Ønsker anbefaling Har kjøpt leilighet og trenger råd til anlegg/hjemmekino

haakoei

Fersking
Ble medlem
03.10.2022
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg har akkurat kjøpt leilighet med samboer. I den anledning prøver vi å finne ut av hvordan vi skal gjøre det med tanke på anlegg, TV etc. Samboeren min synes det er helt greit å se på Netflix på telefonen sin, og synes at TV-lyd og first-price-radioen hennes fra 2005 er mer enn nok hifi for henne. Jeg ønsker meg noe høyere standard på lyd og bilde, men er ikke overdrevent interessert, og har heller ikke den aller største lommeboka.

Fra før av har vi et stereoanlegg fra 90-tallet som jeg har arvet, med Denon forsterker, to høyttalere og en platespiller. Til dette har vi en Sonos Connect (som ikke lenger er kompatibel med nyere Sonos-produkter). Vi har også brukt dette anlegget til å spille lyd fra TV-en. I tillegg har vi en Sonos Roam SL som vi har tenkt til å bruke på bad/kjøkken når den ikke er med på hytte, i parken etc.

I den nye leiligheten tenker vi å ha separat TV-stue (hjemmekino), og trenger derfor tenke litt nytt når det gjelder produkter vi trenger. I den andre stua ønsker vi ikke å ha noen TV, men her tenker vi at platespilleren skal være. Totalt sett for ny TV (typ 65-tommer) og eventuelle lydprodukter ønsker vi ikke bruke mer enn 20 000, men kan være villige til å gå opp mot 30 000 hvis vi føler det virkelig er verdt pengene.

Vi har sett på litt forskjellige løsninger for å få dette puslespillet til å gå opp:

1. Putte anlegget med platespiller i stua og kjøpe lydplanke til TV-stua (typ Sonos Beam eller Arc). Utfordringen med dette forslaget er at samboer synes høyttalerne vi har er for store og stygge til å ha i stua.

2. Putte det eksisterende anlegget i TV-stua og bruke det til TV-lyd, og kjøpe ny forsterker og høyttaler til platespilleren i stua. Utfordringen med dette forslaget er at TV-stua om 3-5 år kommer til å bli gjort om til barnerom og da må TV-en ut i stua og man er stuck med to forsterkere.

Håper på gode tips og smarte løsninger. Har sett mest på Sonos siden det er det vi allerede har, men siden Connecten ikke fungerer sammen med nyere Sonos-produkter, så er jeg åpen for andre merker også. Husk at vi er moderat opptatt av lyd og har et relativt stramt budsjett.

P

parafinoksen

Gjest
Hei, og velkommen til HFS.

Mange puslespillbiter her. Siden du er middels interessert i lyd (helt ok det :) ) og du i løpet av forholdsvis kort tid skal ende opp med ett anlegg likevel, hadde jeg valgt å putte alle kronene i TV-stue-anlegget. Og siden samboer ikke er superinteressert i store greier (og sikkert ikke en haug av kabler og ledninger heller) ville jeg seriøst vurdert aktive, og gjerne trådløse, høyttalere à la det du finner her: https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyytalere/ Mange aktive høyttalere (altså som har innebygd forsterker) har også platespillerinngang. Ville stukket innom f.eks. Hifi-klubben for en demo. Soundgarden har også mye spennende: https://soundgarden.no/hoyttalere/aktiv-tradlos-hoyttaler

Sist redigert av en moderator:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Jeg ville kjøpt:
Kef LSX aktive høyttalere (fås i diverse farger)
SVS SB-1000 Pro sub
DSpeaker Antimode X2

Da har du brukt 21.000,-

Behold Sonos Connect, kjøp TV for resten (opp til 30K)

Koble Platespiller til Sonos og Sonos til Antimode (digital)
Koble TV til Antimode (digital)
Koble høyttalere til Antimode
Koble sub til Antimode
Kjør romkorreksjon med Antimode

Putt alt i TV-stua.
Da har du et lite konevenlig anlegg, korrigert til rommet og med ferdig integrert subwoofer.

