Hi-Fi magasin HarryP: "TAS gir gode anmeldelser mot annonser. Jeg slutter!"

V

vredensgnag

Gjest
Why I Quit the Absolute Sound or: Path to Personal Revelation : HPSoundings

Understand I have nothing against TAS. But it no longer seems to adhere to the principles for which I founded it: Namely, to promote music as the goal of all audio equipment. The audio gear is a highway that can lead to the music, not an end in and of itself. I also have nothing against advertising per se, just against its use in exchange for favorable reviews. And one thing as controlling editor for TAS, I had always refused to do, was arrange swaps of reviews for advertising. As far as I’m concerned, the advertiser can pay for space to advertise his products alongside my copy, but there can be no connection.


​Ingen overraskelse, men greit å få det bekreftet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.614
Antall liker
103.161
Torget vurderinger
23
Gammelt nytt. Enkelt regnestykke. Noe annet ville være umenneskelig og tilnærmet uhørt.... Det er lettere å finne øyenbryn på egg en objektive bransjefolk. De som ikke har forstått at dette er INDUSTRI, til tider relativt beinhard som sådan, er ganske så naive. Og når folk til og med tror på at f.eks. et svindyrt merke lanseres som "lavprofittprofil" både fra produsent og via forhandlerne, da ler jeg nesten like mye som de som tar fortjenesten til banken!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gammelt nytt. Enkelt regnestykke. Noe annet ville være umenneskelig og tilnærmet uhørt.... Det er lettere å finne øyenbryn på egg en objektive bransjefolk. De som ikke har forstått at dette er INDUSTRI, til tider relativt beinhard som sådan, er ganske så naive. Og når folk til og med tror på at f.eks. et svindyrt merke lanseres som "lavprofittprofil" både fra produsent og via forhandlerne, da ler jeg nesten like mye som de som tar fortjenesten til banken!
Det er ikke alle som er så oppegående som deg.
Trolig leser de fleste abonnentene slike blader uten å tenke på at testene er påvirket i særlig grad av reklame. Derfor er det også viktig med lektyre som nettopp ikke driver med slik sammenblanding. Bransjen i Norge er nok også langt råtnere enn hva mange tror.

Man kan si hva man vil om gamle The Audio Critic og deres meninger, men de fungerte definitivt ikke som reklameblad og sto på lesernes side.
Enter The Audio Critic. Unlike other audiophile magazines that feature equipment reviews, we don’t do them restaurant-style. We wouldn’t dream of declaring that component A sounds better than B without having performed carefully controlled double-blind listening tests side by side, at levels matched within ±0.1 dB. We consider casual, sequential, “freeform” listening evaluations to be of very limited value.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.921
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Oppegående eller ikke, det er ikke alle som har 20-30 års erfaring med bransjen.
Noen tar sine første prøvende steg inn i midfi eller endog semi-highend verdenen og søker da informasjon hvor den finnes.
Men det er klart; om man leser tidsskrifter (både papir og nett) over en lengre periode så blir det relativt klart at det er en slik kobling;
man innser etterhvert at sjansene for at annonseplasseringen tilfeldigvis havner i nærheten av omtalene av produktet er mindre
enn hyppigheten skulle tilsi.
Serviliteten og den nesten grenseløse panegyrikken får også etterhvert et komisk skjær over seg.
 
V

vredensgnag

Gjest
Gordon Holt sluttet i Stereophile av samme grunn - han fikk ikke lov til å kreve objektive tester, og kunne følgelig ikke innestå for hifi-lyrikken man ville han skulle skrive. Et kompromiss ble at JA skulle få levere et semi-objektivt korrektiv.

HarryP er en mester i hifi-lyrikk, men har altså nå følt at kravet om pen behandling av annonsører ikke var til å leve med lenger.

Visst er det gammelt nytt, man ville vært dum om man trodde det ikke var slike koblinger - men mange blir veldig sure når man hevder at de finnes, og man anklages for å være hobbyødelegger om man kommer med dem.

