Hellstrøm eser ut - fete tider i TV

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Sitter og halv-ser på Hellstrøm jonglerer pinnekjøtt, i går var det ryper bl.a., må si jeg synes Hellstrøm har vokst bra som TV-personlighet det siste året - og sannelig har han vokst fysisk også! I går var det kun med nød og neppe han fikk spadd stekesjyen over rypebrystene - armene gikk akkurat så vidt det var rundt vomma! Way to go! Vi stoler nemlig ikke på tynne kokker.

N

nb

Gjest
Han er vel mye på TV om dagen. Men han har i det minste vett til å holde seg til mat stort sett.

Må være de letteste pengene han har tjent i sitt liv i alle fall.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Ser i hvertfall ikke ut som han lider noen nød nei. Tror han er ferdig med å svette på et kjøkken syv kvelder i uka. Kanskje et brukbart parti for Mille Marie - så kunne de ha noen voldsomme gilder på slottet..

V

vinyl-jønki

Gjest
Ser det på meg selv,glad i å lage mat,må jo smake underveis,
pluss kokken har alltids noe godt i glasset:rolleyes:Ikke rart man blir
litt rundere i baugen.:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Aha - det forklarer jo et par detaljer her...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.268
Han er vel mye på TV om dagen. Men han har i det minste vett til å holde seg til mat stort sett.
Åhh...Hellstrøm kan melke mye penger i markedet på diverse spin-off greier.

Her er hva som kan leses på Wiki om Finn Schjøll (blomsterfinn):
Finn Schøll er også eier av Finn Schjølls blomster og kranseforetning AS i Sørkedalsveien og i Rosenkrantzgate i Oslo og har utgitt flere bøker om blomster og livskunst. Finn Schjøll er dessuten en etterspurt foredragsholder både i næringslivet og offentlig sektor.

Når blomsterfinn kan være en inspirator for næringslivet, må bare undres over hva Hellstrøm kan utrette. Og så kan han lage lunchen til folket samtidig og ta 10 000 i timen for det! :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Får håpe Hellstrøm lykkes med å få folk til å slutte å servere søppel til middag.

C

Cyber

Gjest
Får håpe Hellstrøm lykkes med å få folk til å slutte å servere søppel til middag.

Basert på handlevognene jeg ser på butikken så er det nok å ta tak i.

Følte meg ikke akkurat som en representant for helsekosten idag da jeg stod i kø på butikken: 2 kg meierismør, 3 kg sukker og en pakke delfiafett.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
Enig i at kokker ikke bør se ut som spiker, men overfeite er heller ikke bra. Programmene er ikke nye og Hellstrøm har faktisk blitt noe slankere. Årsaken til den vommen han fortsatt har er, i følge han selv, franske oster.

Lars Erik Underthun holder seg godt og er ikke akkurat tilbakestående når det gjelder mat og vin.

R

Roysen

Gjest
Hellstrøm har ikke noe foran skjermen å gjøre. På et restaurantkjøkken derimot. Få mannen tilbake dit han hører hjemme.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Her er hva som kan leses på Wiki om Finn Schjøll (blomsterfinn):
Finn Schøll er også eier av Finn Schjølls blomster og kranseforetning AS i Sørkedalsveien og i Rosenkrantzgate i Oslo og har utgitt flere bøker om blomster og livskunst. Finn Schjøll er dessuten en etterspurt foredragsholder både i næringslivet og offentlig sektor.
1850 Finn Schjøll Flora Norvegica Jul 2011
Arcus
Sør-Rhône, Frankrike
Kroner 119,90 bestilling
78 poeng
Arcus
Dufter av luftfriskene på sprayboks. Søt og syntetisk på smak. Nei. MB

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
Hellstrøm har ikke noe foran skjermen å gjøre. På et restaurantkjøkken derimot. Få mannen tilbake dit han hører hjemme.

Mvh
Roysen
Han kan gjerne drive en ny restaurant, men jeg synes han har gjort en fenomenal jobb bl.a. nå i høst med å lære nordmenn å holde seg unna posemat, halvfabrikata, samme middagen hver dag, margarin, ferdig reven ost osv. Ingen, ved siden av Espelid og Norum, har gjort mer for folkehelsen, gleden ved å tilberede mat og nyte den sammen med familie og venner, enn Hellstrøm. Helse- og Matdepartementet kan bare gremme seg.

Han har tatt for seg tjukke, matleie, mat i oppveksten, fattige m.fl. og gjort det på en pedagogisk fremragende måte. Pælma pizzadritt, TORO-dritt, frossendritt og masse annen dritt som ikke engang bikkja vil ha, rett i søpla så konsernsjefene i disse bedriftene virkelig må ha blitt forbannet. Og forlegne og flaue.

Hellstrøm har absolutt noe å gjøre foran kamera.

R

Roysen

Gjest
At han har gjort mye bra for folkehelsa er det liten tvil om og at han gjerne kan stå bak som arkitekten bak slike TV-serier ser jeg absolutt som en berikende faktor. Han har dog ingen TV-personlighet og hans bidrag på kjøkkenet i en restaurant er jo uten sidestyke i norsk historie. Der er jo der han virkelig blomstrer og får vist all sin ekspertise. Hans kunnskaper er "in-person" er bortkastet ved å lære Ola Nordmann at Grandiosa og seigmenn ikke er sunt.

Mvh
Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Det er akkurat typer som Hellstrøm vi trenger på TV - ekte, uforfalskede, no bling no glam - menneske. mer verdt enn ti broilervert/vertinner. Vi skal ikke undervurdere virkningen en slik person kan ha på vanlige menneskers syn på mat og matlaging.

N

nb

Gjest
At fyren ikke er spesielt hypp på å fortsatt jobbe 80-100-timers-uker er kanskje ikke så rart. Han har gjort sitt - nå er det på tide å høste fruktene av det. Slike programkonsepter funker ikke uten en kjent person som programleder, og han gjør seg mye bedre enn de fleste andre kjendiskokker jeg har sett på TV.

Han ble vel endatil årets programleder for noen år siden.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.585
Sted
Pt. Høvik
At han har gjort mye bra for folkehelsa er det liten tvil om og at han gjerne kan stå bak som arkitekten bak slike TV-serier ser jeg absolutt som en berikende faktor. Han har dog ingen TV-personlighet og hans bidrag på kjøkkenet i en restaurant er jo uten sidestyke i norsk historie. Der er jo der han virkelig blomstrer og får vist all sin ekspertise. Hans kunnskaper er "in-person" er bortkastet ved å lære Ola Nordmann at Grandiosa og seigmenn ikke er sunt.

Mvh
Roysen
Det der synes jeg var dagens unnaroing. Eller skåting. One way, or another. Bare jeg, Roysen, kommer meg vekk. Der tror jeg du tok fullstendig feil.

Han har ingen TV-personlighet sier du? Faktum er at folk sitter klistret og programmene hans er rett og slett blitt folkeopplysning. I Norge er staten v/forskjellige departement kun tullete i sin pålagte form for informasjon. De feilinformerer, beklager tidligere informasjon og skal snart komme med ny og oppdatert. Que? Hva skal vi tro?

Ren, krystallklar informasjon fra en kar som Hellstrøm er det vi trenger. Han har peiling (det bestrider du ikke Roysen?) og det er slike folk vi trenger. Og, ikke så tvil om Hellstrøm. Bak kamera? Jeg skjønner ikke at du våger. Men deg om det.

