Diverse Har vi tapt i utganspunktet?

T

TM7

Gjest
Har denne fyren noe for seg, eller er han bare enda en podcaster med for stor kjeller?

Vil stadig mer støysvakt utstyr i større grad gjenvinne feilene i selve produksjonen - og vil dermed de mest teoretisk nøyaktige apparatene gi subjektivt "dårligst" lyd? Kanskje kasett ikke er så ille likevel ;-)

Poenget med spørsmålet - gitt at fyren har rett selvfølgelig - er det gitt at det nå er viktigst å gjengi signalet så nøyaktig som mulig likt originalen med den klippingen som ligger inkludert i kilden, eller er det andre tilpasninger som vil gi et "bedre" resultatl - som i mindre avslørende komponenter. Man gremmes ...

Sist redigert av en moderator:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

• Liker
Reaksjoner: TM7

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
239
Sted
Trondheim
Har denne fyren noe for seg, eller er han bare enda en podcaster med for stor kjeller?

...

Poenget med spørsmålet - gitt at fyren har rett selvfølgelig - er det gitt at det nå er viktigst å gjengi signalet så nøyaktig som mulig likt originalen med den klippingen som ligger inkludert i kilden, eller er det andre tilpasninger som vil gi et "bedre" resultatl - som i mindre avslørende komponenter. Man gremmes ...
Jeg har sett noen videoer av han duden der. Det er underholdende, særlig når han penser inn på vinyl, fordi jeg antar det blir bråk i kommentarfeltet (som jeg ikke leser).

Som andre har sagt, mastering har mer å si enn nesten alt annet, så lenge du ikke spiller på en blikkboks. Ellers driver jo folk og liker lyd fra den og den forsterkeren, de og de høyttalerne, osv, så det er åpenbart at nøytral gjengivelse ikke er poenget. Derimot en viss edruelighet mht. hva som har noen hensikt, gitt resten av infrastrukturen, ørene inkludert, synes jeg har mye for seg. Med min lille tøyseforsterker føles det fullt tilstrekkelig med kabel fra biltema.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.705
Bråk i kommetarfeltet er alltid posetivt. Grunnen er algoritmen til YouTube da får vidoene til å "flyte opp".

Selv om jeg som regel er enig med han finner jeg fyren på kanten slitsom da han nesten alltid vinkler vidoene sine negativt.

I denne videoen glemmer han at lyd som klær og mye annet er en moteting. Så når man finner at plater fra 60/70 taller har en egen lyd man søker kopiere er jo forringelse av lydkvalitet veien å gå for å oppnå dette.
Og vintage hi-fi handler heller ikke alene om det kosmetiske.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.749
Sted
Oslo
Det er nesten ingen innspillinger, mixer, mastringer som er lik hverandre. Dermed er det ingen fasit. Men har selvfølgelig rett i vi HiFi nerder ikke kan gjøre noenting med det som skjer før musikken når våre hjem og det er ingen av dem som er perfekte. Han snakker om kommersiell musikk, men dette er jo ikke så sort/hvit slik han fremstiller det som. Limitere må man uansett bruke. Mindre avslørende komponenter kan ofte være en fordel, men ikke alltid. Mitt nåværende anlegg (Sonus faber) er ganske dårlig med å avsløre innspillinger men jeg har hatt anlegg som er veldig avslørende. På gode innspillinger var det tidligere anlegget klart best, men nåværende dekker over skavanker som også ofte er bra. Alikevel kan jeg savne det andre noen ganger. Et høyoppløselig korrekt og transparent anlegg øker også lyttegleden. En fin balansegang der der, imo. Et eller annet sted i mellom fungerer oftes best synes jeg.

Topp Bunn