Haster : Trafikk Strekningen St.Hanshaugen-Fornebu

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vurderer å kjøpe leilighet i byen i stedet å stå i kø på E18 fra Asker. Et mulig område er St.Hanshaugen
Er det noen som er kjent med traffikkforholdene fra St.Hanshaugen til Fornebu (telenor)?

Har sett at buss 21+31E får meg dit omtrent fra dør til dør, men er de dritfulle?.

Er det noen som kjenner rushtrafikken og hvor mye tid det tar med egen bil / når?

S

Stereo_Mono

Gjest
Bodde tidligere like ved Alexander Kiellands Plass og jobbet ute på Fornebu. Til jobb kjører du mere eller mindre mot strømmen og er ute på ca 20 min. Dette forutsetter at du kjører i gjennom byen. F.eks over Bislett og Frogner, så slipper du mye trafikk.
Hjem igjen er det være. Da er det MYE kø på vei innover på E18. I tillegg, må du også igjennom den nye «Rush» bomringen på Lysaker. Evt kan du prøve deg på Ringveien og ned ved Ullevål, men det stopper ofte opp ved Smestad i 1600-1700 tiden.
Ellers så stemmer det at det finnes ok buss forbindelse, brukte den dog sjeldent.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.197
Kjøp leilighet i Vika - da bruker du 5 minutter til Fornebu og ev. 15 min. hjem dersom du ikke rekker å komme deg avgårde før ettermiddagsrushet.

21 kjører så og si tom. 31 er til tider full, men de forsøker og kompensere for dette med svært hyppige avganger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
E-18 fra vest og inn til byen er et j*** mareritt om ettermiddagen. Jeg har kjørt hele strekningen fra Sandvika til Sjursøya i førstegir med gulskvalp bak øya. Anbefales definitivt ikke.

S

Stereo_Mono

Gjest
Ole_Martin skrev:
Kjøp leilighet i Vika - da bruker du 5 minutter til Fornebu og ev. 15 min. hjem dersom du ikke rekker å komme deg avgårde før ettermiddagsrushet.

21 kjører så og si tom. 31 er til tider full, men de forsøker og kompensere for dette med svært hyppige avganger.
Optimistiske tall du kommer med der. Har stått nok ganger mere eller mindre bom fast på vei innover på E18 i 3 år, så 15 min til Vika vil jeg si er på en god dag innover mot byen. Ellers enig at du slipper klart mye kø med å bo på Vika, siden du kan ta av før festnings tunnelen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Takk for raske svar.

Og jeg som trodde at ettermiddagsrushtrafikken gikk UT av Oslo og vestover., Ikke til Vika.

Tok en gang i tiden bussen fra Lysaker til Skøyen, og det gitt greit, og trafikken fløt jo bedre enn vestover,men det køer seg kanske opp mellom Skøyen og Vika?.....

Sleiven

S

Stereo_Mono

Gjest
Sleiven skrev:
Takk for raske svar.

Og jeg som trodde at ettermiddagsrushtrafikken gikk UT av Oslo og vestover., Ikke til Vika.

Tok en gang i tiden bussen fra Lysaker til Skøyen, og det gitt greit, og trafikken fløt jo bedre enn vestover,men det køer seg kanske opp mellom Skøyen og Vika?.....

Sleiven
Bussen kjører nesten hele strekningen i kollektivfelt. El-bil er nok løsningen på den strekningen om du skal kjøre egen kjøretøy :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Bruk moped eller lett motorskykkel istedet for bil.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt. Ingen problemer med kollektivtrafikk den veien.

N

nb

Gjest
Hva med å bo på Skøyen eller deromkring, da slipper du en ganske stor del av strekningen men bor samtidig nærme nok sentrum til at det ikke er noe stress å impulsdra inn for å treffe folk, gå på en konsert e.l.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.197
digiman skrev:
Ole_Martin skrev:

Optimistiske tall du kommer med der. Har stått nok ganger mere eller mindre bom fast på vei innover på E18 i 3 år, så 15 min til Vika vil jeg si er på en god dag innover mot byen. Ellers enig at du slipper klart mye kø med å bo på Vika, siden du kan ta av før festnings tunnelen.
Ok ok.. kanskje noe optimistisk..! Jeg er som regel alltid avgårde før rush'et (ellers så venter jeg til det verste har lagt seg. Tull å kaste bort tid i trafikken - jobber heller overtid eller avspaserer dagen etter!).

Fordelen med Vika er at det er "siste" busstopp ut av byen, det tar ett kvarter å sykle til Fornebu og dersom man kjører tar man som nevnt enten av ved Sjølyst eller Colorline avh. hvor man bor og køa står.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bor man i Vika er det jo kort vei til Oslo Hificenter også!!
Sleiven

N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
Bor man i Vika er det jo kort vei til Oslo Hificenter også!!
Sleiven
Vika er fint det, men det er et av de områdene i Oslo mange knapt har vært i da det ikke er på veien til noe og har få destinasjoner i seg selv. Men skal du bo der og ha bil må du kjøpre residens med parkering, det er et middels helvete å finne en plass å stille doningen der i følge en kollega av meg som bodde der noen år.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Samt den lille ulempen at Vika er et temmelig dyrt område å skaffe seg et krypinn i. Men dyrt er det vel på St.Hanshaugen å.

