Heimevernet og landskytterstevnet

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.396
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Sett i lys av at det i 2009 ikke er penger på Startsbudsjettet til at HV soldatene skal øve, så er det merkelig at man skal bruke ei uke til å delta på et frivillig skytterarrangement på Evje, sier Skumsvoll.
Enig med Skumsvoll her. Dersom skytterlagene ikke har nok personell til å avvikle dette selv så burde det vel strengt tatt ikke ha livets rett.

Hva blir det neste vi skal brukes til. NM i ping-pong?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6548807
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6550180

Nå melder jeg meg ut :mad:

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Kun i det militære blir man beordret som frivillig. ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.365
Jeg ble beordret på HV-øvelse da det var Landsskytterstevne i Målselv, noen få år tilbake i tid.
Jeg var i utgangspunktet pissed på hele opplegget og at jeg måtte bruke av min tid på å være lagfører for noen skyttere og så gå fra standplass til standplass i maukenområdet i indre troms noen sommerdager sent i juli. Attpåtil i fellesferien!

Det viste seg å bli noen fantastisk fine dager! Været var helt knall med sol og 25 grader. Fantastisk fin stemning blant skytterne og publikum og noen fine naturopplevelser i indre troms.
Ville ikke vært opplevelsen foruten. :)

V

vredensgnag

Gjest
Det å sikre allmenn skyteferdighet, og interesse for samme, burde vel være en viktig del av heimevernet?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Poenget er vel ikke om det er hygglig på landskytterstevne eller ei. Poenget er vel heller om det er rimelig bruk av tiden til HV's mannskaper som er vanlige familiefedre med helt vanlige liv i helt vanlige jobber i det sivile samfunn.

HV øvelser kanskje ikke det mest effektive mhp opplæring i militære ferdigheter, men en øvelse er jo i alle fall et forsøk på å øke kunnskapsnivået hos mannskapene. Dugnad på landskytterstevne er ikke det engang.

Paradokset er at HV ikke har penger til skytetrening av egne mannskaper!!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.396
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det å sikre allmenn skyteferdighet, og interesse for samme, burde vel være en viktig del av heimevernet?
Vel. Det er jo det man burde ha trent opp HV soldatene til i stedet for å stå og servere saft. På innkallinglappen så står det at våpen og gru ikke skal medbringes. Altså det blir ingen skytetrening for HV soldaten.

Skal allmennheten beskytte HV soldaten i en stridsituasjon?

Dette er misbruk av tid og penger til de som kalles inn.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.396
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
HV øvelser kanskje ikke det mest effektive mhp opplæring i militære ferdigheter, men en øvelse er jo i alle fall et forsøk på å øke kunnskapsnivået hos mannskapene.
De øvelsene jeg har vært på er stort sett en omvisning om hva de trener på i innsatsstyrken. "Nå øver vi en gang på ildoverfall, dette er hva IS øver på flere uker i året."

Ja-vel. så hyggelig - kan de ikke heller sende oss en powerpoint?

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
GIHV (general inspektøren for heimevernet) er/var ivrig konkurranseskytter og tar seg gjerne en runde med rifla på skytterstevner.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
mteinum skrev:
Rhesus skrev:
HV øvelser kanskje ikke det mest effektive mhp opplæring i militære ferdigheter, men en øvelse er jo i alle fall et forsøk på å øke kunnskapsnivået hos mannskapene.
De øvelsene jeg har vært på er stort sett en omvisning om hva de trener på i innsatsstyrken. "Nå øver vi en gang på ildoverfall, dette er hva IS øver på flere uker i året."

Ja-vel. så hyggelig - kan de ikke heller sende oss en powerpoint?
Eller les HV-bladet. Der står det alt om hva IS driver med, og ikke spesielt mye mer.... ;)

V

vredensgnag

Gjest
He-he. Ja, man kan undre. Sveits har et bra hjemmevern, der øver de så det dundrer.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.365
Rhesus skrev:
Poenget er vel ikke om det er hygglig på landskytterstevne eller ei. Poenget er vel heller om det er rimelig bruk av tiden til HV's mannskaper som er vanlige familiefedre med helt vanlige liv i helt vanlige jobber i det sivile samfunn.

