er 1 meter x 1 meter og de er 5 cm tykke. De bruges i mange fine dæmpeplader under andet navn. Lyt dig frem, hvad de gør med lyden. Nogle vil nok sige, at 5 cm er for tyndt. Det giver dog en god fornemmelse. Men så brug 2, 3 eller 4 plader.

DSCN1137.jpg

Svanø Papvinge, som man selv samler.

baso_kurve.gif

Basotec. Den blå linje vil så være for to plader.

Sist redigert:

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Takker for tilbakemeldinger:) jeg skal prøve og få jobbet en del med plassering i kveld.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.512
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei.

Etter jeg flyttet fra Trondheim til Drammen har jeg nå fått dedikert lytterom til anlegget,rommet er som følger:
Ca 19kvm
Lengde 5.244
Bredde 3.693

Anlegget er nå plassert i enden av rommet med bakvegg og vegg til høyre med yttervegg av betong,foret inn og bekledd med multielement, utenpå er det gips.
Veggen til høyre er en ikke alt for solid vegg,med en eller flere lag med gips mot motsatt rom.
(Merker att denne veggen vibrerer noe når jeg drar på litt volum) litt stomp lyd når jeg banker i veggen.
Bakvegg bak lytteposisjon er også gips,men noe mere solid.

Det er en dør noe til høyre bak lytteposisjon samt på siden bak lytteposisjon på enden av sideveggen til venstre.

Taket består av langsgående panel.
Gulv er teppe belagt betong.

Det jeg ønsker er innspill til og få dette rommet så,optimalt som mulig????

Jeg har nå midletidig satt opp, acoustic tuning signature line bass paneler i hjørnene bak ht.
Furutech frd diffusorer bak ht.

Frd paneler på,førsterefleksjon sidevegger.

Identiske IKEA bokhyller på sidene av lytteposisjon.

Bokhylle i hjørnet på høyre side bak lytteposisjon.

Det jeg savner uten og ha optimalisert ht plassering og jobbet så mye enda, er mere rom følelse.
Og jeg merker att bassen ikke er så stram og presis som jeg vil ha den.

Jeg vurderer derfor Vicacoustic Vari bass absorbenter eller superbass exstreme bak ht eller i alle hjørnene i rommet???? Eve 2 Stk Svanå varitune v4 eller v6.

Absorbenter fra GIK er også,vurdert.

Tenker også på og plassere ett Furutech panel i midten bak ht.

Vurderer også og stive av venstre veggen med en slags finner plate og legge ett nytt lag med gips.

Ble mye info dette, men jeg har lyst til og få rommet så optimalt som mulig:)
Håper på,innspill�����������
Hei X3

Det er en veldig god ide som Palvig har skissert lenger opp.
Ellers ville jeg satset på Tube Traps trykkabsorbenter.
Ta kontakt med den Skandinaviske importøren X3MHC (Alan)

Lykke til😄

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Da har jeg fått jobbet litt mere med plassering og akustikken.
Dybdeperspektiv,punktplassering og rom er nå mye bedre.
Men har en del problem områder i bassen,testet med nordost test Cd og virker som jeg har peak fra ca 30-39hz
og ganske kraftige peaker i området 70-125hz,sistnevnte må jeg absolutt gjøre noe med.
Jeg tenker enda på Vicacoustic super bass exstreme bass feller som absorberer fra 60hz-125hz(maximum effekt 70-100hz)
Noen andre forslag på produkter?
Anlegget er nå plassert ca slik: Høyttalere 96cm til bakvegg.
58,3cm sidevegg
lytteposisjon 1.693 fra bakvegg.

Går man rundt i rommet høres det faktisk ut som hjørnet bak lytteposisjon til høyre er plassen med mest boom i bassen.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
image.jpg

• Liker
Reaksjoner: OMF

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Synes det blir mye gjetting om jeg skal komme med tips uten å se hvordan rommet ditt oppfører seg.

Om du bor i nærheten av meg så tar jeg gjerne med målekofferten på tur.

Send meg en pm evnt.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Driver enda og jobber med akustikken i lytterommet. Jeg har nå plassert ht på den ene langveggen, akkurat nå føler jeg faktisk peak på rundt 80 Hz er verst.
Har også en rundt 40hz som virket som var lavere i frekvens ved den andre ht plasseringen.
Jeg tenkte å få tatt noen målinger når jeg får mulighet enten og leie inn noen eller kjøpe meg utstyr selv.

Er det noen som har prøvd eller har denne? AVshop.no / minidsp UMIK-1 USB kalibrert målemikrofon
Er dette settet bra nok med Rew til formålet?

Jeg har nå også 2* Asc tubetraps 16" og 2*11" stablet i hjørnene bak ht.
Beveger jeg meg bak ht eller bak lytteposisjon rumler det fælt rundt 80hz.

Ett lite spm er om jeg hadde blitt kvitt bass problemene hvis jeg hadde gjort noe med den ene veggen samt gulv og tak, eller burde ikke dette gjort noen forskjell i bass området.
Og heller invisteres i bass paneler og plassere på vegg mellom ht og eve bak lytteposisjon?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Umik er den mikrofonen som er lettest å starte med ja. Samme mik som jeg bruker.

Om du skal gjøre noe med peaker på 40hz og 80hz slik du tror det er så krever det enten svært tykke feller/absorbenter, Eller trykkbasserte. Trykkbasserte kan jeg forlite om.

Det letteste er å få noen inn til å ta målinger, eller som du er inne på. Kjøpe deg en Umik-1 og gjøre dete selv.

Når det kommer til absorbenter på feks sidevegg, tak og gulv så vil det etter mine ører opne for en mye bedre lydopplevelse. Ved at man kommer nærmere inn på lyden. Hos meg slipper lyden høyttalerene enda mer. Jeg har 20cm på vegger og tak i førsterefleksjonspunktene. Har også en hel vegg med 40cm absorbent bak meg.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har nevnt det tidligere, om du bør i nærheten så kommer jeg gjerne på besøk jeg å ser på dette.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Oki. Så du mener Umik-1 fungerer fint for formålet?
Utrolig dumt at det ikke selges Rpg sine trykkbaserte paneler i Oslo/Drammens området.
Modex Plate type 2 | Lyd & Akustikk

Står en liten forklaring på trykkbaserte absorbenter her.
Jeg har forøvrig bestilt meg 4 stk 16" Asc isometrisk tube traps,blir spennende og se hvor mye virkning disse har rundt 40 og 80hz:)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ja. Umik er flott å bruke. Det er den de fleste bruker.

Topp Bunn