Politikk, religion og samfunn HFS Social Club

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
her åpner man Pc'en en tirsdags morgen og gjør seg sine refleksjoner om hva som opptar og engasjerer folk på et HIFI forum...

Fem av de seks seneste innlegg er religion- og politikkorientert. Hvordan kan en tolke dette? Manglende hifiinteresse hos medlemmene? Manglende engasjement? Sommerferie fortsatt? Reinspikka tilfeldighet?

HFS social club 1.jpg

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
610
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Det er jo en vanskelig generalisering. Det er gjerne en del aktivitet på OT og musikktrådene , men det har jo også med hvilke hifi-tråder som er 'aktive' i det man logger inn/refresher. Alle temaer opptar vel ikke alle medlemmer i like stor grad, eller uten relevans til deres oppsett hjemme. Jeg f.eks forstår ikke et kvidder av trådene vedr digitalt trøbbel. Problemstillingene er ofte på et for høyt nivå (for meg) til at jeg faktisk kan lære noe, og da er det poengløst. Og siden man er en latsabb så blir det jo lett til at man går inn på en annen 'aktiv' tråd, f.eks OL i Oslo, i stedet for å lete etter tråder jeg kan få noe ut av. Jeg personlig liker byggetråder. Har jeg ikke noe helt spesifikt jeg på jakt etter å finne ut av så syns jeg feel good og inspirasjon er langt mer relevant for min hifi-interesse enn ulike pissekonkurranser og disputter på kunnskapens alter. Men her er vi alle forskjellige selvsagt.

Man kunne kanskje skapt en filtrering på dette, enten ved å utelate OT o.l. fra Nye innlegg, eller gjøre dette til en opsjon for den enkelte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Misforstå meg rett, dette plager meg ikke, ei heller blir jeg irritert, men det hadde vært interessant å høre litt om hva folk mener om det. Mennesker er fascinerende studiemateriale.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Kan bare svare for meg selv, men jeg må si jeg synes hifi egentlig er litt kjedelig. Når man er temmelig i mål, og man vet akkurat hva som skal til hvis man skulle vurdere å oppgradere den siste biten, ja da blir temaet rimelig geeky, no offence. Det er bruken av det som er interessant. Når det tilfører stor glede og man vet at det å rokke ved det reduserer den gleden, da er det lett å holde seg unna og unngå temaet :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
her åpner man Pc'en en tirsdags morgen og gjør seg sine refleksjoner om hva som opptar og engasjerer folk på et HIFI forum...

Fem av de seks seneste innlegg er religion- og politikkorientert. Hvordan kan en tolke dette? Manglende hifiinteresse hos medlemmene? Manglende engasjement? Sommerferie fortsatt? Reinspikka tilfeldighet?
Kan hende bare et tegn på at for de fleste av oss skjer det mer i den store verden enn i hifi'en?

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
De fleste av oss har interesser ut over HIFI og musikk, skulle jeg tro.

Å ha "alt på ett fat", synes jeg er helt greit, i steden for å lese ørten forskjellige nettsteder.

Det er mange deltakere med høyt kunnskapsnivå innen forskjellige emner, og å lese gode, reflekterte innlegg, diskusjoner med relevante linker osv gjør dette IMHO til et OK sted å holde seg ajour med "stova" i verden. Et relativt lavt antall troll og konspirasjonstøysefanter bidrar også positivt.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
HiFi-interessen, som andre interesser, går vel for mange av oss litt i bølger, ikke slik at den i perioder er borte, men heller ligger litt på is. Lysten til å bygge å endre på ting er nok også på bunnen om sommeren for mange, og dermed også interessen for å diskutere slikt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
De færreste her bytter komponenter i samme tempo som undertøy. Med en medlemsmasse som i stor grad har hengt med en stund, blir vel deler av hifipreiket gående på tomgang. Ikke tror jeg rekrutteringen av nye utstyrsgeeks er så himla stor heller dessverre, ikke minst for bransjen.
DIY-trådene er vel de med størst potensiale for levende engasjement, utvikling og dsikusjoner. Mistenker de som sitter og skrur sammen (deler) av hifien selv, aldri blir helt ferdig, og derfor har mer å snakke (skrive) om.

