Hi-end couscous?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Under dagens handlerunde på Kiwi rasket jeg med meg en boks med cousous fra Druvan. Da jeg kom hjem, så jeg at man skulle koke vann, ta kjelen vekk fra platen og helle couscousen oppi, og la den stå en viss tid. Dette, pluss det faktum at jeg kjøpte boksen på Kiwi, gir meg en liten følelse av at dette er en slags "hurtig-couscous" som ikke har så mye med the real thing å gjøre. Men kanskje jeg tar feil?
Kunne være artig å høre av noen av chef'ene her på forumet hvordan couscous for vårs gutta med hår på brøstet skal lages.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
De gode variantene fra innvandrerbutikkene fungerer på samme måte, men smaker mer. Jeg vil anbefale deg å prøve bulgur istedet, det er fullkornvarianten. Krever koking, tar til seg mer smak, og kvitterer samtidig med en helt annen konsistens, fylde og metthetsfølelse. Kok den gjerne i grønnsakskraft, eller lag den som en risotto. I Midtøsten lager man ofte cous cous i en tagine, da dampes den.

Som du innledningsvis er inne på: man får ikke hiend-variantene på kiwi. Gå på innvandrerbutikk. Der får du alt du trenger, inkl gode grønnsaker ol til en god bulgursalat eller pilaff.

Edit: sjekket akkurat. Jaggu har jeg hår på brystet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
MaKi skrev:
De gode variantene fra innvandrerbutikkene fungerer på samme måte, men smaker mer. Jeg vil anbefale deg å prøve bulgur istedet, det er fullkornvarianten. Krever koking, tar til seg mer smak, og kvitterer samtidig med en helt annen konsistens, fylde og metthetsfølelse. Kok den gjerne i grønnsakskraft, eller lag den som en risotto. I Midtøsten lager man ofte cous cous i en tagine, da dampes den.

Som du innledningsvis er inne på: man får ikke hiend-variantene på kiwi. Gå på innvandrerbutikk. Der får du alt du trenger, inkl gode grønnsaker ol til en god bulgursalat eller pilaff.

Edit: sjekket akkurat. Jaggu har jeg hår på brystet.
Hehe. Takk for godt tips. Jeg har sett endel oppskrifter fra østenfor Son som inneholder bulgur. Det står nå på handlelisten!

V

vredensgnag

Gjest
Kjøp "innvandrercouscous" - Tipiak o.l. selges vel i de fleste norske butikker. Men ikke tilbered den i en dyp kasserolle, bruk en flat en, eller en stor teflonpanne.

Har du ordentlig tålmodighet så steamer du couscous vha en kurv som henger over kokende vann, og lar den ta til seg fuktigheten på den måten, men det skal gjøres i flere runder og tar lang tid.

Poenget er å få den luftig, fylt med fuktighet, men slik at den ikke kleber.

3 kopper couscous i en lav kasserolle, spre couscousen så den ligger jevnt og tynt utover.
Kok opp ca. 4-5 kopper vann, hell det kokende vannet over couscousen i kasserollen. Strekk plastfolie over kasserollen/pannen så den blir tett og la couscousen absorbere alt vannet. Tar et kvartér.
Gå gjennom den med en slikkepott eller tregaffel før servering, så den gjøres ekstra luftig. Servér.

Men jeg istemmer når det gjelder bulgur. Og man må gjerne tilsette det kokende vannet det man ønsker skal trekke seg inn i couscousen.

Topp Bunn