R

Roysen

Gjest
Jeg gjentar, mannens ekspertise ligger på et felt han ikke får utnyttet foran kameraet. Jobben han gjør foran kamera kunne like godt vært gjort av en annen. Hellstrøm har ingen TV-personlighet. Folk flokker til for å se "bøllen" Hellstrøm overhøvle deltakerne i programmene hans. Folk skjønner ikke kompromissløsheten som har bodd i Hellstrøm i så mange år. For ham er ikke folkeopplysning om ernæring noen egentlig utfordring. Jeg garanterer at han kommer til å gå lei om en stund selv om det ligger mer penger i bøker og TV-serier enn restaurantdrift. Dette er Norges desidert beste kokk. Han er også den i Norge med størst erfaring ved å drive gourmetrestrestaurant. Han er den første utenfor Frankrike som har blitt utnevnt til ridder av den franske æreslegionen. Den fikk han for å ha spredd fransk matkultur (tenk litt på det). Han er dommer i Bocuse D'Or konkurransene (også kalt VM i kokkekunst).

Denne mannen driver folkeopplysning med eget TV-show om at pizza grandiosa og potetgull ikke er sunt. Et større misbruk av en manns kunnskap og talenter skal man lete lenge etter. Få mannen vekk fra kameraet og inn i et eget restaurantkjøkken hvor han selv får virkelige utviklende utfordringer innenfor hans fagfelt og folk kan få oppleve hand virkelige evner.

Det er forøvrig mange, mange år siden Hellstrøm jobbet 80 - 100 timers uker bak kjøkkenbenken. Den siste tiden skapte han et team som tok den jobben for ham. Han hadde selv kun en kvalitetssikrende rolle samtidig som han nok bidro på kjøkkenet når han var til stede i restauranten (noe som var sjelden når gjestene satte seg til bords).

PS! Poenget med å plassere ham bak kameraet var at der kan han muligens ha tid til å kombinere ideer om TV-shows med det han virkelig kan - å drive gourmetrestauranter.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ehh, er det ikke slik at Hellstrøm velger selv om han vil tilbake på ett kjøkken, da? Hans livsverk er lagt i grus, tipper han har lagt denne tiden bak seg og kanskje anser et comeback som noe han ikke har godt av. Folk har blitt sykere av mindre stressende forhold: umenneskelig arbeidstid, mengde og en eier som ikke er lett å ha med å gjøre. Noen her som kunne tenke seg å gå tilbake til noe de ikke liker?

Tror vi bare skal være glade så lenge han ønsker å drive med tv, alternativet er at en annen tjoms med mindre kunnskap dukker opp.

R

Roysen

Gjest
Nja, at han skal tilbake til restauranten han forlot er nok helt utenkelig. Det er ikke det jeg mener. Jeg tenker på iveren en så kompromissløs mann som Hellstrøm må ha etter å få faglig påfyll som utvikler ham videre. Han ville garantert ikke hatt noen problemer med å finne investorer til en ny restaurant. Eventuelt er det kanskje for å finansiere noe slikt han nå har i tankene når han selger sjela si for trivialiteter som ikke er ham verdig. Det er jo tross alt noe penger i bøker og TV.

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
Alt tyder jo på at mannen brenner for å spre god matkultur. Det går jo igjen i alt han gjør, fra kokkekonkurranser til fjersynsprogrammer, artikler og kokebøker. Sistnevnte har han jo brukt mye tid og energi på i mange år. Det å få folk selv til å lage god mat, og ikke minst få et forhold til god mat har han vært en utrettelig pådriver for. Hans motvilje mot unødvendige kompromisser er kanskje hans viktigste bidrag til å forbedre mentaliteten til mennesker i det innesperrede matlandet Norge. At han ønsker å få folk til å gå bort i fra søppelmat og industriprodukter og selv lage god mat er noe han brenner for, for endres denne mentaliteten så vil det på sikt gavne hele matnorge.

Han gjør derfor en mye viktigere jobb som forfatter og fjernsynspersonlighet enn om han hadde gjemt seg bort på et lite kjøkken for å servere en liten klikk med rikfolk en gang i blant. Hans kunnskap og innsikt er for viktig til at noen få heldige skal på gjøre beslag på ham. De har muligheten til å reise rundt og meske seg uansett.

