Politikk, religion og samfunn Hente gapestokken?

Z

Zomby_Woof

Gjest
På en måte er den det, gapestokken, i bruk..

Jeg kjenner at det er et par unger jeg synes synd på, og det er ikke fordi de har fått vannkopper i ferien....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
DSC_0060_060.JPG

En liten hilsen fra Slovakia. Bildet viser det lokale barnehjemmet. Ikke helt bra det heller - for øvrig beliggende mot en trafikkert vei. Baksiden ser ikke bedre ut. ...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Fikk hatbrev fordi sønnen har Downs - NRK Hedmark og Oppland - Lokale nyheter, TV og radio

Noen ganger burde gapestokken fremdeles ha vært i bruk. Avsenderen av disse brevene tilhører samfunnets absolutte bunnsjikt hva gjelder moral.
Overskriften er vel igrunn feil. De fikk brevet fordi avsenderen mener at ferien ble spolert fordi de sendte guttungen på skole med smittsomme vannkopper.
Jeg antar da at avsenderen vet når vannkopper smitter og litt om inkubasjonstid.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.550
Sted
Sølvbyen
Jeg syns det var litt artig at avsenderen av brevet framstår som lettere tilbakestående selv, når de konsekvent skriver "onger" istedenfor "unger", "mongon" istedenfor "mongoen", og generellt forfatter et brev som gir inntrykk av å ha blitt skrevet av en sjuåring. Det er jo smertelig åpenbart at den eller de som har skrevet dette henger litt etter selv. Jeg håper vedkommende blir avslørt og får både navn og bilde i avisene. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg tror nok det kan stemme at avsenderen har blitt smittet av mongo.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.055
Fikk hatbrev fordi sønnen har Downs - NRK Hedmark og Oppland - Lokale nyheter, TV og radio

Noen ganger burde gapestokken fremdeles ha vært i bruk. Avsenderen av disse brevene tilhører samfunnets absolutte bunnsjikt hva gjelder moral.
Overskriften er vel igrunn feil. De fikk brevet fordi avsenderen mener at ferien ble spolert fordi de sendte guttungen på skole med smittsomme vannkopper.
Jeg antar da at avsenderen vet når vannkopper smitter og litt om inkubasjonstid.
Feil overskrift? Det man kan lese av brevet oser ikke akkurat av kjærlighet.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
elsker argumentet med skattebetalerne. har hørt det før gitt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Feil overskrift? Det man kan lese av brevet oser ikke akkurat av kjærlighet.
De fikk ikke brevet fordi sønnen har Downs syndrom? Brevet er skrivd i affekt av en som er forbannet fordi han fikk ferien spolert pga syke barn som er smittet av et barn som ble sendt på skolen med vannkopper.
Det er desverre krydret med særdeles upassende språk som ikke akkurat vitner om en karaktersterk avsender.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Enig med Griffenfeldt, og tenkte det samme selv da jeg leste artikkelen. Ikke helt uvanlig at når noen er misfornøyd med hvemdetnåmåttevære av en eller annen, og kanskje til og med med god grunn, så hektes det på alt som kommes på av mindre relevante ukvemsord. Overskriften burde nok heller vært "Fikk hatbrev fordi de angivelig sendte vannkoppersyk sønn på skolen før ferien".

Moren sier hun er opptatt av å skjerme sønnen, men har vel en litt original måte å gjøre det på: Facebook og rikspressen.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.505
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gapestokken lokalt har nok fungert fint. Hvor mange i klassen ble smittet med vannkopper? Og hvor mange av de har søsken som også fikk vannkopper, evt hvor mange søsken er det i samme klasse der begge fikk vannkopper samtidig (det er vel mer sannsynlig det med tanke på smitteeffekten)?

Det bør med andre ord ikke være spesielt vanskelig for lokalmiljøet å vite hvem som står bak det aktuelle brevet, med mindre hele klassen ble smittet samtidig _og_ har søsken som også fikk vannkopper samtidig.

Som tidligere nevnt her oppe er det nok ungene til forfatteren av det sjarmerende brevet som har det kjipest nå. For alle vet at faren (basert på fordommer om håndskrift) er en drittsekk som bruker ungene sine som unnskyldning. Klart, det kan jo være at ungene er like drittsekker og dermed ikke bryr seg. Noe som sikkert ikke er usannsynlig dersom de har blitt oppdratt til å tro at slik oppførsel både er normal og akseptabel.

