Helsinki

V

vinyl-jønki

Gjest
Kona og undertegnede skal en helgetur til Helsinki før jul, vi skal bo på Hotell Scandic Marski
som ligger på Mannerheimintie rett ved Esplanade parken.
Noen som vet om platesjapper i nærheten? Tenkte jeg skulle begrense meg litt på denne turen:rolleyes:
2-3 stk skulle holde.......
Tar gjerne imot tips om bra restauranter også:)
mvh

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Har varit flera gånger i Helsingfors, fast som fylle-kryssning med Finlandsfärja, då har man bara några timmar att vandra runt i staden. Innan båten går tillbaka hem, över Ålandshav... Och fortsatt (öl)hävning.

Fast senast var vi till Tempelplatsens kyrka (Finska statskyrkan?) på Fredriksgatan, insprängd i urberget, med delvist glastak.
tempelplatsens-kyrka1.jpg

Hade turen att det var en konsert av en okänd ung dam som spelade piano och fiol, lät väldigt vackert och var alldeles gratis.

Tänkte bara tipsa om möjlighet drop-in konsertmöjlighet på helger. Vet inget om restauranger och skivbutiker, tyvärr.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvis jeg ser snurten av (viss sjanse for!) Jarkko fra The Flaming Sideburns på platemessa i London skal jeg huke tak i han for en oppdatering på platesjapper i Helsinki. Morsom by, med bra rockemiljø. Åt og drakk meg skakk der for noen år siden ja. For et rocka tilsnitt er f.eks Bar Häinahattu eller Bar Loose steder og oppsøke. :rolleyes:

ellers kan google også være din venn!
Record Shops in Helsinki, Finland - Rate Your Music

V

vinyl-jønki

Gjest
Har varit flera gånger i Helsingfors, fast som fylle-kryssning med Finlandsfärja, då har man bara några timmar att vandra runt i staden. Innan båten går tillbaka hem, över Ålandshav... Och fortsatt (öl)hävning.

Fast senast var vi till Tempelplatsens kyrka (Finska statskyrkan?) på Fredriksgatan, insprängd i urberget, med delvist glastak.
Vis vedlegget 288529
Hade turen att det var en konsert av en okänd ung dam som spelade piano och fiol, lät väldigt vackert och var alldeles gratis.

Tänkte bara tipsa om möjlighet drop-in konsertmöjlighet på helger. Vet inget om restauranger och skivbutiker, tyvärr.
Takk for tipset, en flott ide.:)
mvh

V

vinyl-jønki

Gjest
Hvis jeg ser snurten av (viss sjanse for!) Jarkko fra The Flaming Sideburns på platemessa i London skal jeg huke tak i han for en oppdatering på platesjapper i Helsinki. Morsom by, med bra rockemiljø. Åt og drakk meg skakk der for noen år siden ja. For et rocka tilsnitt er f.eks Bar Häinahattu eller Bar Loose steder og oppsøke. :rolleyes:

ellers kan google også være din venn!
Record Shops in Helsinki, Finland - Rate Your Music
Eros kan man alltid regne med, takk takk.
Var der for ca 25 år siden, jobb, men for en fest det var:p
mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har kompiser som er over nesten årlig. Skal sjekke med Mongo som kan sin platesjapper i Helsinki-ABC.

GT-prisen på Bar Loose var €2 husker jeg. Blir som leskedrikk å regne........

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.587
Sted
Pt. Høvik
Har vært der noen ganger, erindrer ikke mye, p.g.a. fyll, men en flott by hvor jeg faktisk fant bra med utvalg i de store varehusene (vinyl). Kjøp svensk og finsk musikk; der er det mye bedre utvalg enn i Nårje. F.eks. November, Made in Sweden, Wigwam, Tasavallan Presidentii, Jim Pembroke osv., men det har du vel alt av fra før av? :)

V

vinyl-jønki

Gjest
Har vært der noen ganger, erindrer ikke mye, p.g.a. fyll, men en flott by hvor jeg faktisk fant bra med utvalg i de store varehusene (vinyl). Kjøp svensk og finsk musikk; der er det mye bedre utvalg enn i Nårje. F.eks. November, Made in Sweden, Wigwam, Tasavallan Presidentii, Jim Pembroke osv., men det har du vel alt av fra før av? :)
De du nevner har jeg ikke, burde kanskje forlenge oppholdet;)
Flott med forslag, janfrt.
mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.646
Digelius er kanskje en av Europas fineste platesjapper, hvis man har litt sær smak. (kjøpte en cd der med et finsk barokkensemble som spilte Zappa - på original(barokk) instrumenter (!)

