Mat, drikke og røyk Hi-end rekecocktail?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For noen år siden, da jeg var enda yngre enn i dag, var rekecocktail en av mine favoritter, både hjemme og på ferie.

Noen som har en oppskrift på Alle Rekecocktailers Mor?

Morsommere å spørre her enn å reke rundt på nettet.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Dynk ihvertfall ikke med Thousand Island dressing!
Mitt forslag er:
Litt isbergsalat og rucola blandes med litt finhakket rødløk og tomat (uten det bløte i kjernen).
En selvfølge er rikelig med FERSKE reker. Lag din egen Ayoli som følger.
2 eggeplommer
2 teskjeder Dijon sennep
litt salt
en knivsodd cayenne pepper
saften av en halv lime
Dette røres kraftig sammen.
Pisk inn 2 dl nøytral olje, litt av gangen.
Ristet loff med ayoli serves ved siden av, og litt ayoli på toppen av rekecocktailen.
R

N

nb

Gjest
^ det der er ikke en aîoli, men en majones. Hvitløk er sentralt i aîoli (ail = hvitløk på fransk).

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Jeg ELSKER rekecoctails, men oppskriftene mine får dere aldri! Men et enkelt stalltips kan jeg vel rive av meg; suppler rekecocktailen med topp kvalitet kongekrabbe - det skiller mennene fra guttene og gjør susen! Dessuten, baser dressingen på en sjalott/Noilly Prat/skallkraft redus så blir det hele så meget bedre...

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
^ det der er ikke en aîoli, men en majones. Hvitløk er sentralt i aîoli (ail = hvitløk på fransk).
Glemte jeg hvitløken, det er ikke bra. Ja, selvfølgelig skal det være hvitløk :)

R

G

Gjestemedlem

Gjest
En enkel men ganske anderledes versjon som jeg liker godt å bruke som tilbehør er følgende:

skrell noen gode reker og kutt dem litt opp
gjør det samme med endel gode norske jordbær
Skjær litt par sjalottløk i tynne tynne skiver og bland det hele
rør i litt søt chilisaus typen jallasjappe på glassflaske (til kylling, sjømat ect. bruk den man liker som ikke er alt for søt)

Høres underlig ut med det er godt

Ha gjerne noen salatblader til.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Snart kommer det et krav om at resturantbransjen må få installere kameraer i private kjøkken for å kunne avsløre utidig avansert matlaging som er i konkuranse med utelivsnæringen. Tilberedning av gourmetmat blir nok definert som lovbrudd på linje med ulovlig nedlasning av "opphavsbeskyttet materiale" på nettet!!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Her var det mange gode forslag! Skal jeg prøve alle sammen må jeg nesten kontakte Kjell Inge Røkke for å få et godt tilbud på en større leveranse av reker.

Og skulle man installere et kamera i det Lundske kjøkken, er jeg redd det ville bli relativt langtekkelig, omtrent som Hurtigruten minutt for minutt og slike ting. Det er ikke alltid det foregår så mye der.

Uansett takk for tips!

Topp Bunn