Help! Korleis skal eg få høgtalerene til å "forsvinne"?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Heisann!
Fikk ikkje mykje respons i anleggstråden min, så eg søker hjelp i rett forum :)

I ferien var eg innom Roald Mikkelsens butikk i Bergen og fikk ein kort demo på eit Edge int. / Sony / Avalon NP Evolution 2.0. Det som forbløffa meg VELDIG var holografien denne kombinasjonen fikk til. Musikken slapp høgtalarane fullstendig.

Er er så forbaska langt unna tilsvarande holografi og lydbilde. Er det mulig å få til i mi stove? ???

Pr. nå står høgtalerene som 1 og 2. - De er vinklet innover mot sofaen og "krysser" kvarandre ca ved B A) er ikkje eit spisebord, men ein pult som står heilt inntil veggen og B), stolene har eg ikkje i min leilighet. Sofaen står også lengre utpå golvet, ivertfall 1,5 meter. Bak sofaen står det to bokhyller og oppå bokhyllene står det bilder i ramme.

Problemet, som er ganske enkelt å sjå på plantegningen, er at høgtalerene fort står i veien for dører. Har i dag ein sjenk som tar opp heile bredden på "tv-veggen". Og den blir. Viss eg ikkje finne eit møbel som faller like godt i smak hjå både meg og madammen og er rimelig!

Beste helsing,
Brasse

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.684
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med nåværende høyttalerplassering (som nesten er den eneste praktisk mulige) foreslår jeg at du bytter Klipschene med et par Larsen 4 eller 6. De bruker rommets vegger og tak for å lage et flott og stort lydbilde. Forhandler i Bergen og på Hamar.

http://www.larsenhifi.com/

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Å, salg / kjøp :-\

Eg kan jo flytte de ut i rommet når eg skal lytte over lengre tid, men det blir litt problematisk det også, sidan enten eg eller høgtalarane havnar veldig nærme midt i rommet.

Kanskje eg skal la det stå til og kjøpe meg eit headset istaden?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.684
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalere på hjul er lurt. Hvor langt ut i rommet vil de havne? Er det slik at de helst skal stå nært frontvegg for å få riktig vekt i bassen?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ja, har diskutert ht. stativ med pappa. Har da snakka om å bygge inn hjul i foten av stativet. Eit anna alternativ er å sjå etter nye høgtalere. Mindre stativhøgtalere som kan benyttes i nærfelt.

M

MPT

Gjest
1. Du må plassere stolen mitt i mellom de to sideveggene ved der du sitter, hvis rommet ikke er symetrisk, finner du den beste avstanden fra den nærmeste sideveggen. Marker med teip hvor du sitter. Det vil vise hvor centerlinjen er i rommet

2.Over på høyttalersiden, der høyttalerne står. Marker samme avstand fra centerlinjer i forhold tillytteposisjonen . Fra centerlinjen, markerer du 6 inchers intervall ut til siden til der du tror høyttalerne vil fungere best.

3. Fra lyttestolen markerer på samme måte. Du tar å markerer hver 6 inches intervall fra centerlinjen fra der du tror lyttestolen skal stå mot anlegget.

Du begynner med stolen, finn en plate som du kjenner godt som har en del dyp bass. Fra der du syntes du får gjevn dypest/renest bass, marker du hvor stolen i forohold til bakveggen. Fra der du har funnet plassen, markerer du 6 inches intervall mot anlegget. Ett sted mellom 40cm fra bakveggen og 76 cm er lurt å starte med fra bakveggen.

Når du har funnet den beste plassen for lyttestolen, begynner du med høyttalerne. Plasser høyttalerne sånn du tror vil fungere best. Marker hver 6 inch frammover fra der høyttaleren står, samme bakover og til siden. Som sagt finn en plate du kjenner god som har litt bass. Poenget nå er å finne den beste bassen, gjevn dyp bass. Begynn å flytte høyttalerne bakover, hvis du syntes det er dårligere bass ved å flytte de bakover, flytter du de tilbake der de stod, og heller flytter de frammover hver 6 inch. Når du da har funnet plassen, tar du å flytter på samme måte bare inn motcenterlinjen eller ut mot sideveggen for å finne balansen i lydbildet. Når du tror du har funnet den riktige avstanden mellom høyttalerne måler du fra lyttestolen, ca der øret ditt vil være til mitten på den ene høyttaleren. Når du vet avstanden fra lytteposisjonen til høyttaleren, ganger du det tallet med 0.80, da vil du få den avstanden som høyttalerene skal stå. Finjuster deretter med 1 inch ved å skyve høyttaleren utover.

