Diverse HI-END BARBERBLADER

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kjøp deg en gammeldags barberhøvel. Da koster bladene en femmer for stykket... Http://www.barbershop.no

Johan-Kr
Tiltredes! Kjøp en slik en som Fenalaar anbefaler. Den koster noen kroner, men det er bare et tidsspørsmål før disse kronene er tjent inn igjen.
Jeg for min del har kjøpt en del blader på eBay, til en pris av under 2 kr pr stk. Og så kan de brukes på begge sider.

Tør jeg tippe at det er Gillette du har kjøpt? Det er typisk dem; de selger høvlene til gibortpris, og flår deg på bladene.

Jeg anbefaler også å investere i en barberkost, og barbersåpe eller -krem. Det er mye bedre, og billigere, enn det rådyre skummet på boks fra f.eks. Gillette.

Det blir litt mer arbeid med barberingen, men for mange er dette en slags seremoni. Og det føles så bra etterpå! :)

Jeg har talt.

T

Torget

Gjest
Selv det billige skummet fra Gillette er bedre enn det dyre skummet(Gel) fra Gillette, imo

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
Etter en hjerneblødning i butikken da jeg ble oppmerksom på prisene konverterte jeg på flekken. Dette er vel ca 10 år siden. Barberer meg meg en høvel som er over 60 år, kjøper blad fra nettet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Gillette ja..

Prøvd diverse billigere på butikken, men de lugger og jeg skjer meg, så er ikke brukenes..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Kjøpte nå 4 stk. i en pakke på rema kr 200,- !!!!!!

Finnes det noe tilsvarende enn disse her til en helt annen pris?

Nå er det jo 5 skjærehoder/blader i hver "kassett" så det betyr at du har kjøpt 5x4=20 "barberblader".
Sett på den måten koster de jo bare en tier pr stykk!.:rolleyes:

For egen del så begynte jeg med høvel og såpe, så kom skum på boks og den store revolusjonen var vel noe som het "Gilette Techmatic", etter den har det jo bare aksellerert.

Gilette Techmatic:
Gilette Techmatic 1.jpg

Gilette Techmatic 2.jpg

Etter Techmaticen komme disse, som jeg har hatt gjennom årene:

Vintage Barberhøvler.jpg

I dag er det Gilettes siste og nyeste "Romferge" som gjelder.
På mangt og meget er jeg "vintage" og "retro" men akkurat når det gjelder barbering er jeg helt i "tecno spissen".

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.615
Er vel bare å anlegge skjegg hvis man synes det er dyrt?
Men den linken til tradisjonelle barberhøvler så også morsom ut.

T

Torget

Gjest
En blir fort vandt til de tradisjonelle høvlene som aldri tettes av hår.
I tillegg er det lite irritasjon i forbindelse med barbering mothårs med disse, av en eller annen grunn.

Kjekt, morro og riktig priset.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Hvordan er de tradisjonelle mot Gillette da? Liker godt dagens dyre Gillette, men hadde vert fint hvis det fantes andre rimeligere med samme kvaliteter.
Lett å bruke,glir lett, lugger ikke,glatt og fin og alt er bra.
Finnes det?

føler dette blir litt som en kabeldiskusjon.. hehe..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Den største forskjellen på barberkniv og "vintage høvler" er at de ikke tolererer sideveis bevegelse av redskapen, gjør man det så skjærer man seg. Moderne, og "såinniHælvetealtfordyre" Giletteprodukter er mye bdre på akkurat dette. Man må gå inn for saken om man skal skjære seg med en moderne "dings"! Bortsett fra dette er det ingen heksekunst å barbere seg vel så tett med en gameldags kniv som med dagens "Gilette Romferge".

Det jeg "savner" er det jeg ser på gamle sorthvite filmer fra 40-50-60 tallet. Ordentlige barbersalonger. Der man gikk innom på vei til/fra jobb og ble barbert av en som kunne faget sitt! Det skulle jeg virkelig gjerne ha opplevd!

Stikke innom barbereren før man gikk til hattemakeren ( "Bates Hats i London" ) og kjøpte en ny Fedora og med den på hodet sjekket det nyeste innen spaserstokker hos "the Gentlemens Emporium"!

Visse ting var faktisk bedre før i tiden!:rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: HCS
T

Torget

Gjest
Hvordan er de tradisjonelle mot Gillette da? Liker godt dagens dyre Gillette, men hadde vert fint hvis det fantes andre rimeligere med samme kvaliteter.
Lett å bruke,glir lett, lugger ikke,glatt og fin og alt er bra.
Finnes det?
Personlig synes jeg de er cirka like gode (fordi Gillette har blitt bedre den siste tiden), men regn med en kort tilvendingsperiode.
De forskjeldige barber-såpene/kremene kan også føles litt uvandt og "feil" i starten, før alt blir enkelt og greit igjen.
Husk kost, som nevnt over.

En del finner vel til slutt ut at de foretrekker dagens moderne Gillette, mens andre aldri går tilbake. Det er vel verdt å prøve? :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
Hifientusiaster er ikke redd for å gjøre livet litt vanskelig for seg selv. Jeg nevner rørforsterkere, DAC-er, separate forsterkere, forforsterker, elektronisk deling, rare ledninger, dyre ledninger, små dingser for å holde ledningene oppe fra gulvet, platespillere, høytalere store som kjøleskap, høytalerstativer som veier 100 kg, sure/kjempesure koner og samboere for å nevne noe.

For folk som gladelig tar disse utfordringene og påfølgende astronomiske kostnader så er det bare en naturlig videreføring å lære å barbere seg med høvel eller kniv. Forskjellen er antagelig ikke målbar, sett bort i fra det fornøyde fliret til han stolte karen du ser i speilet etter vel utført rituale, men udiskutabel. :).

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.990
Kjøper blader fra FlexiFront. Fungerer fint som bare det, null lugging og null småsår. En drøy hundrelapp for 12 blader.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Egentlig ikke dukket opp noe som gjør at jeg skifter enda..hmm..

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Da er du vel egentlig fornøyd da? :)
Tja.. Tenkte at det kanskje var mye mer å hente enn som så.. hørte et byggesett fra dynabel der elementene og delefilter kostet ca 5000, og det spilte som bare juling med en tung kraftig bass. dynaBel SB2.5 h�yttalerkit u/kabinett (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
Men ikke samme lyd fra mellombass og oppover som jeg har. Men han kjører Pre fra Densen og blokker fra Vincent.

Skal jeg bygge, så kanskje de her? 2.5S kit uten kabinetter, 1 par (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
Fått mye skryt de. Men må vel ha elektronikk som står i stil og da..

Kudos C2 jeg har nå, har virkelig kvaliteter.. så kan tenke meg Kudos Titan hadde vert helt knall til meg, men 127.000? Neeeei.. Må vinne i lotto da.. Men hadde sikkert spilt knall dei ilag med de nye mono blokkene til Hegel :)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Symbolsk kastrering.

Ønsker man virkelig å fremstå som kvinner? Reflekter efter å ha lest, "Skjeggets Historie";- her drøfter Anders Kvåle Rue relevante aspekter.

Grace, som stusser skjegget ca. fem ganger årlig;- siste gang med nylig anskaffet saks fra Solingen,- pris drøyt attenhundre.

Topp Bunn