Helt fersking på dette.....iPod og ingen redusert kvalitet?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Jeg har drevet med HiFi (mest rør...) i snart 40 år, men er helt fersk på bruk av PC og iPod som avspillere.

Situasjonen er nå at jeg er mye på reise og kunne tenke meg å ta med endel av CD samlingen, og da dukker spørsmålene opp. Jeg lytter 90% til klassisk musikk.

1. Hvordan lese inn CD'er i lossless format inn på en MP3 spiller og/eller en laptop? Forslag til lettbrukt program?

2. Jeg antar alle MP3 spillere er like gode mht. lydkvalitet forutsatt samme filformat?

3. Tips til hodetelefoner som egner seg for lengre lytting uten påfølgende øresus eller brekt nakke og har lydkvalitet som går endel hakk over Koss sine Porta et eller annet til ca kr. 300.-.

Noen råd?

Mvh Ole

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
0
Det er stor forskjell når det gjelder lydkvalitet på mp3-spillere, og det er ganske få som støtter andre lossess formater enn wav. Kommende Cowon A3 vil trolig ha helt suveren lydkvalitet, samt det er en av får mp3-spillere som støtter flac. Cowon sine mp3-spillere har generelt veldig god lydkvalitet og de fleste støtter flac. Til klassisk musikk er det strolig AKG hodetelefoner som vil fungere best. Hvor mye har du tenkt til å bruke?

G

Gjestemedlem

Gjest
Ole skrev:
1. Hvordan lese inn CD'er i lossless format inn på en MP3 spiller og/eller en laptop? Forslag til lettbrukt program?
dbpoweramp er mye brukt og godt likt. EAC er greit å bruke og gratis.

2. Jeg antar alle MP3 spillere er like gode mht. lydkvalitet forutsatt samme filformat?
Antar du at alle CD-spillere er like gode fordi de spiller samme filformat også?

3. Tips til hodetelefoner som egner seg for lengre lytting uten påfølgende øresus eller brekt nakke og har lydkvalitet som går endel hakk over Koss sine Porta et eller annet til ca kr. 300.-.
Tror du vil slite til den prisen. Kanskje noe på bruktmarkedet hvis du er riktig heldig?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.495
Torget vurderinger
13
Last ned I-Tunes (meget brukervennlig musikk biblotek,gratis), kjøp deg en i-pod Nano?..

Ipoden til Apple støtter Loosless formater.(Apple loosless og Aiff)
Vil tro 300 kr er litt i underkant av hva som skal til for å få gode hodetelefoner... :)

http://www.apple.com/itunes/overview/

MVH Johnny

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Om du skal bruke iPod vil jeg helt klart anbefale iTunes og ripping i Apple Lossless formatet. Dette gir ca 3 CDer pr GB. iTunes er veldig enkelt og intuitivt.

Det finnes andre programmer som også kan brukes til å synkronisere musikk til iPoden, feks Mediamonkey.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.885
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Tror du vil slite til den prisen. Kanskje noe på bruktmarkedet hvis du er riktig heldig?
Sennheiser PX100 koster 300,- på Hifiklubben nå. De synes jeg spiller mye bedre enn PortaPro. Og her går det også i klassisk.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Takker for svar så langt!

Var litt uklar tror jeg, er ikke på jakt etter hodetelefoner under kr. 300.- men noe vesentlig bedre enn disse fra Koss som koster kr 300.-, bør likevel ikke koste det samme som hjemmeanleggets Stax elektrostater, men hadde håpet å finne noe som verken gir øretretthet eller er ubehagelig tungt etc. for under kr. 1000.-

Spiller/MP3 spiller: Bare 3 CD/Gb er jo en utfordring....Er ikke avhengig av iPod, kan gjerne benytte min laptop om det gir større fleksibilitet og bedre kvalitet, men da trenges jo en USB DAC av et eller slag, er dette en lydmessig bedre løsning enn å la en MP3 spiller stå for denne jobben alene selv ved bruk av tapsfrie formater? Har aldri lest noen slik sammenligning.
Tips om DAC som kan benyttes?

Og; Er en slik DAC laget for å drive hodelefoner direkte eller trenges også en trafo eller forsterker ? Blir i så fall ikke spesielt reisevennlig....

Ole

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.866
Ole skrev:
Og; Er en slik DAC laget for å drive hodelefoner direkte eller trenges også en trafo eller forsterker ? Blir i så fall ikke spesielt reisevennlig....

Ole
Spørsmålet er om du først og fremst skal bruke dette mens du er på farten, eller om du ser etter løsninger for god lyd under opphold borte fra hjemmet. Med andre ord, hva er viktigst; god lyd når du er på flyet eller når du har kommet frem til hotellet?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Etymotic ER-4 kan anbefales når det gjelder lydkvalitet. Sammen med kongen av mobilt, Sony D-250 / D-25 spiller det veldig bra uansett hvilken genre man er henfallen til.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
noruego skrev:
Ole skrev:

Ole
Spørsmålet er om du først og fremst skal bruke dette mens du er på farten, eller om du ser etter løsninger for god lyd under opphold borte fra hjemmet. Med andre ord, hva er viktigst; god lyd når du er på flyet eller når du har kommet frem til hotellet?
Svaret er at dette skal brukes mest på hotellene og mindre underveis.....så kan hende er laptop med rippede CD'er og en DAC og hodetelefon (med eller uten forsterker?) beste løsning.....?

Ole

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvis du ripper til flac med eks dbpoweramp og spiller av via foobar eller mediamonkey så er det ikke behov for usb dac forutsatt at laptopp har egen lyd utgang,som jo de fleste har.
Selv foretrekker jeg plugger på reis (Ultimate Ears Tripple.fi10 pro) men Shure og Eytmotic er også gode.
Disse gjør ikke vondt i ørene som standard plugger som følger med ipod og diverse andre mp3 spillere og i tillegg isolerer de til en viss grad litt av bakkgrunnsstøyen da det er tett i øregangen.
Men personlig ville jeg vurdert ipod classic (120 gig) med alac(lossless) da får du med deg +/- 300 album ukomprimert, og det bør jo holde uansett hvor langt du skal reise ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
De fleste eksterne lydkort har hodetelefonutgang/forsterker.

Selv bruker jeg laptop, et rimelig M-Audio lydkort og AKG K701 når jeg sitter på verandaen sommerstid. Lydkortet mitt er ikke allverden men det finnes mange gode lydkort.

Topp Bunn