Så til finfinjusteringen av høyttalerne for at de skal forsvinne enda bedre enn det de gjør. Da ta du å måler 1 inch fra fronten på høyttalerne, 5-6 ganger frammover, samme gjør du bakover. Begynn med å flytte høyttalerne bakover, hvis det blir værre, begynner du fra høyttalerne sto og heller flytter de frammover. Det du vil merke ved å flytte på høyttalerne da, er at lydbildet blir mer frigjort fra høyttalerne, når du har funnet beste plassen vil du ikke høre lyden fra høyttalerne, spiller rundt høyttalerne i stedet.

Raskt forklart.

Lykke til, vært arbeidet!!!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Takknemmelig for den! Her må eg til verks med både målebånd, teip og blyant! Føler det er for mykje uforløst potensiale til å gi det opp enda :)

M

MPT

Gjest
Hvis du er nøye, tar steg for steg vil du faktisk få problemer med å så av anlegget om kveldene. :)
Ha minst mulig mellom høyttalerne, ødelegger for holografien ved å ha en stol og f.eks tv i mellom.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Sett stolene/sofaen der pult A står, og bruk den høyre langveggen! Hvis ikke det blir for nærme til veggen (langveggen).

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Det hadde vore kjekt å prøvd - og det skal prøves, om enn berre for ein dag.. Problemet er at avspilleren (MAC) er tilkoblet tv'en og brukes ein del som mediasenter. Og alt som har med TV å gjere "sitter fast" der tv'en er avtegnet. Eit anna problem er at den høyre langveggen består av 90% vinduer og dør ut til den franske verandaen. *sukk*

Stativ og nøye justering av plassering er nok mitt sterkaste kort.

R

RoDa

Gjest
Hei

Det ser ut som du har litt utfordringer med lytterommet ditt, kanskje spesielt siden du deler det med noen...?
(Singel og uten grenser for hva som er grei plassering hadde vært lettere ;D )

Jeg tror ikke Heresy er holografi-kunstnere på linje med de Avalon du hørte, det er på sett og vis ikke hva Klipsch handler om.
Dersom dette er et viktig poeng for det, så ville jeg vurdert å lytte på andre høyttalere også.

Jeg tror det å flytte høyttalerne på linje med 'b' og lytteposisjon der som TV står i dag kunne vært spennende.
Du vil sannsynligvis oppnå en bedre illusjon av rom med større dybde bak høyttalerne. De kunne stått tett på sidevegg og godt vinklet.
Men siden det ikke er et alternativ, så kanske best å ikke tenke på det? ;)

Fransk veranda? Veranda med franske følelser, eller gitter foran dørere?

R

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
RoDa skrev:
Hei

Det ser ut som du har litt utfordringer med lytterommet ditt, kanskje spesielt siden du deler det med noen...?
(Singel og uten grenser for hva som er grei plassering hadde vært lettere ;D )

Jeg tror ikke Heresy er holografi-kunstnere på linje med de Avalon du hørte, det er på sett og vis ikke hva Klipsch handler om.
Dersom dette er et viktig poeng for det, så ville jeg vurdert å lytte på andre høyttalere også.

Jeg tror det å flytte høyttalerne på linje med 'b' og lytteposisjon der som TV står i dag kunne vært spennende.
Du vil sannsynligvis oppnå en bedre illusjon av rom med større dybde bak høyttalerne. De kunne stått tett på sidevegg og godt vinklet.
Men siden det ikke er et alternativ, så kanske best å ikke tenke på det? ;)

Fransk veranda? Veranda med franske følelser, eller gitter foran dørere?

R
Ja, rommet er på ingen måte et lytterom. Det er stue, oppholdsrom, arbeidsrom, spisestue, tvstue og gjesterom. Og eg deler det med den beste dama i heile verden.