Så nå kan de anklagene rettes mot Harry Pearson.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
den samme pinsippfaste herre HP, ble overrasket da han måtte returnere et særdeles dyrt forsterkersett til produsent etter at test var avsluttet
amerikanere er dobbelmoralistenes verdensmestere imo
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.614
Antall liker
103.161
Torget vurderinger
23
I ekte amerikansk ånd er de ikke bare verdensmestere men også "Intergalactic Champions"!
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hifi blader leses mest for gøy. Det må vel være egne ører som til sist bestemmer hva en kjøper? Klart det er gøy med produkter som tester godt, men ikke avgjørende for om en kjøper eller ikke.
Lyd er og blir en subjektiv sak. En tester kan uansett ikke bestemme hva andre skal like, håper jeg? Men kjedelig at en produsent kan kjøpe gode tester.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.389
Torget vurderinger
13
Slutte for mange år siden å kjøpe slike blader, det ble som å lese en evig endeløs repetisjon.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig
oppdaget en dag at et uåpnet TAS fortsatt lå i plastikken etter 3 uker
DA kuttet jeg det ut og har aldri savnet det siden
og det var det beste av de.......
mvh
Leif
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.717
Antall liker
11.194
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også sluttet på dagen om jeg ble bedt om å redigere artikler av hensyn til annonsører. Kan med hånda på hjertet garantere at noe sånt har jeg aldri vært utsatt for i mine 20 år som skribent i bransjen. Og de produkter jeg har valgt å kjøpe etter test, har jeg betalt for som andre folk.

For øvrig vil jeg si til LMC at for han lages det ikke hifi-magasiner lengre, etter at Glass Audio måtte legge ned. Det er rimelig at han ikke leser slike tidsskrifter. Jeg antar at Michael Schumacher ikke leser særlig mye i bilblader heller. Det mister på en måte sin funksjon når man selv er to skritt foran de som skriver. Men som en underholdene variant av forbrukeropplysning, har kulørte magasiner sin soleklare plass i hyllene ved siden av bonytt, hageblader, seilmagasiner, våpenblader, jakt- og fiskelyrikk etc, etc...

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.717
Antall liker
11.194
Torget vurderinger
2
Why I Quit the Absolute Sound or: Path to Personal Revelation : HPSoundings

Understand I have nothing against TAS. But it no longer seems to adhere to the principles for which I founded it: Namely, to promote music as the goal of all audio equipment. The audio gear is a highway that can lead to the music, not an end in and of itself. I also have nothing against advertising per se, just against its use in exchange for favorable reviews. And one thing as controlling editor for TAS, I had always refused to do, was arrange swaps of reviews for advertising. As far as I’m concerned, the advertiser can pay for space to advertise his products alongside my copy, but there can be no connection.


​Ingen overraskelse, men greit å få det bekreftet.
Det du strengt tatt har fått bekreftet er vel at HP har integritet, og at TAS har vært et "rent" magasin frem til i dag? Hvor rent det er nå vet vi vel lite om, annet enn at det tenderer mot at en hardere hvedrdag fremtvinger en mer inntjeningsrelatert innstilling.

Mvh
Håkon Rognlien
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.964
Antall liker
13.325
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
HR du har seff rett
dessuten har vel nettet overtatt som en mere effektiv nyhets formidler av både produktlanseringer og messerapporter
dagspressen i trykt form er på vei utfor samme stupet
hadde det ikke vært for tenåringer i huset hadde jeg droppet Aftenposten for lenge siden, selv om jeg får den betalt av jobben!.....gamle nyheter og en full sekk med papir hver uke! ikke særlig miljøvennlig. og da har jeg sett bort fra papirproduksjon, kraft til trykking og distribusjon......
egentlig rart at det har holdt så lenge som det har gjort imo
mvh
Leif
 
Topp Bunn