Mvh

N

nb

Gjest
toref skrev:
Samt den lille ulempen at Vika er et temmelig dyrt område å skaffe seg et krypinn i. Men dyrt er det vel på St.Hanshaugen å.

Mvh
Ja, det er nok ikke allverdens forskjell der - men garsjepremiumet vil jeg tippe er høyere i Vika uten at jeg vet det, samt at det garantert er veldig dyrt å leie parkering i Vika pga nærheten til Aker Brygge med en hel del betalingsvillige folk som jobber der.

Jeg ville i alle fall bosatt meg på samme side av byen som jeg jobbet - da er det fullt mulig å sykle store deler av året (er det forsåvidt uansett hvor man bor) samt at man slipper en del av trafikken. Det er temmelig flatt langs Frognerstranden og utover langs E18, så burde være mulig å komme seg på jobb med pedalkraft uten at det medfører akutt åndenød og et svettenivå kollegaer ikke kan leve med.

S

Supertramp

Gjest
Hva med Ullernkammen/Ullertoppen - det er vel en del leiligheter deroppe og du kjører da kjapt til Fornebu via Granfosstunnellen osv.....

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Hvorfor ikke kjøpe på Lysaker ?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
miata skrev:
Hvorfor ikke kjøpe på Lysaker ?
Tenkte det samme jeg, bo på Lysaker brygge å gå til jobben.
Alternativt litt opp i Bærum øst..........Stabekk f.eks.
Da er man jo utenfor bysentrum, om nå det i tillegg var litt av vitsen.

Mvh.KW

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Hva med Ullernkammen/Ullertoppen - det er vel en del leiligheter deroppe og du kjører da kjapt til Fornebu via Granfosstunnellen osv.....
Trafikken på Vækerøveien går til tider svært sakte,i dag var bussen jeg tok 20 minutter bak rutetabellen, utelukkende grunnet kø ned nevnte vei. Muligens unngår man den, jeg er ikke så lokalkjent siden jeg akkurat har flyttet til området (Røa).

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:
Trafikken på Vækerøveien går til tider svært sakte,i dag var bussen jeg tok 20 minutter bak rutetabellen, utelukkende grunnet kø ned nevnte vei. Muligens unngår man den, jeg er ikke så lokalkjent siden jeg akkurat har flyttet til området (Røa).
Fra Ullern/Røa til Fornebu kjører man vel ikke så langt ned på Vækerøveien?
Man kommer seg vel fortest mulig inn på Granfosstunnell-veien, ved rundkjøringen ved Silurveien eller deromkring?

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Fra Ullern/Røa til Fornebu kjører man vel ikke så langt ned på Vækerøveien?
Man kommer seg vel fortest mulig inn på Granfosstunnell-veien, ved rundkjøringen ved Silurveien eller deromkring?
I dag gikk det i alle fall i krabbegir fra Røa (hvor jeg gikk på bussen) og hele veien nedove, løste seg litt opp når det ble firefelts vei et stykke nedi der, men det var nesten stillestående kø før det,hele forsinkelsen skyldtes denne strekningen, det gikk selvsagt greit i kollektivfeltet på E18. Kanskje ikke det er slik hver dag, i dag lot nok mange sykkelen stå pga været.

Også mye trafikk i ettermidagsrushet, jeg kommer meg mye, mye fortere på sykkel fra Smestad til Røa enn hva folk gjør med bil.

S

Supertramp

Gjest
Jeg tror du følger strømmen, mens Røa/Ullern > Fornebu (morgen) er mot strømmen, eller på tvers :)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Det er klart du skal flytte til St.Hanhaugen om det frister, Sleiven. Lysaker og andre forposter til sivilisasjonen er muligens mer lettvint med tanke på transportstrekning til og fra jobb, men det er da heller ikke alt.

N

nb

Gjest
Roberten skrev:
Det er klart du skal flytte til St.Hanhaugen om det frister, Sleiven. Lysaker og andre forposter til sivilisasjonen er muligens mer lettvint med tanke på transportstrekning til og fra jobb, men det er da heller ikke alt.
Sant det. Er man ung eller ung til sinns er St. Hanshaugen et fint sted å bo. Om morro består i å ligge i sofaen og se på TV er det kanskje ikke så mye vits.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Takker for alle svar. Nå er fasit gjort opp og leilighet i St.Hanshaugens i fineste (og dyreste?) bygård er kjøpt.
Her blir de byliv for alle penga for denne gutten, ut på kafe og opp i parken, og den umiddelbare familien innen 400m radius (i motsetning til 61530 m som nå), og kona har 283m til jobben. Det ble jævla dyrt men visse grunnleggende behov skal jo dekkes, og om 5 år er (over)prisen glemt. Det tok bare 25 år å få råd til leilighet i Oslo. Ting tar tid.
Konemor er i himmelrike og tilbake på gamle (shopping-) tomter.
Hva gjør ikke en mann for å gjøre kona glad.
"A happy wife , a happy life"
End of story

PS. Nervene og magen tåler ikke kritiske eller negative kommentarer,

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Gratulerer med leilighet på St. Hanshaugen. Supert sted å bo om du vil være sentralt i Oslo. Bygården så svært velholdt og pen ut.
Ser ut som den som er rett over veien fra kiosken ved starten av parken? Få starte vi som bor i Oslo sentrum tråd snart vi da ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gratulerer! Voldsomt fin bygård!