Uansett, alle som "trenger" å vite om dette vet allerede hvem det er. Og vi andre kan bar være oppgitt over folks oppførsel uten at vi trenger å finne ut av det, for da hadde det sikkert vært andre luringer som hadde satt seg ned for å skrive brev selv, og da hadde det i hvert fall aldri slutta.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jeg syns det var litt artig at avsenderen av brevet framstår som lettere tilbakestående selv, når de konsekvent skriver "onger" istedenfor "unger", "mongon" istedenfor "mongoen", og generellt forfatter et brev som gir inntrykk av å ha blitt skrevet av en sjuåring. Det er jo smertelig åpenbart at den eller de som har skrevet dette henger litt etter selv. Jeg håper vedkommende blir avslørt og får både navn og bilde i avisene. :)

Ja, her treffer du vel noe av poenget, selv om det er noen som konsekvent skriver "onger" for å markere sin dialekt. De som mobber på en så åpenbar måte som her, er gjerne folk med lav utdannelse og kanskje på kanten til å kunne bli mobbeofre selv. Mer ressurssterke folk vil finne mer sofistikerte metoder på mobbe på, der motivet ikke er så åpenbart, men virkningen kan være vel så rammende. Jeg antar også at de vil velge seg andre mobbeobjekter enn en familie med et handikappet barn.

Jeg tror nok ikke du oppnår ønsket om avsløring med navn og bilde i avisene, selv om det i og for seg kunne vært interessant nok med en artikkel om hvem denne personen er, hans eller hennes bakgrunn, hvorfor brevet ble skrevet etc etc. Det er ikke usannsynlig at dette er en sak med kun tapere og ingen vinnere.

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
401
Vi må også ikke glemme, at flere og flere kvinner velger bort barn med Downs slik at de ikke får komme til verden ved fødsel, p.g.a. at de ikke er bra nok. Dette gjør at også Norge er et sorteringssamfunn. Disse kvinnene skulle ha vært satt i gapestokk etter min mening. Får assosiasjoner til så mange ting når jeg hører om slikt.

Mvh
Palle

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
En slik sak har alltid to sider og vi har hørt den ene !

Veldig bra at "slike" integreres, men hvordan fungere det i klasse situasjonen? Har man de resurser som hjelpelærere med mer slik at ikke hele klassen hemmes. Det finnes sikkert regelverk og gode intensjoner rundt slik integrering, men så er det pengene, og vi vet alle at stat og kommune ikke er best i klassen her.

Slikt kan gi rimelig stor frustrasjon for de andre elevene/foreldrene - men slikt får man ikke lov å snakke om.....

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
. Disse kvinnene skulle ha vært satt i gapestokk etter min mening.

Mvh
Palle
Gapestokk for de som ikke bryter noen lov?
Og du sitter kanskje som overdommer i tilsynet for høy moral du da?
Ønsker du deg sharia-lover?
Er du like uheldig hver gang du tenker?

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58
Min umiddelbare tanke er at her er det et lokalt politikammer med alt for mye ressurser.... En burde sporenstreks overføre en etterforsker eller to til vinningsdelen av oslo politikammer, så kan de jobbe med noe som burde vært prioritert himmelhøyt over denne saken.

Og - etterforskes for krenkende adferd? Det mest krenkende med hele denne saken er vel at den havnet i avisen.... Makan til tull.

Gapestokk, finfint - det er vel ordnet - for begge parter. Etterforskning og ramaskrik? Skjerpe seg...

Skal dette skape presidens, burde vel et par tusen etterforskere settes av til å finkjemme dataspor etter diverse debatanter i ulike nettfora.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En slik sak har alltid to sider og vi har hørt den ene !

Veldig bra at "slike" integreres, men hvordan fungere det i klasse situasjonen? Har man de resurser som hjelpelærere med mer slik at ikke hele klassen hemmes. Det finnes sikkert regelverk og gode intensjoner rundt slik integrering, men så er det pengene, og vi vet alle at stat og kommune ikke er best i klassen her.

Slikt kan gi rimelig stor frustrasjon for de andre elevene/foreldrene - men slikt får man ikke lov å snakke om.....
Jeg har full forståelse for at slik integrering ikke nødvendigvis oppfattes som problemfri - og at det sånn sett kan være på sin plass å ta den diskusjonen. Ikke noe forbud mot det - men anonyme "hatbrev" er ikke måten å gjøre det på.

Topp Bunn