For min del pusler jeg med singlene mine som en verpesjuk husfar, og finner mest glede i det. :rolleyes:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Sommeren er agurktid også for hifi-entusiasten. Dessuten kan det jo være interessant å bryne sine meninger med likesinnede (les: hifi-entusiaster).

Og som en annen sier her lengre opp så kan man fort bli litt OT fokusert nå anlegget pt er "all-time-high". Etter en stund melder byttetrangen seg igjen og OT forlates til fordel for hifi-relaterte tråder. Dette vet vi jo alle! :)

Sånn går nå dagan - i rykk og napp...

Men virkelig betenkt blir jeg når jeg ser hvor mye TID jeg bruker her inne. DET er bekymringsfullt! ;-)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.671
Sted
Sølvbyen
For min egen del så er jeg plenty hifi-interessert, men har ikke kunnskaper til å bidra særlig når det handler mest om akustikk og målinger og digitale greier. Som det vel også blir sagt flere steder her. Det jeg eventuellt driver med og er opptatt av blir kanskje litt vel navlebeskuende for at det skal ha noen særlig interesse for resten av medlemmene her inne, type innspilling og plassering av nye høyttalere, nye rack, o.s.v. Kanskje jeg burde starte min egen anleggstråd og få utløp for egogreiene mine der.
Men jeg følger ofte med i de gode selvbyggtrådene med stor interesse, syns det er utrolig moro å se hva folk klarer å få til.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.275
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Samme med meg som så mange andre.
Det blir en stund med tomgang, når de siste investeringene er på plass og det går mer på småjusteringer og plasseringer.
For lat til å ha egen tråd, men elsker å følge en del tråder.

Skulle gjerne startet en byggetråd ala Emokid sin, ser ut til at han har klart å komprimere hornkonstruksjonene til noe som kan passe min egen stue, men med kunnskaper om bygging som ei tom nøtt og 9 tommeltotter, så blir det vel med drømmene.

Får heller bruke $$ og tid på å samle vinyl, det mangler stadig et par tusen før jeg blir fornøyd8)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.165
Du får kjøpe en kopi da vet du ;)

• Liker
Reaksjoner: POB
G

Gjestemedlem

Gjest
Er man noenlunde i mål når det kommer til HiFi så er det vel litt begrenset hvor kontinuerlig interessen er for å stadig å kverulere omkring uinteressante komponenter. Alt for mange tråder som handler om første oppgradering av konfirmasjonsanlegget og småunger som mener ting om ledninger, og stundom blir belært litt til allmenn underholdning. Men det også blir kjedelig i lengden.

Gøy med morotråder der man ser folk som realiserer prosjekter og drømmer, ... men lite som inviterer til mer enn småpludring og sosiale kommentarer.

Men alle er på et forskjellig nivå, og det er alltid noen som lurer på noe eller ønsker en debatt eller synspunkter omkring deres prosjekter. Så at ikke alt interesserer meg er ingen forkleinelse av hva andre er opptatt av.

Det viktigste på HFS er musikken. Det er den som binder det hele sammen. Tips fra folk som har hørt noe bra og som er villig til å dele opplevelsen er gull verdt. Hifien er jo tross alt bare et verktøy til å denne opplevelsen.

Og det er vel kanskje 'opplevelsen' som er stikkordet. Man lever for og hyller de gode øyeblikkene i livet, musikk og gjerne hifiindusret sådan, mat, vin, reiser, og alt annet som beriker tilværelsen, også de gode diskusjoner... de er også opplevelser og berikende.

