Hifi eventyret, del 2. Utpakkingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Dac er underveis..... - vil jeg tro :-X ;D Blir morsomt å høre dette Peter !

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jupp,,, dac kommer imorgen. Skal bli morro dette her. Jeg har fått invilga søknaden om å ha anlegget på stua permanent. Inntill jeg får fart på rommet oppe. Trenger bare noen lengre HT kabler lik at jeg kan flytte (phust og pes ) ht frem og tilbale fra posisjon til inntill veggen der de ser penest ut når frøken er hjemme.

Hvor mange av oss er det som ikke har rør i det hele tatt nå forresten?

Mvh Peter

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Stalltips: Finner du eventuelt 2stk plater/fliser av noen slag og setter HT oppå samtidlig som du har limt filtknotter under kan du skyve HT inn og ut av lytteposisjon uten å ødelegge gulvet selv om HT er rimelig tunge.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    johnnygrandis skrev:
    Stalltips: Finner du eventuelt 2stk plater/fliser av noen slag og setter HT oppå samtidlig som du har limt filtknotter under kan du skyve HT inn og ut av lytteposisjon uten å ødelegge gulvet selv om HT er rimelig tunge.
    Jepp, godt tips.

Har sånne vallhalla gummigreier under nå, med filtknotter, Fungerer greit, men er på jakt etter et par plater/stein, da jeg mener at det låter bedre med Strauss på spikes enn på putene.

Er heller ikke sikker på om jeg liker best å spille med side elementene mot eller fra hverandre. Mere pønsking må til.
    Er spent på den dac-en gitt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dac koblet opp og prøvd. Skal ha en lytteseanse eller to imorgen. Det er store forskjeller her ja, men nå har jeg bare prøvd usb inn på denne dacen...

Holder på å koble opp andre kilder, men angler kabler... ;D

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Retep skrev:
    Dac koblet opp og prøvd. Skal ha en lytteseanse eller to imorgen. Det er store forskjeller her ja, men nå har jeg bare prøvd usb inn på denne dacen...

Holder på å koble opp andre kilder, men angler kabler... ;D
    Og DACEN heter......?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den heter bæææææææ bææææ lille lam..

Sim Audiio Moon 300D.

Flott sak gitt... ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hifi eventyret, del II

Hehe... Moon tar aldri feil... hmm.

Jeg har spillt på denne dac-en nå i et døgn. Og satt inatt å lyttet til mye musikk.

Det første jeg måtte gjøre var å flytte på høyttalerene. De står nå 50cm fra baksiden av ht til bakvegg og 61cm til sidevegg.

Jeg var innom de fleste sjangrene inatt og koblet frem og tilbake mellom Moon, Abrahamsen og Marantz sa8400 (ren cdspiller) og jeg har nå et luksus problem. De er alle forskjellige og med sine klare styrker. Moon er absolutt best på akustisk musikk og jazzete musikk. Marantz er best på metall og abrahamsen liker jeg best på puddelrock og disco.

Er litt i villrede egentlig. Alle tre spiller godt og med et lite forsprang til Moon sett alt under ett. Dette er med Pathos TT anniversary RR som forsterker.

Koblet i dag tidlig opp Hegel P4a og Ostens MF 750. Og fikk hakeslepp. Der kom moon til sin rett. Er ikke itvil på hva som frister mest med dette oppsettet.

Det at hegel skal ha en spiss og hard lyd, det er ivertfall ikke sant med MF og Moon tilkoblet min Strauss.

Så dda sitter jeg her da, med flere dac-er og to forsterkere. En uten effekttrinn( sånn egentlig) hor kobinasjonene er meget ulike og har sine klare styrker. Men styrkene er på veldig ulik type musikk.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre her. Har bare råd til å beholde 1 av forsterkerkombinasjonene.

Nei nå er det ut i hagen for å jobbe mere med den.

Mvh Peter

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Ehhh.... bare å levere Pathosen til Steinar og håpe han ikke legger merke til forkjellen :-\

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Vektmessig så gjør han nok ikke det.

Det kan også bare vere dagsformen samt at jeg fortsatt ikke har prøvd med akusikkbehandling av rommet. Jeg er godt fornøyd med Moon, men hadde på en måte ventet mere.

Pathosen er deilig å lytte til, mens kombinasjonen Hegel MF er noe råere.

Kan vel si at Pathos/Moon/Strauss er best på akustisk musikk og når jeg lytter på lavt volum.

Hegel/MF/Abrahamsen er best på rock, og når jeg guffer på litt.

Foskjellen på Moon og Abrahamsen på USB inngang klarer ikke jeg å høre forskjell på. Moon er bedre enn Marantz Sa8400 på cdavspilling. Abrahamsen har kun Usb inn.

Men sjansen for at jeg finner meg et par MF 750K evnt 550K er vel heller lav. Jeg finner somregel ting når konto.en er tom. Slik som den er nå.

Har lagt ut mye for salg, da hifi rommet/gutterommet blir gjesterom. Siden jeg får ha oppsettet i stua. Hvor Straussene fungerer mye mye bedre.

Skal sette opp noen plater i førsterefleksjons punkta senere, og se om det har noe for seg.

