Herregud folkens😁

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Det er en dokumentar om Ennio Morricone på NRK. Den er bare på 2,5!timer som imo er i snaueste laget her. Han har satt musikk til mange av mine favorittfilmer, og musikken hans er nok en viktig grunn til at mange av favorittfilmene ble favorittfilmer.

Det ble hans skjebne å tonsette filmer … han kom fra «feil» oppvekstmiljø - og hans instrument var «feil» instrument. Men dette har ikke nødvendigvis vært begrensende for hans produksjon i det lange løp. En ekstremt dyktig komponist som flettet inn sin interesse for atonal musikk med en helt spesiell begavelse for å skape nydelige melodier. Mozart- kvaliteter med nogenlunde attåt i så måte. Og en unik evne til å flette sammen ulike melodilinjer … jeg har nettopp lært at det kalles kontrapunkt, he-he 😁

Så jeg anbefaler denne dokumentaren … og jeg anbefaler et dypdykk i musikken.
Og siden vi har vår egen @TrompeteN her er det maktpåliggende å si at Morricone var en dyktig trompetist og han har skrevet mye råkule trompetgreier, men det vet trompeten sikkert alt om allerede.

Uansett … her er det bare å sette igang med å
nyte et fantastisk livsverk. Terskelen for å få glede av musikken er omtrent så lav som det går an, men musikken er allikevel milevis fra banal og klisjépreget.

😍😍😍

Topp Bunn