Harde fakta om "software"

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan stemme, men man kan nå få nøyaktig samme lydkvalitet fra streaming som fra CD.

S

Syncrolux

Gjest
CD'er generelt har vel aldri hatt dårligere lyd enn nå heller... ref "Loudness war".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Folk flest bryr seg ikke om lyd eller hvorfra musikken kommer fra. Musikk er en flyktig vare som konkurrerer hardt om folks oppmerksomhet og fritidsbruk. Det triste med denne devalueringen av formatets verdi gjør at mange etterhvert velger å kaste CDene istedetfor å gi de bort (vært diskutert tidligere på HFS). Jeg tror, på lik linje som Eirik på Ringstrøms, over tid vil se enkelte titler vil få en viss samleverdi. Spesielt på 90 og utover deler av 2000-tallet var det endel smale utgivelser kun på CD med lave opplag (500-1000ex) som nå fort kan nærmest forsvinne inn i musikkhistorien hvis de blier skrotet på dynga og ikke finner veien til antikvariater eller loppemarkeder.

Noe vi mangler innenfor vår hobby og interesser rundt hifi og musikk er en viss realitetsoppfatning og orientering i forhold til den gemene hop.

S

Syncrolux

Gjest
Spesielt på 90 og utover deler av 2000-tallet var det endel smale utgivelser kun på CD med lave opplag (500-1000ex) som nå fort kan nærmest forsvinne inn i musikkhistorien hvis de blier skrotet på dynga og ikke finner veien til antikvariater eller loppemarkeder.
Det aller meste som utgis er dermed "smalt". Det er veldig skjelden en utgivelse selger over 1000 eks. Det er bare de store "blockbusterne" som gjør det faktisk.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
La nå moteløvene kaste cd'ene sine på dynga,og angre senere på det.Jeg kjøper plater som aldri før.Gjerne helt nye til fullpris.Ved siden av hifi er plater hobbyen min.Har til enhver tid endel bestillinger inne,og det er alltid hyggelig å få pakker i posten.Jeg har sittet og spilt plater i 30 år og det kommer jeg til å fortsette med.Jeg har wimp,men det brukes bare til stafetten eller hvis jeg har besøk.

mvh.s,

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bestilte nylig en CD på nettet, for 20 Euro. Rett fra Napoleon Murphy Brock selv. Deilig umoderne, og jeg gleder meg til å få den i posten. :D

Gleder meg nesten over denne utviklingen, rent egoistisk. Loppemarkedene i årene som kommer kommer til å bli ustyrtelig morsomme, bæreposer med CD'er for en femtilapp. Jeg føler ingen sorg over at jeg har betalt masse penger for noe som ikke vil kunne selges videre. Det var aldri intensjonen uansett.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.609
Torget vurderinger
96
La nå moteløvene kaste cd'ene sine på dynga,og angre senere på det.Jeg kjøper plater som aldri før.Gjerne helt nye til fullpris.Ved siden av hifi er plater hobbyen min.Har til enhver tid endel bestillinger inne,og det er alltid hyggelig å få pakker i posten.Jeg har sittet og spilt plater i 30 år og det kommer jeg til å fortsette med.Jeg har wimp,men det brukes bare til stafetten eller hvis jeg har besøk.

mvh.s,
Streaming er ikke en mote. Blir like dumt å si at bil er mote, og at folk en gang ønsker seg tilbake til hest og kjerre. Enkelte ting kommer for å bli, mens andre ting forsvinner eller blir en kuriositet for de med smale interesser. Og hvorfor i all verden skulle folk angre på at de kvitter seg med platene sine? At du hadde gjort det, endrer ikke det faktum at måten folk bruker musikk på har forandret seg. Det blir du nesten nødt til å akseptere. Men kos deg med platene dine :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Skal en kjøpe cd fra 80 tallet, så er det i alle fall viktig å kjøpe enten førstepressene eller de tidlige pressene. De holder mål lydmessig. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spesielt på 90 og utover deler av 2000-tallet var det endel smale utgivelser kun på CD med lave opplag (500-1000ex) som nå fort kan nærmest forsvinne inn i musikkhistorien hvis de blier skrotet på dynga og ikke finner veien til antikvariater eller loppemarkeder.
Det aller meste som utgis er dermed "smalt". Det er veldig skjelden en utgivelse selger over 1000 eks. Det er bare de store "blockbusterne" som gjør det faktisk.
Kan du utdype dette på noen måte? Det høres svært usannsynlig ut at et plateselskap større enn et garasje-hobbyfirma noensinne skulle ha giddet å gi ut plater de får solgt under 1000 eksemplarer av.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har innsikt i salgstallene, men kan dessverre ikke publisere de. Sorry.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For meg er CD'en som format dødt, dessverre. Hvis man kjøper en ny CD over disk eller bestiller den over nett er det mer enn 90 % sjanse for at den låter dritt, med mindre det handler om klassisk musikk. Det blir mest nedlastinger direkte fra plateselskaper jeg stoler sånn noenlunde på, fra artisters egne hjemmesider eller nettbutikker, eller via steder som HDTracks og Live Music Archive (gratis!). De fleste CDene jeg fortsatt kjøper er originalutgivelser fra 1980-tallet på EBay. Kvalitetsutgivelser fra steder som MFSL eller DCC koster skjorta på bruktmarkedet.

Riktignok gjorde jeg et unntak i helgen. Inspirert av Olav Larsens innspillingstråd her på 'sentralen og gamle innspillinger med Gram & Emmylou kjøpte jeg "Return of the Grievous Angel" (1999), en tribute til Gram Parsons med en hel rekke av mine favorittartister. I går kom den i posten, og viste seg selvsagt å være steinhardt komprimert, brick wall limited, louder than hell, og full av knallhard forvrengning over det hele. Faen også. Nå blir det enda litt lenger til neste gang jeg impulskjøper en fysisk CD.

Jeg har abonnement på Wimp også, men hører mest på musikk jeg har fysisk lagret på min egen server. Wimp er derimot uslåelig til å sjekke ut en artist eller plate som noen nevner over middagsbordet. Noen få klikk, og der er'n. Stort sett låter det like OK/ikke OK som CD'ene. Jeg opplever liten eller ingen forskjell i lydkvalitet mellom streamet Wimp og kommersielt utgitte CD'er.

Et annet mirakel fra den moderne tid er appen SoundHound. Hvis jeg hører noe i bakgrunnen på en restaurant eller på radio, synes det låter litt kult og vil finne ut mer, er det bare å dra opp telefonen, trykke et par ganger, og la SoundHound botanisere hva det er. Magisk, eller ganske nær. Deretter kan man eventuelt streame musikken der og da, finne en nedlasting på nett, bestille en fysisk CD eller LP hvis man har mage til det, eller sette den på handlelisten til neste gang man finner en platesjappe med litt sortiment.
http://www.soundhound.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/SoundHound

Min uærbødige påstand er at folk som er opptatt av lydkvalitet ihvertfall ikke kjøper nyere CDer.

Sist redigert:
Topp Bunn