Hi-Fi merker

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
286
Sted
Levanger
Torget vurderinger
33
Jeg er ikke imponert over den nye utviklingen innen Hi-Fi bransjen. Anlegg låter bare dårligere og dårligere jo flere modeller som slippes og jo dyrere de er. Har hørt klipp av mange million-anlegg og vært på Mala Audio, Oslo Hi-Fi Center og Hi-Fi Klubben i fjor. Det eneste som spilte bra var Bowers&Wilkins 702 S3 på NAD forsterker, og Burmester 911 og 099, riktignok på Kef høyttalere. Hegel 590 skuffet, alt for dyr til ytelsen. Klarte faktisk ikke å drive 702 S3 godt nok. NAD retro spilte bedre.

Det mange glemmer er at høyttalere har svært mye å si, og da først og fremst kabinettene. Riktig konstruerte kabinetter i tre spiller betydelig bedre enn komposittmaterialer og allverdens spesialelementer. Jeg mener Bowers&Wilkins CM10 S2 og 702 S3 har verdens beste kabinetter. Vanvittig bra lyd til prisen. Gamle Burmester høyttalere spiller bedre enn de sterile nye.

Det hjelper ikke med digre monoblokker og DACer til hundretusener av kroner hvis ikke høyttalerne er bra nok. Billige anlegg kan ofte låte bedre.

Surroundreceivere av gode merker gir bedre lyd enn Fidelity skal ha det til. Man får alt i ett, både effekt, forforsterker og DAC i samme apparat. Sony og Denon og Yamaha har lang erfaring i god lyd. Tilsett en god strømkabel, f eks Nordost Heimdall 2 og få bedre lyd enn dyre topp-oppsett.

Husk på dette med metallurgi. Når signalet brytes mellom overgang fra kobber til sølv og gull og evt stål, blir det forvregning. Sølvbelagt kobber låter best. Kjør samme metall hele veien i alle signal-ledd.

Er skuffet som sagt over lyden fra mange dyre oppsett. Det skyldes feilkonstruerte høyttalere og elektronikk som ikke gjenspeiler prisen. Lydsignatur på merkene har mer å si for lydkvalitet enn prisen. Matching er kritisk. Anbefaler de jeg nevnte meget varmt.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.373
Sted
Kongsberg
Surroundreceivere av gode merker gir bedre lyd enn Fidelity skal ha det til. Man får alt i ett, både effekt, forforsterker og DAC i samme apparat. Sony og Denon og Yamaha har lang erfaring i god lyd. Tilsett en god strømkabel, f eks Nordost Heimdall 2 og få bedre lyd enn dyre topp-oppsett.

Husk på dette med metallurgi. Når signalet brytes mellom overgang fra kobber til sølv og gull og evt stål, blir det forvregning. Sølvbelagt kobber låter best. Kjør samme metall hele veien i alle signal-ledd.
Av de målinger jeg har sett har ikke receivere bedre enn helt medium lydkvalitet. Min egen Onkyo til 20k måler helt rævva. Hvordan skal en strømkabel skal gjøre dette bedre? Eller er det slik at en strømkabel er så utrolig magisk at den klarer å forbedre lyden selv om målingene er like dårlige?

Det du skriver om metallurgi er dessverre bare en myte. Hva er grunnen til at det skal være slik du beskriver?

barnål

Medlem
Ble medlem
01.01.2026
Antall liker
2
Sted
Trondheim
Vet du om integrerte forsterkere som denon pma-700ae serien (700, 710, 720), NAD c315bee c325bee og Marantz pm 5000 og 6000 serie måler noe bra da? De har sånn lyd som er bra å høre på, men ikke typisk knallbra oppløsning eller kanskje ikke best på klarhet. Kanskje en hifi-nettside som har slike målinger..

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.373
Sted
Kongsberg
Vet du om integrerte forsterkere som denon pma-700ae serien (700, 710, 720), NAD c315bee c325bee og Marantz pm 5000 og 6000 serie måler noe bra da? De har sånn lyd som er bra å høre på, men ikke typisk knallbra oppløsning eller kanskje ikke best på klarhet. Kanskje en hifi-nettside som har slike målinger..
Du kan søke her
Klikk på Audio Electronics og skriv Denon
1768870872939.png

Dette er en medium pris Denon AVR som måler helt OK.

Onkyo har mye forvengning.

Dette er en måling jeg gjorde av min egen Onkyo RZ1100. Gul linje er fortsterkerens utgang. Helt latterlig dårlig med 0,1% THD ved 200W.
Grønn kurve er pre-out, og den er helt OK, så jeg bruker egen forsterker koblet ut fra pre-out.
1768871377318.png

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.732
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Helt latterlig dårlig med 0,1% THD ved 200W.
Igjen..... Inflasjon i begreper.
Bare fordi en selvsvingsforsterker (D) har bedre THD-data, er 0,1% THD ved 200W ikke spesielt dårligt.
Hvem bryr seg, når høyttaleren forvrenger 5%+?
Så där....... så fik jeg det ut av verden 😁

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
20.906
Sted
Langesund
Også allerede på en mandag da. Ja det vil alltid være noen som vil fortelle oss andre hvordan det ligger ann. Det er mye som låter forskjellig, og det er spennende det, men når jeg skal høre virkelig god lyd er det bare en trapp ned

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.826
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Igjen..... Inflasjon i begreper.
Bare fordi en selvsvingsforsterker (D) har bedre THD-data, er 0,1% THD ved 200W ikke spesielt dårligt.
Hvem bryr seg, når høyttaleren forvrenger 5%+?
Så där....... så fik jeg det ut av verden 😁
Uh oh. Gå i klinsj med Armand på det der?

For øvrig takk til @Kristian for det jeg tror kan bli denne ukens popkorntråd.

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
879
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Det skal ikkje stå på utstyret...so ho sa kjærringa 😅

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.731
Sted
Østfold
Kan anbefale Biltema sin ostepop, spesielt om man liker litt kraftigere ostesmak.

Topp Bunn