HV øvelser kanskje ikke det mest effektive mhp opplæring i militære ferdigheter, men en øvelse er jo i alle fall et forsøk på å øke kunnskapsnivået hos mannskapene. Dugnad på landskytterstevne er ikke det engang.

Paradokset er at HV ikke har penger til skytetrening av egne mannskaper!!
Helt enig.
Sett fra et militærfaglig synspunkt er ikke dette noe matnyttig, det er bortkastet tid.
Men HV-øvelser med militærfaglig innhold er ikke stort bedre. Riktignok er tiden da man lå i teltet og supet HB og fortalte vitser, den er borte. Men sist jeg var inne var det forsvarets ABC som stod på programmet: lære å sette opp telt, vakthold og nærforsvar, fyre primus, test av gassmaske, førstehjelp etc. Alt dette kunne jeg fra før. Har da 83 utedøgn i kneppers under førstegangstjenesten bak meg. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
vredensgnag skrev:
Det heter Det frivillige skyttervesen.

mvh
KJ
-som i sin opprinnelse drev en nærmest para-militær virksomhet. Det Frivillige Skyttervesen var det nærmeste vi kommer HV den gangen da det ble opprettet.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Var å hjalp til på landsskytterstevnet for noen år siden, bedre enn en vanlig hv-øvelse som stort sett består av venting.....
Det militær-treningsmessige utbytte jeg har av en vanlig hv-øvelse er vel omtrent lik null.
Standard hv-øvelse:
Mandag: opprop, gå gjennom utstyr
Tirsdag: Gjennomgang av litt militært som vi har glemt siden sist.
Onsdag: Forberedelse til ute døgn, avreise kveld....dvs. venting, noen får dra hjem å sove, noen får ikke beskjed at vi kan dra hjem en tur til familie og barn.... så noen ligger i teltet å venter på at noe skal skje mens befal og offiserer er hjemme hos familie (har faktisk skjedd)!!!
Torsdag: Vente på angrep, vente, vente vente vente zzzzzzzzzzzz
Fredag: morgen kl 06. 35-06.40 Angrep, men angrep styrken var blitt syk, så det var to offiserer som sprang rundt og ropte pang pang.
Rengjøring av lagutstyr, peronlig våpen osv. innlevering av tennstempel.
Etter lunsj, sammendrag, offiserer skryter av hverandre, en person som stekte vafler som offiserene fikk smake får en liten påskjønnelse for god innsats...
Ferdig....

Joda, blir nok en bedre soldat av dette........
Har ikke noe imot hv, liker tanken bak....men det er mer gjennomføringen og den totale mangel på nyttig lærdom...

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.396
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
I alle dager. det er jo akkurat samme øvelse som vi har ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er helt jævlig. Jeg har jobbet ved et HV-distrikt under landsskytterstevnet mens vi hadde et avsnitt (ca. bataljon) ute for å være anvisere og parkeringsvakter en hel uke. Soldatene kalles inn til tjeneste med hjemmel i vernepliktsloven, og utfører nedverdigende skittarbeid for et idrettslag. De får ingen relevant militær trening i det hele tatt. Dette gjøres hvert år, samtidig som budsjettene er så lave at bare innsatsstyrkene og befal i resten av avdelingene får trene i år.  HV ble forresten også brukt under prøve-VM og VM i skiskyting.

Fullstendig idiotisk!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg er så glad.... jeg ikke er i HV lenger. 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.710
Torget vurderinger
1
o.t.
Min «karriere» i HV er ganske besynderlig og behagelig kort:

1) utlevering av utstyr og generell informasjon om militære greier.

(et år senere)

2) innlevering av utstyr og ikke noe mer snikksnakk

Resultat : 2 dager med «tapt» «arbeidsinnsats» og ei feltbukse som ikke kom med i innleveringen av utstyr.

Det er vel egentlig helt representativt for min «militære» kompetanse 8)

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Militæret er vel et kontinuum - der venting går over i aktiv venting som går over i venting som går over i aktiv venting, osv. Mens offiserene later som det skjer noe nytt hele tiden.

Et paradoks. Hele poenget med Forsvaret er å slippe å måtte bruke det - i samme øyeblikk som man har avfyrt et våpen, så har man egentlig spilt fallitt i forhold til formålet med hele organisasjonen.
Noe helt annet om det het Angrepet.

Topp Bunn