Han er en ridder i kampen mot søppelprodusentene Toro, Findus, Stabburet og Tine og det gjennomkorrupte veldet som styrer det norske markedet. Og det er lite som tyder på at han blir lei med det første.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Madammen liker disse Hellstrøm-programmene. Det har hatt veldig positiv effekt på matopplevelsene hjemme hos meg i alle fall.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hellstrøm er 64 år. Det å drive et spisested med hans kompromisløse tilnærming krever MYE arbeid og spesielt lukrativt er det neppe. Forstår godt at han ønsker å skumme litt fløte på tampen av karrieren.

R

Roysen

Gjest
Alt tyder jo på at mannen brenner for å spre god matkultur. Det går jo igjen i alt han gjør, fra kokkekonkurranser til fjersynsprogrammer, artikler og kokebøker. Sistnevnte har han jo brukt mye tid og energi på i mange år. Det å få folk selv til å lage god mat, og ikke minst få et forhold til god mat har han vært en utrettelig pådriver for. Hans motvilje mot unødvendige kompromisser er kanskje hans viktigste bidrag til å forbedre mentaliteten til mennesker i det innesperrede matlandet Norge. At han ønsker å få folk til å gå bort i fra søppelmat og industriprodukter og selv lage god mat er noe han brenner for, for endres denne mentaliteten så vil det på sikt gavne hele matnorge.

Han gjør derfor en mye viktigere jobb som forfatter og fjernsynspersonlighet enn om han hadde gjemt seg bort på et lite kjøkken for å servere en liten klikk med rikfolk en gang i blant. Hans kunnskap og innsikt er for viktig til at noen få heldige skal på gjøre beslag på ham. De har muligheten til å reise rundt og meske seg uansett.

Han er en ridder i kampen mot søppelprodusentene Toro, Findus, Stabburet og Tine og det gjennomkorrupte veldet som styrer det norske markedet. Og det er lite som tyder på at han blir lei med det første.
Selvsagt er det han gjør bra og åpenbart brenner han for dette, men faglig utvikling og faglige utfordringer gir det neppe. Av den grunn synes jeg at han definitivt har noe å bidra med ideer og gjennomføring av slike konsepter bak kameraet, men foran kameraet blir for det første hand evner fullstendig misbrukt og for det andre vil andre kunne gjøre samme jobben.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Hellstrøm er 64 år. Det å drive et spisested med hans kompromisløse tilnærming krever MYE arbeid og spesielt lukrativt er det neppe. Forstår godt at han ønsker å skumme litt fløte på tampen av karrieren.
I det yrke Hellstrøm hadde med den anerkjennelsen han har er det i den alderen han er nå de virkelig begynner å tjene penger ved å åpne flere restauranter, skrive bøker og kun ha en overvåkende rolle over det hele. Da forlenger de karrieren vesentlig, tjener godt med penger og jobber mindre.

Men for all del, mannen må få gjøre hva han vil. Jeg synes dog det er trist å se ham i den rollen han nå har påtatt seg.

Mvh
Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Jeg gjentar, mannens ekspertise ligger på et felt han ikke får utnyttet foran kameraet. Jobben han gjør foran kamera kunne like godt vært gjort av en annen. Hellstrøm har ingen TV-personlighet. Folk flokker til for å se "bøllen" Hellstrøm overhøvle deltakerne i programmene hans. Folk skjønner ikke kompromissløsheten som har bodd i Hellstrøm i så mange år. For ham er ikke folkeopplysning om ernæring noen egentlig utfordring. Jeg garanterer at han kommer til å gå lei om en stund selv om det ligger mer penger i bøker og TV-serier enn restaurantdrift. Dette er Norges desidert beste kokk. Han er også den i Norge med størst erfaring ved å drive gourmetrestrestaurant. Han er den første utenfor Frankrike som har blitt utnevnt til ridder av den franske æreslegionen. Den fikk han for å ha spredd fransk matkultur (tenk litt på det). Han er dommer i Bocuse D'Or konkurransene (også kalt VM i kokkekunst).

