HDTV en bløff?

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Fotball i 4k hjelper ikke en skit så lenge producere og kamerafolk ikke gjør en bedre jobb enn de gjør i dag. Man skulle tro at når de fleste sitter med store skjermer i dag, at det ikke var nødvendig å zoome så innforj@vlig inn hele tiden. Hva med å holde et skikkelig oversiktsbilde slik at man ser hvor en 10-meters pasning går..? :mad:

Vel nok om det. ;) Vil det ha noe som helst for seg bildekvalitetsmessig å gå for Netflix UHD abbo når man ikke har en eneste 4K skjerm i hus..? Det nevnes at det finnes andre fordeler med 4K enn selve oppløsningen. Vil dette gjøre seg gjeldende i dette tilfellet? Har projektor og 100" lerret om det har noe å bety.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
De første 4K TV kom i 2013...Eneste fordel fram til 2016 var at TV oppskalerte HD til 4K...hvor mye det var å hente der kan nok diskuteres. I 2016 kom de første 4K TV med HDR/Dolby Vision med WideColourGamut og såkalt Super UHD sertifisering.
Det var først da det begynte å bli interessant. I 2016 kom også de første UHD Blu-ray spillere og filmer i 4K med HDR.
Også Netflix (og Amazon Prime) med innhold i 4K og HDR/Dolby Vision. Og noen få filmer med Dolby Vision i 2017.
Og alt dette er rettet mot flatskjermer, ikke projektorer. Det finnes vel en del såkalte 4K projektorer på markedet som kan akseptere et 4K signal og gi et bedre bilde enn HD, men langt fra 4K.
Sjekk www.projectorreviews.com. FauxK vs 4K projectors
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
De første 4K TV kom i 2013...Eneste fordel fram til 2016 var at TV oppskalerte HD til 4K...hvor mye det var å hente der kan nok diskuteres. I 2016 kom de første 4K TV med HDR/Dolby Vision med WideColourGamut og såkalt Super UHD sertifisering.
Det var først da det begynte å bli interessant. I 2016 kom også de første UHD Blu-ray spillere og filmer i 4K med HDR.
Også Netflix (og Amazon Prime) med innhold i 4K og HDR/Dolby Vision. Og noen få filmer med Dolby Vision i 2017.
Og alt dette er rettet mot flatskjermer, ikke projektorer. Det finnes vel en del såkalte 4K projektorer på markedet som kan akseptere et 4K signal og gi et bedre bilde enn HD, men langt fra 4K.
Sjekk www.projectorreviews.com. FauxK vs 4K projectors
Bortsett fra " på over 65" og kort sitteavstand så er det uansett bullshit hvis du ikke kun bruker tv til kjøpefilm i beste kvalitet
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det ville jeg tro...og koster ingenting heller...;)
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Holder fint med 55tommer og gode signaler...fra parabol. Men 4K filmer er klart det beste...
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Viste ikke at barco var norsk. Sweet. Var det ikke en annen bra norsk produsent på prosjektorfronten før og??? Ca 10 år siden..
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.847
Antall liker
4.603
Sted
Halden
Hei :)
Projectiondesign ble kjøpt opp av Barco som er Belgisk ja. Likevel, Modellene F70 og F90 er utviklet helt og holdent her i Norge. De blir også produsert her.

Mvh.
J.R
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Kjøpte en tv (for første gang siden crt dagene) og ville ha en så liten 4k tv som mulig. Den minste jeg fant var 40 tommer men med utmerket kvalitet. Fra før har vi kun brukt pc-skjermer og prosjektor. Ungene bruker denne til xbox, streaming og tv men jeg ville ha 4k for å få bedre kvalitet ved bildevisning enn vi får med vanlig HD. 4k på Netflix ser meget bra ut, har ikke testet 4k blueray ennå. Sitter så pass nærme at 4k er merkbart bedre enn vanlig hd.

Største "problem" med HD over SD er at ved eldre produksjoner og tvserier blir lyssetting og kulisser så åpenbart kunstige.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg visste/vet det...
Men hva koster den ?
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det var det jeg trodde. Holder meg til flatskjermer...fungerer best i stua. Men 4K såklart.
 
Topp Bunn