Heimat, nye utfordringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Etter 27 år i utlendighet (eller heter det innlandighet, når vi tross alt har bodd i Norge?) hadde jeg glemt klimaet, og nå i august flytta vi hjem til heimbyen.
    IMGP9321.jpg

Vårt nye hus er det nyeste i den rolige gatestumpen i Sjursvika. Mens de andre husene er fra ca. 1740-1760, så er vårt fra ca. 1854. Men selv med et slik "moderne" hus, så har de ikke lagt mye vekt på høyttalerplassering når de bygde;). Huset er i dag topp moderne, med 3 stuer. Kun en av de er aktuell for min lidenskap.

IMGP9304.jpg

Anlegget satt opp. Har ikke startet den pinefulle fininnstillingen ennå. Det må også et litt annet rack (Expedit fra IKEA?) på plass for å gjøre plass til vinylsnurreren.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Plassering av høyttalerene blir ei kjempeutfordring. Rommet er 3,76 x 5,33 m. Takhøyden er ca. 2,05 med bjelker. Skikkelig trivelig, men ikke helt HT vennlig. Dessuten er det mange andre hensyn å ta:

IMGP9314.jpg

Med ei slik utsikt, så kan en selvfølgelig ikke plassere HTene foran vinduene. Vi har de fleste cruiseskip rett utenfor døra, og vi ligger i skipsleia inn til Vestbase, så nå har vi begynt med "boatspotting".

Zu'ene er fantastiske høyttalere, de beste allroundere jeg har hatt. De blir muligens noe store i den nye stua. Selv om jeg nødig vil kvitte meg med dem, så har jeg så smått begynt å se på alternative stativhøyttalere. Kom gjerne med gode alternativer i prisklassen 10-15.000. Har snust litt på KEF LS 50 og R 300. Ønsker noe med trøkk og dynamikk.

IMGP9334.jpg

Uansett hva fremtiden måtte bringe av høyttalere, så vil de drives av min trofaste McIntosh 275. Den får bli uansett. Den er en drøm med Zu'ene, selv om jeg håper å få høre de på en singel ended triode en dag. Min gamle skolekamerat #Kabeldrageren bor i området, så når vi er kommet i orden i huset, satser eg på litt lytteutveksling der:).

IMGP9335.jpg

Melyn, the little barking dog, liker heldigvis oppsettet som det er.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.779
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fra innlandighet til Innlandet? :)

Fint i det strøket der, er de omtrent de eneste trehusene i byen som overlevde krigen?
    Lykke til, det ser heelt flott ut!

Hilsen en som nå har vært drøye 30 år i innlandighet.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Koselig hus og en fin start på tråden. Og den McIntosh saken ser flott ut :)

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det:).

Det måtte bli Innlandet når eg først flytta tilbake til Kristiansund, United. Født og oppvokst der.

Det er vel ennå litt gammel trebebyggelse i øverbyen, og Hønebukta på Innlandet. Men ellers gikk det meste med i aprildagene i 1940. Ble også bombet på Innlandet, flere flotte hus gikk med ca. 200 m fra mitt. Heldigvis ble det meste av de gamle husene på Innlandet spart.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    bilde (3).jpg

God utsikt fra lyttestolen gir gode muligheter for boatspotting. Mye av det som tøffer forbi må vel betegnes som high end i den maritime verden.:)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flott oppsett og huset oser virkelig av stemning! Trodde Zu var relativt lettplasserte i små rom jeg?

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Flott oppsett og huset oser virkelig av stemning! Trodde Zu var relativt lettplasserte i små rom jeg?
    Ikke de verste, men Essence er store og går relativt dypt, så de kan få litt klaustrofobi. Det lave taket vil nok bidra til litt uønskede refleksjoner også.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    På kontoret mitt, er det følgende som gjelder:
    sentralen 2.jpg

Disse er blitt gode jobb- og reisevenner. Selv om dette ikke er high end head-fi, så var det en stor positiv overraskelse å få disse på hodet første gangen.

I siste HiFi News er det en meget interessant artikkel om binaural lyd og opptak. Inspirert av denne artikkelen, står nå denne og lastes ned:
    sentralen 1.PNG

Skal bli artig å høre hvordan den gjør seg på psb'ene:). Vil vi fremover se mer av egne binaural versjoner av album?

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    For å få plass til vinylsnurreren, måtte mitt trofaste Soundstyle rack ut (sønnen min arver det), og inn med IKEA Expedit på spikes (Guilty Pleasure?).
    IMGP9348.jpg

Wilson Benesch kan heldigvis dette med forpakning. Alt klart for å sette opp snurreren:

IMGP9356.jpg

Har sniklyttet til Tempest CDen selvfølgelig:). Et herlig album. Beste av Dyland siden Blood on the Tracks!

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    IMGP9357.jpg
    IMGP9358.jpg

Et par bilder av utpakkinga av min The Circle for dere med embalasjefetisj

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    Puslespillet klart for å settes i sammen.
    IMGP9360.jpg

IMGP9370.jpg

Og der var det meste på plass. Da gjenstår det "bare" å få justert arm og PU.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    626
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    9
    PU på plass, og protractor klar.

IMGP9372.jpg
    IMGP9373.jpg

Vekta mi er gåen:(. Noen som har en stifttrykkvekt å låne bort i nærheten av Kristiansund??

Og PUen funker ikke. Ingen signal virker det som. RIAA trinnet ser ut til å være i orden. F...., må få testa en annen PU:confused:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.540
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Flott hus og anlegg breuer!. Har skikkelig sansen for vinylriggen din og valg av pick-up. Har spilt endel med Ref. 3 og den låter fin fint:)

Håper du får orden på p.u.

OU812

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    167
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Flotte komponenter og flott hund, vi har samme om jeg ikke tar helt feil, en "mini" YorkShire Terrier?
    Over til noe viktigere, leste litt om dine "Zu Essence" får inntrykk av at de låter bra, kan du beskrive de litt mer?
    Hvordan er bassen? Jeg er ute etter en bass som går dypt og er litt trykk i, luftig diskant uten å bli skarp, hører en del på jazz, blues, soul osv...

Finner heller ingen som selger disse i Norge? Hva tror du man må gi for et par brukte?

mvh
    Jan, Narvik

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn