Hegel

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Mitt forsterkersett er snart modent for å bli byttet ut. Har hatt det i drøye 10 år, noe som er rekord for meg.
Jeg har et par Sonus Faber Electa Amator MK1, og de krever en kraftig forsterker.
Har ikke fulgt med i markedet på mange år, og vet lite om det som finnes.
Har blitt anbefalt å kjøpe Hegel forsterkersett.

Noen som har formening om dette vil være en god match for høyttalerne?
Og hvilken modell bør jeg velge i så fall. Jeg bruker kun cd som kilde.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
petal skrev:
Mitt forsterkersett er snart modent for å bli byttet ut. Har hatt det i drøye 10 år, noe som er rekord for meg.
Jeg har et par Sonus Faber Electa Amator MK1, og de krever en kraftig forsterker.

Hei,

Anbefaler å se på Hegel h200. Mange sier Hegel er en god match til Sonus faber men har ikke hørt kombinasjonen selv. Nevnte forsterker har vunnet så mange tester og fått så mange utmerkelser at det er nesten en sikker vinner uansett.

En matchende Hegel cd spiller som er fullbalansert er også å anbefale. Føler du får litt mer av hegel balansert.

Begge deler dukker opp på bruktmarkedet i ny og ne så mye å spare der :) . Spesielt cd spiller da mange går over til dac.

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Takk for svar, men jeg må ha en forforsterker + effektforsterker. Grunnen er at jeg bruker et elektronisk delefilter til subben.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
petal skrev:
Takk for svar, men jeg må ha en forforsterker + effektforsterker. Grunnen er at jeg bruker et elektronisk delefilter til subben.
Hmm hegel h200 har både pre-out og main in så den kan brukes til både effekt og forforsterker. Er ikke sikker på om det løser problemet ditt men kanskje ? :)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Det vil desverre ikke fungere med H200, da volumkontrollen låses til max ved splitting av pre/power (HT-inngang).

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
RojohII skrev:
Det vil desverre ikke fungere med H200, da volumkontrollen låses til max ved splitting av pre/power (HT-inngang).
Hmm okay, trodde han bare trengte å ta signalet fra pre-out jeg. Men er ikke helt inn på det med elektronisk delefilter på sub osv :). Aldri hatt sub i stereo oppsett.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Dessuten låter H200 som en reiseradio i forhold til en av Hegels forforsterkere med effekttrinn av ymse slag til, men det er min erfaring.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg snuste litt på Sonus Faber da jeg til slutt endte opp med mine B&W 805D. Forhandler anbefalte da en nøytral forsterker til Sonus Faber, i form av Dynamic Precision. Med Hegel får du nok mye av den samme nøytraliteten. Jeg kan ihvertfall anbefale Hegel H4SE. Utrolig bra bass på denne samtidig som mellomtonen er fyldig. Men den er like utstrakt i toppen som i bunn så det kan by på litt utfordringer. Hegel P30 sammen med en slik tror tror jeg ville vært knallbra. Jeg bruker en Parasound JC2 sammen med H4SE, også veldig bra. Denne kan du importere selv til under halve prisen av JC2 her hjemme.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Hadde en Hegel H100 på besøk en kveld.
Den gjorde seg ikke bort på mine SF i hvert fall, men det var for kort opphold til å konkludere med noe sikkert. Men jeg tror det absolutt kan være en fin match.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Sonus Faber og Hegel går stort sett meget bra sammen. Nå spiller jo smak inn, men skal særdeles mye til for at det ikke funker godt. Hegel trives best sammen litt tilbakelente høyttalere etter min smak.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
petal skrev:

Du sier ikke noe om hva du kan svi av i rede penger. Et Pre/effekt oppsett vil jo alltid bli dyrere. Har selv hatt både H. 200, & P-4/H-4, Mk. 2. Sistnevnte var svært gode på B & W 804 S. Litt lyst i toppen, men kan hende SF er mer tilbakelent enn B & W. P-4, H-4 komboen kan vel kjøpes brukt, da Hegel er ute med nye topp-modeller P. 30 & H. 30. Hør om Soundgarden selger ut noen av sistnevnte.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Mente selvsagt ikke P. 30 & H. 30 som sistnevnte. Edit: P-4 & H 4, skal det være :-[.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Lite fart i denne tråden. Gå til Soundgarden & si Hegel. Du er garantert oppmerksomhet. Jeg er sikker på at de kan skaffe det du vil ha. Litt ironisk,men det må de tåle. Hegel er gode produkter, selv om de er kina-produsert.Spør om det finnes en kombo av det du ønsker. P-4, & H-4, er jeg sikker på at de kan skaffe. Til halv pris. De er jo snart like gamle som det du vil bytte ;D.

mvh. oct

Topp Bunn