Det er begrenset hvor ofte disse opplevelsene kommer gjennom ny hifi, så da blir vel også engasjementet rundt det dalende. Hyggelig å kunne dele erfaringer og peke dit man tror andre kan finne sin vei... men som oftest peker 50 andre mennesker på noe helt annet basert på sine opplevelser... og bra er det... for all del.

Det tar endel tid, mye diskusjon og ikke minst forskjellige beskrivelser av samme opplevelser for å kunne sortere gull fra gråstein. Mange ord... mye tid som kunne vært brukt bedre... men til sist handler det hele om de menneskene som holder til her inne. Er man interessert i hva de mener og har og si eller ikke.

Noen ganger kan man også bruke HFS til å lufte tanker og få tilbakemeldinger fra intelligente mennesker. Det er ingen selvfølgelighet eller noe man bør ivre etter å skusle bort...

Da lever man også godt med at ikke alle er helt i vater her inne.

Den helt unike samlingen med mennesker her inne er HFS. Og det er verdt så mye mye mer enn bare synsing om elektronikk.

Ingenting varer evig, så man får bare drikke av kilden før den går tørr for dem som er verdt å lytte til.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
men til sist handler det hele om de menneskene som holder til her inne. Er man interessert i hva de mener og har og si eller ikke.
Jeg tror at et problem kan være at noen ganger kan man komme fra produktfora, e.l. hvor det stort sett er konsensus rundt ting og tror at man finner likesinnende her inne som klapper frem sine egne synspunkter og utstyr.
Dette skjer vel heller skjeldent på HFS med unntak av i DIY og vennetrådene.
Så kan man diskutere fordeler og ulemper rundt dette.
Personlig mener jeg at diskusjoner i form av skittkasting/skyttergravskrig/trolling ikke akkurat bidrar til god stemning her inne, så får heller noen si at dette like gjerne kan bety at man er hårsår og at det også skaper en sunn dynamikk.
Opplæring er heller ikke det samme som belæring. Motivet for belæring er en måte å fremheve sin egen kunnskap, heller enn å avhjelpe andre. Behov for annerkjennelse er universell og går aldri ut på dato.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
For egen del er jeg i HiFi Nirvana. Brukte Sentralem meget aktivt for å finne ut hva jeg skulle kjøpe og deretter for å få tak i sakene lettbrukt til overkommelig pris. Det er vel gjerne det Sentralen er opprettet for?

Underveis i denne prosessen er jeg blitt "kjent" med utrolig mange kjekke mennesker. Hjelpsomme og mer enn villige til å dele av sin kunnskap. Derfor er det en trivelig plass å "stikke innom". Det jeg ser på i dag er musikk mere enn hardware, de få ganger jeg tror jeg har noe å bidra med poster jeg nå et innlegg, det blir ikke så ofte. Mulig jeg er noe for selvkritisk når det er snakk om "fagprat" på et HiFi forum. Kunne kanskje vært litt mer frampå selv om jeg ikke føler at jeg helt når opp den divisjonen der debatten går.

Her på OT er vi jo en mer eller mindre fast gjeng som etterhvert kjenner hverandre ganske godt. Det er lite trolling, det er til et nettforum å være meget høy kvalitet og saklighetsnivå på debatten!!!! Og i all beskjedenhet synes det meg som om det er mange inteligente mennesker her, selv om jeg ikke nødvendigvis deler meningene dere tviler jeg ikke på IQen! Det gir meg i allefall ganske mye å følge med i det mangfoldet av tråder som dukker opp her. Vi har fantastiske bildetråder som den fra Færøyene som TKR har lagt ut, vi har gnistrende uenighet, men på rimelig høyt saklighetsnivå, om Israel/Gaza, Ukraina etc. Vi har lærerike tråder om mat, inspirerende tråder om design etc etc. Emokid har gitt meg et helt nytt syn på hva vegatrkost kan være for eksempel.

Jeg har en liten mistanke om at når forskere ser på nettprat vil OT på HFS få en gjennomgående god attest. Og hvem ønsker ikke å delta på et vinnende lag?;)

Topp Bunn