Hegel CDP4A. Erstatter?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Hei folkens.

Har ein CDP4A som låter heilt nydeleg og er ein kanon match med mit nåverende annlegg,men den har nokre ulemper. Den er nådelaus mot mine eldre cd plater og middelmådige/dårlige innspelingar.

Synser litt HER og der og spør i den samenheng etter tips om ein spelar som er rettferdig med eldre og middelmådige opptak og som heller mot ein analog lydsignatur.

Den må ha:
2 utganger
gjerna rør
prisramma på 10k + -
brukt er ok

Mvh
T A F

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det skal vel mye til å få en bedre spiller enn CDP4A til rundt 10k kanskje? Det du ser på er vel mer et stilskifte, hvor du bytter inn dine nåværende svakheter mot nye og andre svakheter. Og styrker selvsagt.

Naim CD5i og CD5x har bedre ytelse med "normale" og middelmådige innspillinger, og de har to utganger, disse kan switches via fjernkontrollen. De har også en mer "analog" og fargerik lyd, men ikke samme detaljeringsnivå og soundstage (for de stakkars som bryr seg om slikt).

Mvh Vidar P

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Har synsa litt rundt Cambridge 840c,men har vel ein mistanke at den også er avslørande og gjerna ikkje har den analoge lydsignaturen.
Noken som kjenner den?

P.S. Enig med Vidar P sine ord. Går gjerna mot eit stilskifte her og det skal bli vanskeleg å matche Hegel,n,men er jo ikkje nødd til bytte. Sammlar litt info først. ;)

T A F

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Trianglene låter meget analogt, varmt og deilig med Audio Note, dacene fås tak i til en grei penge på brukten. Ellers kan du dra nytte av loddebolten og bygge ett kit fra Upgrade Audio.
Finnes AN utstyr i nærheten av hvor du bor også ;) Kanskje du får tatt deg en lytt?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Necroth skrev:
Trianglene låter meget analogt, varmt og deilig med Audio Note, dacene fås tak i til en grei penge på brukten. Ellers kan du dra nytte av loddebolten og bygge ett kit fra Upgrade Audio.
Finnes AN utstyr i nærheten av hvor du bor også ;) Kanskje du får tatt deg en lytt?
Hallo Necroth

Audio Note dac har faktisk vore i mine tankar,så me får sjå etter kvart. :)
AN i nærheten kor eg bur? Send meg ein PM om kven. Kansje det er ein bekjent. ;)

T A F

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
1
Hva med å vurdere en rør-DAC som supplement til CDP4A, F.eks en AudioNote, og med alternativ bruk av den og CDP4A, alt etter materiale og dagsform?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Karl_Erik skrev:
Hva med å vurdere en rør-DAC som supplement til CDP4A, F.eks en AudioNote, og med alternativ bruk av den og CDP4A, alt etter materiale og dagsform?

Tanken har vore til stede og tanken er god den. ;)

T A F

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Brukt priser på AN dac,er ca? F eks Dac1.1.

T A F

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.930
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Karl_Erik skrev:
T A F skrev:
Brukt priser på AN dac,er ca? F eks Dac1.1.
Jeg har inntrykk av at 1.1 ligger rundt 4-5k.
Ja sånn ca.
Sjekk innom Audio Note's venner og post et spørsmål der. Meget hyggelige folk som er hjelpsomme.
Da kan du bruke Hegelen som drivverk med god samvittighet og switche etter hvert som humøret svinger. Jeg vil tro du får en musikalitet uten like ved bruk av AN, OBS! det er avhengighetsdannende saker

R

Rojoh

Gjest
Hegelen kan nok bli i overkant på Triangle. Nå kjenner jeg ikke klangen i Caryen din, men tror du vil få en bedre match med spiller som er litt tilbakeholden i toppen. En Arcam eller Meridian kanskje? De gamle 506/508 kan muligens være bingo - dog kan de bli litt for mye fylde/varme sammen med Caryen?? Jeg hadde likevel sterkt vurdert Meridian i denne settingen.

Mvh. Johan

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Rojoh skrev:
Hegelen kan nok bli i overkant på Triangle. Nå kjenner jeg ikke klangen i Caryen din, men tror du vil få en bedre match med spiller som er litt tilbakeholden i toppen. En Arcam eller Meridian kanskje? De gamle 506/508 kan muligens være bingo - dog kan de bli litt for mye fylde/varme sammen med Caryen?? Jeg hadde likevel sterkt vurdert Meridian i denne settingen.

Mvh. Johan
Hei Rojoh

Toppen er fin fin den ,men det er i mellomtonen det sklir ut og bassen blir dvask på mioddelmådige cd,er.Diskanten er heilt super uansett innspilling.

T A F

L

lark

Gjest
T A F skrev:
Toppen er fin fin den ,men det er i mellomtonen det sklir ut og bassen blir dvask på mioddelmådige cd,er.Diskanten er heilt super uansett innspilling.

T A F
Pussig at du nevner dette. Jeg har akkurat samme inntrykket av min Hegel. Men jeg kan ikke huske at det var slik da den var ny for et halvt år siden.

R

Rojoh

Gjest
Det høres ut som om dine problemer mer skyldes høyttaler-forsterkerkombo, og ikke Hegel cdspilleren. Alt jeg har lest/hørt om den, tilsier ikke dvask bass og mellomtone som "sklir ut" - hva nå enn du mener med det(?)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Når jeg tenker meg om, så var jeg med og testet ut litt forskjellig utstyr på Antal hos et annet medlem. Det låt alt fra veldig bra til heller kjipt alt etter hva slags kombinasjoner vi prøvde. Jeg husker at vi slet litt med å få bassen til å få rette kombinasjon av tyngde, hurtighet og rytme. Videre er en litt fremhevet og pågående mellomtone et typisk trekk på Trianglene som må "matches" vekk. Vi fikk vel lydbildet til å bli sammenhengende og godt ved å bytte til Mullard-rør i preampen. Kanskje det kan være noe å forsøke? Husker også at høyttalerne reagerte på valg av føtter/spikes.

Mvh. Johan

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Rojoh skrev:
Det høres ut som om dine problemer mer skyldes høyttaler-forsterkerkombo, og ikke Hegel cdspilleren. Alt jeg har lest/hørt om den, tilsier ikke dvask bass og mellomtone som "sklir ut" - hva nå enn du mener med det(?)

Mvh. Johan
Som sagt,så er kombinasjonen heilt super,men det er på eit ti tals plater av eldre/dårleg kvalitet at det virkar som mellomtonen blir utydelig/tilslørt og bassen blir upresis om du sjønar meg betre no. ;)
Ideen med ein AudioNote Dac er meget aktuell,så eg får sjå utover hausten.

Har sett inn Nos Siemens Cca og det var litt av ein opptur. ;D

T A F

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
501
Torget vurderinger
14
Det kom ein Xindak Dac5 i posten fra Audiofoni i går. Har hatt Dac 3 Mk ll tidlegare og veit at det ligg eit stort potensiale i desse Xindak dac,ene.

Rett ut av eska låter det meget bra,men her må man spela inn,bytta rør og prøva div utganger. Den har like flott klang som Hegelen imo....så langt. ;)

Det virker så den har den samme flisete lyden i bassen på akurat samme cd plate så det er nok ein par tre plater her som må byttes i bedre inspelingar. Detta gjeld i hovedsak Remastrede Led Zeppelin.

Hegelen er altså frikjend. :)

T A F

Topp Bunn