Denne mannen driver folkeopplysning med eget TV-show om at pizza grandiosa og potetgull ikke er sunt. Et større misbruk av en manns kunnskap og talenter skal man lete lenge etter. Få mannen vekk fra kameraet og inn i et eget restaurantkjøkken hvor han selv får virkelige utviklende utfordringer innenfor hans fagfelt og folk kan få oppleve hand virkelige evner.

Det er forøvrig mange, mange år siden Hellstrøm jobbet 80 - 100 timers uker bak kjøkkenbenken. Den siste tiden skapte han et team som tok den jobben for ham. Han hadde selv kun en kvalitetssikrende rolle samtidig som han nok bidro på kjøkkenet når han var til stede i restauranten (noe som var sjelden når gjestene satte seg til bords).

PS! Poenget med å plassere ham bak kameraet var at der kan han muligens ha tid til å kombinere ideer om TV-shows med det han virkelig kan - å drive gourmetrestauranter.

Mvh
Roysen
Det der er en jævlig elitistisk tankegang, Roysen... for ikke å snakke om egoistisk. Tenk litt på dette; Norge er i ferd med å ETE seg invalid, matkulturen blant folk flest er på et alarmerende all-time low, folk klarer snart ikke lage selv den enkleste saus som vi ALLE før lærte fra barnsben. Diabetesproblemene er nærmest eksplosjonsartede - feil ernæring plus eksesser i matfatet er årsaken. Overvekten øker, særlig blant barn. Andre følgesykdommer som følge av uheldige matvaner står i kø. Mye av det sosiale rundt daglig matlaging er i ferd med å forsvinne. Og det er rått parti jfr. markedsmakten; se bare hvordan fokus og vareutvalg har endret seg i de store matvarebutikkene (det er der det er tydeligst) - ferskvarer taper stadig terreng til fordel for ferdigmat i alle former, samt "kit" for å bygge seg taco's og Gud vet hva av alt annet av varianter over temaet prefab.

Så ille bøllete er han heller ikke, kler du av spillfekteriet og litt annet småtteri som ligger i konseptet for såkalt god TV så finner du en ekte person med glimt i øyet, varme og humor. Med andre ord ting som er mangelvare i media for tiden.

Dersom en personlighet som Hellstrøm kan bidra til at kanskje noen tusen nordmenn hvert år får/får igjen lysten til å lage ekte mat fra grunn av, og oppdager hvor enkelt det faktisk er når en har litt basiskunnskap, da er jeg villig til å ofre en mulig gourmetrestaurant på folkehelsas alter. JEG er nemlig feit nok.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Selvsagt er det han gjør bra og åpenbart brenner han for dette, men faglig utvikling og faglige utfordringer gir det neppe. Av den grunn synes jeg at han definitivt har noe å bidra med ideer og gjennomføring av slike konsepter bak kameraet, men foran kameraet blir for det første hand evner fullstendig misbrukt og for det andre vil andre kunne gjøre samme jobben.

Mvh
Roysen
Både ja og nei. Jobben i seg selv kan nok gjøres av andre, men det er i kraft av hvem han er og hva han har oppnådd at han har slikt gjennomslag og påvirkningskraft. Man lytter mer til Helstrøm enn til en tilfeldig fjernsynspersonlighet, selv om de er aldri så profesjonelle i det. Jeg har ikke sett mye på hans fjernsynsprogrammer men leser mye av hva han skriver i avisene og har en god del av hans bøker i hyllen. Så selv om jeg aldri har spist et måltid han har laget, så har jeg hatt stor glede av hans kunnskap og inspirasjon. Slik vil jeg tro det er for mange.

Det er en gryende matkultur i Norge, og det er mye viktigere enn hvem som står på kjøkkenet i Oslos finere restauranter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Bra at noen tar jobben med å fortelle allmuen at de spiser søppel. All ære til Hellstrøm for måten han gjør det på. Å lage mat for noen få priviligerte et par år til er på langt nær en like viktig oppgave. Det er mange som kan ta seg av det. Det er ikke mange som klarer å samle folk foran kopekassa for å se på matlaging. Det har vel ikke skjedd siden nrk hadde monopol og Espelids blide skikkelse fylte billedrøret i beste sendetid.

R

Roysen

Gjest
Sluket,

Elitistisk? Egoistisk?

Er det da også elitistisk og egoistisk når jeg synes at et av mine idoler Pete Sampras ga seg fra tennis for tidlig eller at Johann Olav Koss ga seg for tidlig? Hellstrøm er en kunstner og har et ferdighetsnivå som nå går tapt - også for ham selv. I kokkekunsten som i eliteidretten kreves det trening for å holde evnene ved like.

Norge har blitt kåret til verdens beste land å bo i mange år på rad. Når et stort amerikansk TV-selskap kom hit for å lage en reportage om dette var deres førsteinntrykk og hovedfokuset i reportagen at de ikke så en eneste overvektig person i Oslos gater.

Det gir nok ikke hele sannheten, men i det store og hele lever vi nok bedre enn de fleste andre i verden også når det gjelder matvaner. Av den grunn synes jeg din beskrivelse passer dårlig. Jeg har mer tro på at vel så mange lever usunt som en følge av overflodet og av fråtsing. Det er nemlig ofte ikke de med aller dårligst råd eller de med lav utdannelse og dermed mangler kompetanse om hva som er sunt som er overvektige eller lider av diabetes.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Bra at noen tar jobben med å fortelle allmuen at de spiser søppel. All ære til Hellstrøm for måten han gjør det på. Å lage mat for noen få priviligerte et par år til er på langt nær en like viktig oppgave. Det er mange som kan ta seg av det. Det er ikke mange som klarer å samle folk foran kopekassa for å se på matlaging. Det har vel ikke skjedd siden nrk hadde monopol og Espelids blide skikkelse fylte billedrøret i beste sendetid.
For det første lurer jeg litt på om du tror folk ser på programmene til Hellstrøm som ren underholdning eller om de virkelig tar til seg budskapet? For det andre lurer jeg litt på om du tror at en lege og en kostholdsekspert kunne fått frem samme budskapet hvor en hvilken som helst kokk kunne hjulpet til og gitt eksempler på hva man kan tilberede?

I mine øyne er konseptet bra. Hellstrøm som person gjør dette dog til ren underholdning for de fleste og effekten tror jeg ville vært større med lege, kostholdsekspert og kokk - alle med god kompetanse uten kjendis status.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
Roysen
Både ja og nei. Jobben i seg selv kan nok gjøres av andre, men det er i kraft av hvem han er og hva han har oppnådd at han har slikt gjennomslag og påvirkningskraft. Man lytter mer til Helstrøm enn til en tilfeldig fjernsynspersonlighet, selv om de er aldri så profesjonelle i det. Jeg har ikke sett mye på hans fjernsynsprogrammer men leser mye av hva han skriver i avisene og har en god del av hans bøker i hyllen. Så selv om jeg aldri har spist et måltid han har laget, så har jeg hatt stor glede av hans kunnskap og inspirasjon. Slik vil jeg tro det er for mange.

Det er en gryende matkultur i Norge, og det er mye viktigere enn hvem som står på kjøkkenet i Oslos finere restauranter.
Jeg tror snarere at Hellstrøm som person og hans væremåte gjør programmene mest til ren underholdning for de fleste seerne. Jeg tror ikke nødvendigvis at hans deltakelse medfører endrede matvaner hos seerne.

Mvh
Roysen

Topp Bunn