Og du har rett. Heresy og Avalon er ganske forskjellige greier. Siden eg la ut denne posten har eg imidertidig utført ein tweak som ga eit betydelig løft. Rørbytte. Dette ga meir fart, tramp og klapp. Samtidig har eg prøvd meg fram med eit oppsett der stolen står ca 180 fra bakveggen (38% av rommet) og høgtalerene trekkes fram og inn ca 40 cm. Da hjelper hjørnene til med litt bunndrag, samtidig som det danner ein alright trekant.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Ser ut som om høyttalerne står plassert på det eneste passende stedet. Ikke mye å gjøre med det. Synes heller ikke den posisjonen ser ille ut. Tror som Roda at denne evnen til å "forsvinne" helt er kvaliteter som Klipsch-høyttalerne dine rett og slett ikke har. Ikke la det holde deg våken om natta.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Nei, det er vel det eg innser.

Eg flytta fra forrige leilighet i slutten av mai. Da ca samtidig som eg fikk Heresy. De fikk spilt eit par cd'er i ei temmelig livlig stove som sang med. Rimelig fyldige greier. Deretter flytta eg til ny leilighet og det var tamt og kvast (spisst).

No har eg altså skifta rør og det låter veldig fint. Godt mulig at de forrige røra (som var av ukjent alder) sang på siste verset. Eg er fornøyd. Klipschene spiller med Klipsch-kvaliteter og det er meir engasjerende enn RF-52 (heldigvis). Plassering og holografi får eg ikkje gjort noko med, anna enn å gjere det beste utav det. Og når det er gjort er det bare å sei seg fornøgd.

Heilt til neste høgtalerkjøp. Og leilighetbytte. Og, og, og ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.350
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Wergeland skrev:
Ser ut som om høyttalerne står plassert på det eneste passende stedet. Ikke mye å gjøre med det. Synes heller ikke den posisjonen ser ille ut. Tror som Roda at denne evnen til å "forsvinne" helt er kvaliteter som Klipsch-høyttalerne dine rett og slett ikke har. Ikke la det holde deg våken om natta.
Tiltredes.
Tror nok at høyttalerbytte er det opplagte alternativet.
Elektrostater er jo kjent for å forsvinne i lydbildet. Er det holografi du ønsker, se på MartinLogan, Innersound, Soundlab, Quad e.l.
Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

mvh

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Høgtalerbytte skjer ikkje enda, har ikkje hatt de lengre enn sidan mai. Og eg er veldig glad i dei, no som de har roa seg litt med hjelp av rørbyttet. Morrofaktor og rockefot er framleis prioritering nr. 1. Men no som høsten sovidt er begynnt, så er det vel på tide å sige rundt og oppdatere lytteporteføljen litt.
Noko som nok var like viktig som Avalonene i rommet til Roar var de akustiske tiltaka. Og i denne leiligheta begrensar moglegheitane seg til golvteppe og bilde i ramme.

(For de som har lest diverse poster eg har skrevet, så er eg rimelig hysterisk (Hjelp!!) til eg har funne ei løysing (gjerne på eit anna problem).. då roar eg meg fort. Hold ut med meg! :D )

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Skal, når eg føler for det, prøve anlegget slik:

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Kjøp en Ikea slakteblokk og monter hjul. Sett høytalerne oppå blokken og trill dem dit de gir best lyd.
Når kona kommer hjem triller du de tilbake.
Dette funker og koster nesten ingenting.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det kan vere ein ide å eksperimentere med andre høgtalartyper. Elektrostatar m.m. er er veldig bra på "forsvinningsnummer", men dei kan vere krevjande når det gjeld det estetiske og praktiske. Men det er også meir konfensjonelle høgtalarar som har stor grad av retningsverknad., og dei er ofte greie å få til slik perspektivmessig. Det same gjeld somme hornhøgtalarar. Høgtalarar med domediskantar kan vere meir krevjande på dette feltet.
Arbeid med plassering er alltid nyttig, og du kan oppnå mykje med ymse former for demping. Eit lite tips der: Prøv å sette opp eit eller aller helst to tørkestativ med våte handkle her eller der, så merkar du kor mykje ei demping kan gjere. Det finnest mange dempegreier som både kan vere estetiske og effektive, men det er viktig å leike seg litt, slik at ein veit kva som verkar før ein betalar.

Topp Bunn