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.587
Sted
Pt. Høvik
De du nevner har jeg ikke, burde kanskje forlenge oppholdet;)
Flott med forslag, janfrt.
mvh
OK, du ba om det, so here we go:

Wigwam:

1. Nuclear Nightclub (1975)

2. Lucky golden stripes and starpose (1976)

3. Dark Album (1977)

4. Some several moons (2005)

Dette er blandt deres mest tilgjengelige album, rent musikalsk. Strøkne melodier, flotte tekster (av britiske Jim Pembroke), fin lyd, feite gitarriffs og en sterk eim av de finske furu- og granskogene i bakgrunnen. Suverene saker!

Får du tak i denne samlesaken fra 1980, så kan du jo stare der (dobbel):

5. Rumours on the Rebound

Alt utgitt på Love Records og/eller Virgin (Richard Branson satset på dem, men det funket ikke det heller). Bandet slo aldri igjennom og skarpe tunger og drittsekker vil nok si at det var vel fortjent. Dem om det.

November:

1. En Ny tid är her (1970)

2. 2: November (1971)

3. 6: November (1972)

Alt utgitt på Sonet. Harald Are Lund var og er en stor tilhenger av disse tre karene. Jeg óg.

Svensk prog av det bedre slaget.

Made in Sweden:

1. Snakes in a Hole (1969)

Utgav ellers seks andre album. Kan bare dette. Og det er bra.

Tasavallan Presidentii:

1. S/T (1969)

2. Lambertland (1972)

3. Milky Way Moses (1974)

De utgav mange flere, men det er disse jeg kan og har på vinyl. På Love Records disse óg.

Jim Pembroke:

ALT han har utgitt, men trekker frem tre:

1. Corporal Culiflowers Mental Function (1977, Love Rec.)

2. Flat Broke (1980, Parlophone/EMI)

3. Party Upstairs (1981, Johanna)

Altså låtskriveren og vokalisten i Wigwam. Et talent som nesten mangler sidestykke, men totalt oversett. Party Upstairs-utgivelsen er noe av det beste som er utgitt. Med bare Pembroke og gitar. Tekster som slår det meste. Får du tak i denne, blir du lykkelig! :)

------------

Det er soleklart at dette er småsær musikk; jeg har lansert bandene og musikerene på musikksidene tidligere og responsen har vært heller laber, for å si det forsiktig.

Her Love Records´logo:

tumblr_m0b7k7Pgwt1qkf6iw.jpg

Designet av Harri Manner i 1969.

God tur til Helsinki!!!!

V

vinyl-jønki

Gjest
Her er det bare å forlenge oppholdet, ta med ekstra koffert, parkere kjærringa i
nærmeste kjøpesenter og rane en bank;)
Tusen takk for flotte tips, kjøpte en liten koffert sist vi var i Italia,
den kommer godt med nå. Plass til 40 skiver:)
IMG_0358.jpg

mvh

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.587
Sted
Pt. Høvik
Sjekk ut Jukka Tolonen óg. Bra gitarist. Her to skiver som er vel verd på vinyl i samlingen og hvor du kan guffe på:

- Jukka Tolonen - Tolonen! (Universal, 1971)

- Jukka Tolonen - Crossection (Janus, 1976)

Han har gitt ut masse med skiver; liker de rockete sakene best, jazzen blir en smule daft.

V

vinyl-jønki

Gjest
Jukka Tolonen har jeg noen av ellers er det dårlig:(
En av Made In Sweden:)
Ellers tar jeg gjerne imot tips om hva slags vesker dere bruker når dere er ute
å handler på messer, gjerne med bilder.
Tung og upraktisk med plastposer.

Topp Bunn