HFS nede onsdag 12. oktober mellom 08-12.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
På onsdag 12. oktober vil Hifisentralen være nede i perioden kl. 08-12 pga. vedlikehold og oppgradering av software på vår server. Dette har ingenting med "HFS3" å gjøre.

Mvh
Høvdingen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takker så mye for informasjon om en slik nedetid.
Fortsett med det, dersom du vet at det blir nedetid over en time.
Uansett tid på døgnet nedetiden måtte være.
Mvh.KW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takker for info , meget kjekt dersom man pm er og har handler gående på brukten etc.

Mvh Espen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oppe igjen! Flott.

...Men ser det mangler en del innlegg som ble postet i tiden rett før serveren gikk ned. Er de tapt for alltid, eller kommer de tilbake?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Oppe igjen! Flott.

...Men ser det mangler en del innlegg som ble postet i tiden rett før serveren gikk ned. Er de tapt for alltid, eller kommer de tilbake?
Hvis innlegg postet rett før oppgradering er borte er de nok "gone with the wind" er jeg redd.

Er det noen spesifikke innlegg du tenker på, og var det mange?

Mvh
Høvidingen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Dazed skrev:
Oppe igjen! Flott.

Hvis innlegg postet rett før oppgradering er borte er de nok "gone with the wind" er jeg redd.

Er det noen spesifikke innlegg du tenker på, og var det mange?

Mvh
Høvidingen
Tja.

Jeg postet vel en tre-fire, i alle fall. Sikkert mange andre også. Det er vel snakk om en halvtime-times periode der innleggene som ble postet tydeligvis ikke ble med.

Neste gang går det kanskje an å stenge for posting av nye innlegg når arbeidet starter, eller noe i den duren? Litt dumt at ting bare forsvinner.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Neste gang går det kanskje an å stenge for posting av nye innlegg når arbeidet starter, eller noe i den duren? Litt dumt at ting bare forsvinner.
Jeg vil anta at disse innleggene ble skrevet etter kl. 08, og det fremkom jo at sidene ville være nede i perioden 08-12, og det ligger vel da en rimelig advarsel om at det kan være lurt og ikke bruke sidene i denne perioden. Vi kunne selvfølgelig koblet siden helt ut, men ettersom det ikke var jeg selv som foretok dagens oppgraderinger så visste jeg ikke nøyaktig når sidene ville være oppe igjen, og de stod derfor aktivert som normalt.

Beklager at innlegg ble borte, og neste gang skal jeg si ifra tydeligere at det er en risiko for tap av innlegg i den aktuelle periode.

Mvh
Høvdingen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Høvdingen skrev:
Dazed skrev:
Jeg vil anta at disse innleggene ble skrevet etter kl. 08, og det fremkom jo at sidene ville være nede i perioden 08-12, og det ligger vel da en rimelig advarsel om at det kan være lurt og ikke bruke sidene i denne perioden. Vi kunne selvfølgelig koblet siden helt ut, men ettersom det ikke var jeg selv som foretok dagens oppgraderinger så visste jeg ikke nøyaktig når sidene ville være oppe igjen, og de stod derfor aktivert som normalt.

Beklager at innlegg ble borte, og neste gang skal jeg si ifra tydeligere at det er en risiko for tap av innlegg i den aktuelle periode.

Mvh
Høvdingen
Dazed har et eller flere poenger.

Denne beskjedtråden var (vel) ikke mer synlig enn en hvilken som helst annen tråd(?)

Det er ikke uvanlig at man varsler nedetid og/eller ustabilitet for datasystemer, men at de i praksis fungerer hele eller mye av tiden. Det er også ganske vanlig at slikt arbeid tar kortere (eller lengre) tid enn antatt og annonsert. Brukerne oppfatter derfor gjerne systemet som OK så lenge det ser ut til å virke, men med fare for litt lugging, treghet eller lignende. De forventer ikke datatap så lenge det ser OK ut (nærmest uansett forhåndsvarsel).

Mulige tiltak som kan kombineres:
  • Kun tillate lesing i vedlikeholdsperioden og stenge for posting
  • Bytte ut forsidens toppannonse med en stor, tydelig og utvetydig beskjed.
    Den vil dog ikke ses av brukere som f.eks. klikker på direktelenken i en e-post om nytt innlegg i en tråd

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg ble egentlig litt overrasket over at innlegg ble borte, så dette ble egentlig en ny erfaring for meg.

Det blir en stund til neste tilsvarende oppdatering, og neste gang skal vi gi tydeligere beskjed, samt stenge for skriving av nye innlegg.

Da anser jeg saken som løst.

Mvh
Høvdingen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Flott!

Ingen skade skjedd. :)

Takk til Høvdingen for at han holder forumet i gang for oss!

Topp Bunn