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
641
Kan det evt mangle platespillerforsterker i forslaget fra @HC der? Ellers syns jeg det låter som et godt forslag - og mindre komplisert enn det kan virke som faktisk.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.706
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du kan jo vurdere å kjøpe brukt, da får du mye for pengene.
At du på sikt ender opp med to anlegg ville jeg ikke vært så bekymret for, så lenge du kjøper brukt og god kvalitet er tapet minimalt ift å kjøpe nytt.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Kan det evt mangle platespillerforsterker i forslaget fra @HC der? Ellers syns jeg det låter som et godt forslag - og mindre komplisert enn det kan virke som faktisk.
Jeg gikk ut fra at han hadde et riaa trinn, men hvis ikke så mangler det. Koster fra noen hundrelapper og oppover.
Systemet jeg foreslår er egentlig meget enkelt og typisk "set and forget" nå kalibreringen er gjort. Høyttalerne kan eventuelt erstattes med noen pro monitorer fra f.eks Genelec, Neumann eller JBL hvis man ønsker. Det er ellers mulig å finne ting på Finn til redusert pris, særlig aktive høyttalere. Jeg tror det er vanskelig å slå SB1000 uten å gå opp endel i pris.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg har akkurat kjøpt leilighet med samboer. I den anledning prøver vi å finne ut av hvordan vi skal gjøre det med tanke på anlegg, TV etc. Samboeren min synes det er helt greit å se på Netflix på telefonen sin, og synes at TV-lyd og first-price-radioen hennes fra 2005 er mer enn nok hifi for henne. Jeg ønsker meg noe høyere standard på lyd og bilde, men er ikke overdrevent interessert, og har heller ikke den aller største lommeboka.

Fra før av har vi et stereoanlegg fra 90-tallet som jeg har arvet, med Denon forsterker, to høyttalere og en platespiller. Til dette har vi en Sonos Connect (som ikke lenger er kompatibel med nyere Sonos-produkter). Vi har også brukt dette anlegget til å spille lyd fra TV-en. I tillegg har vi en Sonos Roam SL som vi har tenkt til å bruke på bad/kjøkken når den ikke er med på hytte, i parken etc.

I den nye leiligheten tenker vi å ha separat TV-stue (hjemmekino), og trenger derfor tenke litt nytt når det gjelder produkter vi trenger. I den andre stua ønsker vi ikke å ha noen TV, men her tenker vi at platespilleren skal være. Totalt sett for ny TV (typ 65-tommer) og eventuelle lydprodukter ønsker vi ikke bruke mer enn 20 000, men kan være villige til å gå opp mot 30 000 hvis vi føler det virkelig er verdt pengene.

Vi har sett på litt forskjellige løsninger for å få dette puslespillet til å gå opp:

1. Putte anlegget med platespiller i stua og kjøpe lydplanke til TV-stua (typ Sonos Beam eller Arc). Utfordringen med dette forslaget er at samboer synes høyttalerne vi har er for store og stygge til å ha i stua.

2. Putte det eksisterende anlegget i TV-stua og bruke det til TV-lyd, og kjøpe ny forsterker og høyttaler til platespilleren i stua. Utfordringen med dette forslaget er at TV-stua om 3-5 år kommer til å bli gjort om til barnerom og da må TV-en ut i stua og man er stuck med to forsterkere.

Håper på gode tips og smarte løsninger. Har sett mest på Sonos siden det er det vi allerede har, men siden Connecten ikke fungerer sammen med nyere Sonos-produkter, så er jeg åpen for andre merker også. Husk at vi er moderat opptatt av lyd og har et relativt stramt budsjett.
Separat TV-stue innbyr jo til filmopplevelser, og da er det gøy med litt trøkk i lyden. Så jeg ville satt eksisterende stereoanlegg minus platespiller der.

Til platespilleren i stua ville jeg sterkt vurdert Argon Forte A5. De har platespillerinngang, digitale innganger, en linjeinngang og bluetooth., og spiller skikkelig fint. Jeg har selv disse (førsteversjonen) i stua, og er veldig fornøyd.
IMG_20211211_122226_HDR.jpg

Å sitte "stuck" med to anlegg en gang i fremtiden er ikke noe jeg ville uroet meg for. 90-talls-hifi er fullt mulig å få solgt (jeg kjøpte selv en 92-modell Marantz-forsterker for to år siden). Og hvis dere en gang i fremtiden flytter til en enda større bolig, så kan det jo være greit å ha et fungerende stereoanlegg på lager?

Topp Bunn