Men dette er egentlig et luksusproblem! ;D

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Retep, jeg tror jeg har funnet oppskriften for deg ;)

Selv skal jeg kjøpe Audiolab 8200CDQ . Dette er CD spiller, med DAC og forforsterker (også USB DAC). Både DACE delen og PRe delen er reinspikka high-end, og saken koster bare 9995kr!

Alt du trenger er effekt-trinn, og for de som har aktive høyttalere, så gjør denne boxen resten. :D

Bare CD spiller delen skal kunne konkurere med de beste til 20000- 30000kr.

Den har blitt testet i 6moon, HIFI World og fler, med vannvittig ros og beundring og her er et interesant utrag fra en test som treffer meg for hjertet:

"The closest performer I’ve heard is the Benchmark DAC1 HDR. The 8200CDQ using the Optimal Spectrum filter sounds incredibly similar to the DAC1 HDR. Switch the Audiolab to one of the three Optimal Transient settings, and it’s game over. The Audiolab gains a level of musicality and attack that I’ve never experienced. There’s a dynamic realism in percussion that is breath taking, the attack of bass drums (real or synth based), the snap of drum sticks against the skin of snare enthrall you with a lifelike dynamic I’ve not heard before. One can hear the Attack, Sustain, Decay, Release as distinct elements of each note. The 82000CDQ lays bare the energy and dynamics of music, honestly and realistically. Bass drum kicks are so detailed, snares so vibrant, if you love percussion, this is the player/DAC for you."

Hele testen på 5 sider kan leses her:
    http://www.hometheaterhifi.com/cd-players/1301-audiolab-8200cdq-dac-for-audiophiles.html

Boxen burde hatt en vill.. pris på 5000-6000 dollar, men Audiolab har priset den til 1400 dollar.

Kan høres og ses hos flere forhandlere i norge. Her er en link til OHC http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=939&category_id=89

Trenger du ikke forforsterker delen så har du CD/DAC varianten til 7995kr her http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=938&category_id=89

Jeg har din gamle Rega DAC for øyeblikket, men tror denne er hakket vassere, og mye mer anvennelig 8)

PS: Har også lest om at effektrinnet 8200P på 100watt i 8 ohm også skal være banebrytende med tanke pris/ytelse, samt at det hadde vært morsomt å hørt de nye mono blokkene på 250watt i 8 ohm :p

mvh
    Bjørn

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Retep skrev:
    Hehe.. Vektmessig så gjør han nok ikke det.

Det kan også bare vere dagsformen samt at jeg fortsatt ikke har prøvd med akusikkbehandling av rommet. Jeg er godt fornøyd med Moon, men hadde på en måte ventet mere.
    Mine inntrykk er at dacer i denne prisklassen er det liten forskjell på, selv ikke Moon klarer lage gull av gråstein.. :eek: Ingrediensene står desverre som oftest i stil med ytelsen i mange tilfeller selv om det også finnes unntak.

Hvordan spilte de andre dacene i kombinasjon med Hegel/MF ?
    ----

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hegel/MF/Abe gir en noe mere avrunda lyd, samt en feitere bass. Liker Moon mye bedre med den forsterkerkombinasjonen.

Har idag hatt mange timer oppunder mønet, driver og maler og styrer på i ferien. Sitter nå og lytter på musikk med en velfortjent pause.

Og idag, med Pathos/Moon kominasjon så låter dette gull. Hører at det er mye bedre bass, dvs strammere og godt detaljert, tenkte å prøve MF/Hegel komboen igjen. Noe senere.

Uansett, det er deilig med musikk i stua...

Er rart dette med dagsform, at den betyr så mye!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.846
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Og nå er Steinar tilbake fra ferie, husk lever riktig forsterker da ;D

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sånn...

Da er det brukt mye tid de siste dagene og matchet og trikset med alle komponentene.

Det jeg sitter igjen med er følgende.

Pc---Abrahamsen USB dac--- Hegel H1mkIV--- Høyttalerkabler fra et eller annet merke og Kimber signalkabler.

Har også min gode Marantz sa8400 til salgs, men den ser det ikke ut som om noen vil ha. Er greit for meg det, for da har jeg forsatt mulighet til å spille av musikk på headsett.. om dama skulle ønske å se frustrerte fruer eller hva det nå er hun ser på.

Hegelen gir meg kontollen og snerten i toppen Vienna Strauss krever. Men den også går tom for strøm når jeg guffer opp, men til normale lyttevolum så spiller den flott. Jeg koser meg like mye med Jamie Cullum som med Metallica/Pantera, at H1mk4 er pågående i toppen, det vil jeg ikke si. Ivertfall ikke på mine høyttalere. Er morro å høre snerten i skarptromma.

Alt i alt så er jeg godt fornøyd nå, men oppgraderinger kommer. Men det tror jeg er lenge til. ;D ;D

Mvh Peter

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Retep skrev:
    Alt i alt så er jeg godt fornøyd nå, men oppgraderinger kommer. Men det tror jeg er lenge til. ;D ;D

Mvh Peter
    Særlig vil jeg tro.
    Kjøpte i helgen Audiolab 8200CD (DAC med 3 digitale innganger, USB og drivvek, samt digitalt, balansert og ubalanser analog ut).
    Herligheten kosta 7995kr (minus litt rabatt) på OHC, og spiller sjokkerende bra (Rega Dacen ble parkert). ANBEFALES sterkt en lytt, særlig deg Peter som digger metal on metal ;)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn