HiFi butikker i København

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Skal snart til Køben, og lurer på om noen kan gi meg tips om "nogle" butikker. Det kan vel ikke bare være fona og expert butikker der?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Det var mange butikker, men de er nå sønderknust av livlige ungdommer. ;D

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Takker Flemming.
Tusen takk for tipsene.
Audioconsult hadde jeg faktisk e-addr. til, men trodde at den lå på Jylland. :-[
Så nå må jeg lete i de gule sider for å finne frem. ::)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Ikke glem KT-Radio

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Eh, ja! Vesterbrogade 169, et par busstop fra Zoo'en.

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Takker Flemming.
Tusen takk for tipsene.
Audioconsult hadde jeg faktisk e-addr. til, men trodde at den lå på Jylland. :-[
Så nå må jeg lete i de gule sider for å finne frem.  ::)
Og så kan du også bruge denne side til at finde vej
http://www.krak.dk/Kort.aspx
ved ikke om du kender den...

vi Hi fi folk må jo hjælpe hindanden når vi kan ;)

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Se opp for brostein ;)
Efter pressen har de opgivet at kaste med flere brostein ;D ikke så megen ballade mere....men høre den Danske ambasaden i Oslo var bleven besat ,måske de også kaster med brostein deroppe !!

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
På kartet står det noen symboler.
S = stoppested tog?
M = ? Går ut i fra det ikke er McDonalds... ;D

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Hej
Det blir spænende at høre om din tur,og dine oplevelser i de butikker du kommer rundt til....
så vil ønske dig en god tur og gode oplevelser.

Flemming

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
På kartet står det noen symboler.
S = stoppested tog?
M = ? Går ut i fra det ikke er McDonalds... ;D
Ja S= Stoppested / station for S-tog
M- det ved jeg ikke lige hvad er.

Flemming

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.168
Torget vurderinger
4
M er metroen, ganske ny er den også. :)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Kan jo si noen ord om turen for dem som kan interessere seg for det:

Reiste som sagt til Køben torsdag ettermiddag.
Hotellet lå i en sidegate til Vesterbrogade, rett overfor Bunny Club (strippebule)  ;)  I en trappenedgang ved siden av hotellet stod det 3 karer og fyrte opp noe drugs på en colaboks. Hvor skal dette ende tenkte jeg.

Kvelden måtte jo begynne med en biff hos Jensens.
Jeg og reiseledsageren (dama) gikk så bort til rådhusplassen for å se om det lå noen ledige gatestein og slang, men det var lite av denslags. Mye folk var det derimot, musikk var det også. 5 hissige karer stod i en liten åpen campingvogn og spillte så hele vogna gynget. :D Vokalisten var av den typen som skriker teksten ut  i steden for å synge, men tøft var det. Politiet så også ut til å like musikken for dem var det mange av!  ;D
Etterpå havnet vi på afterskiing hos Heidi's. Og hun hadde jo selvfølgelig "heidi" kjolen på. Over 100 sorter øl, og jeger shots til 10 kroner falt i smak hos undertegnede kan en trygt si.
Stod tidlig opp på fredagen for å begynne letingen etter de "sagnomsuste boutique" som leverer hifi av ypperste klasse. Startet med Audio Art i Lykkesholms Alle, som lå helt i enden av gaten. Men vi hadde visst stått opp noe tidlig, for butikken åpnet ikke før kl. 11.00. Gikk da til Falkoner alle for å finne AudioConsult. Men den klarte jeg ikke å finne. Gikk opp og ned flere ganger, men butikken var som sunket i jorden. Gikk så inn i en dameklærbutikk og viste dem kartet jeg hadde. "Men det er jo addressen til skobutikken ved siden av sa hun"   :eek:  Å fan sa jeg, og  prøvde febrilsk å se smartere ut enn jeg følte meg.  :-[  Men damen var hyggelig og viste meg inn på bakrommet der hun hadde en pc stående. Vi fant i samråd ut at H.C. Ørstedsvej var plassen vi burde gå, for å avlegge AudioConsult en visitt. Og ganske riktig, der lå butikken. Etter en halvliter (mens ledsageren minnet meg om den andre adressen) i en kafe ved siden av, åpnet omsider hifi nirvana dørene. Så kunne vi omsider gå inn for en liten "kigger" som han trivelige karen i butikken sa. Og der var det mye å se gitt! (slafs-sikle) Mye lp'er hadde de også ståendes rundt omkring.
I Audio Valve rommet satte det i gang en villmann på trompet (slavisk folkemusikk?) Ledsageren satte seg der mens jeg gikk ned i kjelleren for å se hva de hadde der. Selgeren kom inn og lurte på om ledsageren trengte hjelp, men hun sa at det i grunnen var meg som var interessert. Men han kunne godt skru ned musikken litt, for det var litt høyt mente hun. Da hadde han bare glist og sagt at det skulle han ordne.
Nede i kjelleren var det i det ene rommet mye Sugden utstilt, med masterclass og det hele. Ganske stilige forsterkere faktisk, men ikke noe av dette var koblet opp. Så la jeg merke til en megasvær nettkabel med egen strømforsyning(?) Kimber Select kablene ser jo ut som lakris snører i forhold. Det må være den mest sinnsyke nettkabelen jeg noen gang har sett.
I det andre rommet var det Audio Note som holdt til. Jeg sprang opp og hentet reisefølget, for dette måtte hun se. Her stod det mye pent rundt om på gulvet for å si det mildt. Musikk kunne vi også sette på. Det som var koblet til, var vel et level 3 drivverk - dac2.1 - forsterkeren husker jeg ikke, og noen firkanta kasser som stod stablet inntil hvert sitt hjørne. :D Og lyden var jo selvfølgelig himmelsk. :D Sofaen var også av det bedre slaget. Kunne sittet der og lyttet i timesvis. Reisefølget var ekstra begreistret for denne, og mente jeg heller burde satse på et kjøp av sofaen.
Etterpå havnet vi lengre ned i H.C. Ørstedsvej for et besøk hos Lydbutikken. Der hadde de Manley, men de var dessverre ikke koblet til. Hadde ikke samvittighet til å be dem om å begynne å flytte på dem, da jeg ikke skulle kjøpe noe allikevel. Men treger nå. Noen som kjenner til disse Manley sakene?
Til slutt havnet vi hos KT Radio i Vesterbrogade nær zoo. Endel pene saker der også, deriblant GamuT.  ;D
Dansk Audio Teknik klarte jeg å glemme, endatil det lå rett ved siden av.(begynnte kanskje å bli litt tørst?) :-X
Men skal heldigvis ned på tur med jobben i april, så da for jeg ta for meg de jeg glemte pluss HighSound på Hvidovre.
Vel hjemme på hotellrommet, fann jeg en til kart utskrift. Det var en kar i Værløse som importerte Squeezebox og Transporter.Ledsageren mente jeg burde ringe først, da det var et stykke til butikken. "Hvorfor det" sa jeg og løp ned til togstasjonen og tok toget til Værløse. Vel fremme begynnte jeg å bli bekymret. Merkelig sted å ha butikk. Og ganske riktig, adressen viste seg å være midt i et boligfelt. Da måtte telefonen frem gitt. Mikael viste seg å drive med garasjesalg som han så fortreffelig sa, og han var jo selvføgelig ikke hjemme. Men sønnen var. Måtte bare gå og ringe på, så skulle han hjelpe sønnen over telefon med oppkoblingen. Ble meget imponert av Transporteren. Displayet var også leselig på lang avstand, det var også ett stort pluss. Men han hadde bare sølv versjonen inne. Sort fikk han ikke før om 2-3 dager. Så da klarte jeg ikke å bestemme meg, og havnet tilbake til hotellet uten Transporter.

Om kvelden havnet vi på Mojo. En liten bule som visstnok er legendarisk i følge sagnet. Og stedet var ganske lite, røykfylt med dårlig ventilasjon, varmt som fan, men ølet var billig, så da går jo det meste.  :-* Da stedet var fullt etter min mening, kom det dobbelt så mange til inn. Men det er vel det som kalles intimt? Da han som stod nede i hjørnet skulle pisse, måtte alle flytte på seg. Klokken 11 kom det inn 5 stykker til helt ordinære karer, som skulle spille  for oss. De kallte seg "Bonemachine" og tolket Tom Waits låter. Da de satte i gang var det alt annet enn ordinært, vil heller kalle det ekstraordinært. Syntes rett og slett at det var dritbra. Her gikk det i tango og litt av vært. Innlevelse av band medlemene til de grader.

Vel, så var turen over og vi havnet atter en gang hos "fjell aberne" oppe i Norge. Køben er en meget trivelig by å reise til etter min mening.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Helt enig. Køben er en topp by for oss "fjellaper", - også for de av oss som er glad i musikk og HiFi.

Neste gang kan jeg anbefale et besøk til følgende "platesjapper":
A) Accord, som ligger i en parallelgsate til Strøget, helt oppe ved Rådhusplassen.
Her har de utrolig mye vinyl fra 70 - 90 ttallet, nytt som gammelt, og det meste til hyggelig priser for oss Nordmenn. Stort sett 75,- DKK for vinyl, nytt/eller Excellent condition. Dessuten veldig godt organisert.
Masse jazz.

Etter noen timer i platehaugene, blir jo strupen avsindig tørr, og det er tid for en "Hof" og kanskje en "lille en".
Det tar man på hjørnet, tilbake opp mot Rådhusplassen.

Neste pit-stop er "Goldmine".
En aldeles utrolig platesjappe.
Sett filmen"high Fidelity"? Da nærmer du deg.

Her ligger bunke på bunke av vinyl i uhorvelige mengder. Tilsynelatende komplett kaos. Samme med CDene. Vanvittige mengder og Cdene tyter ut av hyllene, stukket inn i sprekkene mellom selve hylla og de stående skivene. Her skal du ikke ha tatt for mange av de "små" før bare det å bevege seg uten å rive ned noe, blir et rent C-moment.
MEN: Bakerst i "lokale" sitter det en særs hyggelig fyr med en "Minnebank" som vil imponere de fleste.
Det er bare å spørre han, om hva en leter etter, så spretter'n opp og graver seg fram til nettopp det du var ute etter.
Jeg har lengde prøvd å få fatt i enten pent behandlede vinyleksemplarer av IF (Jazzrock 69- 80) eller CD, men ennå ikke funnet dette noe sted.
Inntil nå. Goldmine importerer nemlig en helt spesiell CD serie med Nisje musikk, hvor opplaget er begrenset til 1000 eksemplarer.
Fikk en Remastered utgave av både IF 1 og IF 2.
Dessuten hadde de flere CDer av f.eks. Edgar Broughton band, Chicken Chack, Gentle Giant, og en mengde gammal god Prog Rock.
Her skal ihvertfall jeg tilbake!

Forøvrg et flott skrevet innlegg, prnesse!

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Takk for gode tips Morty.
Vi var innom en annen "platesjappe" i Vestergade så vidt, men fikk dårlig med tid. Tror faktisk vi gikk forbi Accord på vei til rådhusplassen. Og Goldmine må også sjekkes opp. Får håpe han vil selge noe til meg.... :D(ref. High Fidelity)

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
He, he.
Merket ingen tendenser til "upper stiff lip" hos denne Dansken. Riktignok gren han litt på nesa da jeg kjøpte en CD med the Blues Project, men det er helt tilgitt; skiva var rett og slett elendig lydmessig. Bare sus og vekselsvis kun 1 kanal!
Burde sikkert tatt hintet og spurt om skiva var verd turen nordover til de høye bjerge.
- Så hadde han nok svart; "næh, køb du heller en baier"

Morty

Topp Bunn