Selg bilen. Det blir en drøy jobbreise, og når du endelig kommer hjem kan du regne med et par timer til å lete etter parkering.

N

nb

Gjest
Gratulerer med residens i fin gård og et fint område. Collets Cafe rett oppe i gaten har god mat til en betalbar penge, selv om burgerene deres ikke er heeelt hva de var for noen år siden. Gutta på Haugen har rikelig utvalg til ting man kan putte i skrotten og som smaker godt.

Det er mulig det finnes beboerparkering i området, om ikke, så kan det nok by på en del fustrasjon å få parkert bilen, selv om det jo som regel ordner seg til slutt ett eller annet sted som ikke alltid er i umiddelbar nærhet;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Zomby_Woof skrev:
Gratulerer! Voldsomt fin bygård!

Selg bilen. Det blir en drøy jobbreise, og når du endelig kommer hjem kan du regne med et par timer til å lete etter parkering.
Pøh, jeg har parkering inkludert.(Praktisk talt rundt hjørnet). En kollega jeg traff idag bodde der i fjor og brukte 10 minutter til Fornebu om morgenen og 30 minutter hjem med bil. Kollektivalternativet tar 26 minutter dør til dør.
Som sagt negative kommentarer tåles ikke ;)

Sleiven

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Gratulerer med korrekt avgjørelse !
Fin spasertur ned til Ringstrøms derfra, og mange vanningshull i umiddelbar nærleik, så negative kommentarer tror jeg er en umulighet.
Bor du inn eller ut ? Eller tvers igjennom ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Inkludert parkering er gull der oppe. Ellers ble jeg overrasket over såpass kjapp reise fra jobb. Da går det vel an å ta av E-18 et stykke tidligere enn jeg kunne....

Men som sagt. Gratulerer! Strålende fin gård, og et suverent nabolag. Jeg har ikke bodd der siden før jeg begynte på skolen riktignok. ;)

N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Inkludert parkering er gull der oppe. Ellers ble jeg overrasket over såpass kjapp reise fra jobb. Da går det vel an å ta av E-18 et stykke tidligere enn jeg kunne....

Men som sagt. Gratulerer! Strålende fin gård, og et suverent nabolag. Jeg har ikke bodd der siden før jeg begynte på skolen riktignok. ;)
Parkering er virkelig gull der, ja... som du sier, strålende område. Har ikke bodd der selv, men har vært der mye og var et av stedene jeg seriøst vurderte å kjøpe leilighet for noen år siden da jeg var i det markedet. Mye rart der riktignok, men det ser ut som trådstarter har funnet et visuelt prakteksemplar av en bygård, så får vi håpe innsiden står i stil;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det har nok skjedd mye på 'hævven siden jeg bodde der. Vi hadde 'utedass' i gangen (Jup, no water!).

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Underwater er jo heller ikke så langt unna. 8)

S

Stereo_Mono

Gjest
oddgeir skrev:
Artig sted. Husker jeg var der for mange år siden og opera studenter sang så taket løftet seg en kveld i uke.
Artig opplevelse :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
digiman skrev:
oddgeir skrev:
Artig sted. Husker jeg var der for mange år siden og opera studenter sang så taket løftet seg en kveld i uke.
Artig opplevelse :)
Stadig vekk like artig. I tillegg til sangstudenter opptrer også sangere fra Operaen. Og ølet er jo godt, der også. Hver tirsdag og torsdag.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Roberten skrev:
Gratulerer med korrekt avgjørelse !
Fin spasertur ned til Ringstrøms derfra, og mange vanningshull i umiddelbar nærleik, så negative kommentarer tror jeg er en umulighet.
Bor du inn eller ut ? Eller tvers igjennom ?
nb skrev:
Zomby_Woof skrev:

Parkering er virkelig gull der, ja... som du sier, strålende område. Har ikke bodd der selv, men har vært der mye og var et av stedene jeg seriøst vurderte å kjøpe leilighet for noen år siden da jeg var i det markedet. Mye rart der riktignok, men det ser ut som trådstarter har funnet et visuelt prakteksemplar av en bygård, så får vi håpe innsiden står i stil;)
Stilen er i allafall i konas smak. Jeg har ikke sett den sjøl. ....Kjøpt "usett" men med støtte fra takstmann og 6 familiemedlemmer i 3 generasjoner...Er den ikke bra når jeg ser den sjøl blir jeg sur, og flytter inn på praktikant hybelen istedet....
Ja den er gjennomgående...

Vedlegg

Topp Bunn