Digitale avspillere Har du kjøpt deg mediaspiller/nettverkspiller i det siste?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Er litt usikker på hvor denne tråden egentlig hører hjemme, men legger den uansett inn her, og håper at det vil gi flere tilbake svar!

Hva kan man kjøpe av gode mediespillere/nettverkspillere, og hvor mye mener dere at den egentlige skal koste?

Har tenkt litt på Blade Lius Embla Classis, eller noe fra Meridian, men det er kun Blade Liusen av disse to, som ripper direkte til harddisken uten at lydkvaliteten svekkes noe særlig, men billig er den ikke!

Har dere noen andre forslag som ripper direkte til harddisk uten en ren DAC da!

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Bluesound Vault? Mye billigere, og fungerer vel bra som transport, om du likevel skal bruke en ekstern DAC?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
895
Nå har jo endelig Electrocompaniet lansert sin ECM 2 nettverksspiller. Den har 1TB innebygd hd, og jeg mener det er ECD2 DAC'en de bruker i den. Nokså stivt priset, men det burde vel ikke jeg snakke om som brukte 22k på Bryston BDP2.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
det kommer vel litt ann på hvor du vil lagre filene,eller om du alerede har ett lagringsystem ala itunes etc ?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.565
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nå har jo endelig Electrocompaniet lansert sin ECM 2 nettverksspiller. Den har 1TB innebygd hd, og jeg mener det er ECD2 DAC'en de bruker i den. Nokså stivt priset, men det burde vel ikke jeg snakke om som brukte 22k på Bryston BDP2.
Hei
Driver og snuser på denne selv da den ser lekker ut. Er det noen som har sett en test av denne? Jeg har heller ikke klart å finne ut om denne har volumkontroll, jeg har pr i dag en ecd 2 dac jeg kunne ha droppet hvis den har det.
Ellers så ser jeg at det står på nettet at det skal komme en ecm 1 etterhvert som er identisk foruten dac. Jeg lurer på om noen har sett noe lanseringsdato på denne?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
ECM2 kan også være et interresant valg, og prismessig ligger den innenfor tykkelsen på lommeboka også!

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
895
Marantz NA-11S1 har ikke innebygd harddisk såvidt jeg har forstått. Når det gjelder ECM2 er det jo litt interessant at EC har lagt til en hdmi ut og mulighet for avspilling av diverse videoformater. I prinsippet betyr det at man kan legge inn en film i full hd format på den interne harddisken i ECM2 og spille den av via hdmi utgangen samtidig som man tar ut lyd til hifi anlegget, selvfølgelig forutsatt at man har en tv/projektor tillknyttet hifi anlegget.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kan bekrefte at Bladelius Embla Classic er ett utrolig godt apparat.Kanskje litt avleggs når det kommer til muligheter opp mot nett og streaming,men som DAC,ripper og tilkoblingsmuligheter er den veldig bra.Spiller fantastisk fint.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
NAD M50.
Bra produkt, bra lyd, kan rippe rett til HD hvis du bruke HD via usb-inngang.
Streamer både Wimp og nettradio.
Testa en slik, men returnerte pga brukergrensesnittet som er lite brukervennlig imo.
Den er uten DAC.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Kan bekrefte at Bladelius Embla Classic er ett utrolig godt apparat.Kanskje litt avleggs når det kommer til muligheter opp mot nett og streaming,men som DAC,ripper og tilkoblingsmuligheter er den veldig bra.Spiller fantastisk fint.
I følge Morten så venter han på en oppgradert Blade Lius Embla Classic om ikke så lenge, og der vil de mulighetene som du savner komme på plass, men den er jo/blir jo ikke akkurat gratis

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kommer aldri til å savne det heller.....
Her skal det spilles kun minimum 1411kps bitrate. Og fra faste lagrede medium.

Man får ikke gull ut hvis man putter drit inn :) 320kps streaming er forbudt.

jbass

Medlem
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
17
Sted
Stockholm
Byggde mig en musikserver/spelare runt ett Mini-ITX moderkort, Streacomlåda, 2TB HD och DVD drive. Fläktlöst. Operativet är Vortexbox, freeware. Fungerar klockrent, har snurrat i ett halvår utan några som helst problem. Kostar några tusenlappar. Eller också köper man den färdigbyggd, ex. här -> LIV Zen 2Tb CD Ripping Music Server NAS for Simple Audio Roomplayer | eBay

Tillkommer extern DAC, då....

Vortexbox rippar, tankar ner metadata och katalogiserar din samling helt automatiskt. Fjärrstyrning av spelaren sker via IPeng app (7USD) på Ipad eller liknande. Har ca. 10 hyllmeter CD i FLAC-format i nuläget. Detta är såå grymt bra! :)

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det tilkommer vel moms og annet på den spilleren fra E Bay, ellers så ser det faktisk ikke så galt ut, og man kommer jo også veldig langt med 2TB!

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Antall liker
48
Byggde mig en musikserver/spelare runt ett Mini-ITX moderkort, Streacomlåda, 2TB HD och DVD drive. Fläktlöst. Operativet är Vortexbox, freeware. Fungerar klockrent, har snurrat i ett halvår utan några som helst problem. Kostar några tusenlappar. Eller också köper man den färdigbyggd, ex. här -> LIV Zen 2Tb CD Ripping Music Server NAS for Simple Audio Roomplayer | eBay

Tillkommer extern DAC, då....

Vortexbox rippar, tankar ner metadata och katalogiserar din samling helt automatiskt. Fjärrstyrning av spelaren sker via IPeng app (7USD) på Ipad eller liknande. Har ca. 10 hyllmeter CD i FLAC-format i nuläget. Detta är såå grymt bra! :)
Den saken så kjekk ut :) har du TV og tastatur tilkoplet eller kan alt fjernstyres fra IPad eller lignende?

jbass

Medlem
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
17
Sted
Stockholm
Skärm och tangentbord behövs endast vid installation av OS, om man nu inte köper en färdig maskin. Därefter görs allt via iPeng som körs på telefon eller padda.

jbass

Medlem
Ble medlem
04.11.2013
Antall liker
17
Sted
Stockholm
Vortexbox går att köra på det mesta. Har man en äldre PC stående så funkar det alldeles utmärkt att ha som mediaserver i nätverket. I det här fallet ville jag att server och spelare skulle vara samma burk och stå vid anläggningen. Därav en liten, snygg och fläktlös dator.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Og så er det dette med en app til godt over tusenlappen som ikke en gang kan håndtere spillelister! ???

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Er det ikke bedre med musikkservere uten støyende harddisker i lytterrommet? Altså en løsning med f.eks. en NAS i et annet rom, med musikksamlingen på?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er sikkert ikke nok high end. Tør ikke tenke på hva det koster med noen titalls meter high end kabel som ligner litt på CAT5e men som ikke holder specs.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Og så er det dette med en app til godt over tusenlappen som ikke en gang kan håndtere spillelister! ???
Siden jeg ikke tar i ett Apple-produkt med ildtang så vet jeg ikke hvordan den Appen fungerer.Jeg for min del bruker bare ett avspillingsmodus-Random All.Plukker låter tilfeldig bra lagringskilden,fungerer utmerket.

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
812
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Hei
Driver og snuser på denne selv da den ser lekker ut. Er det noen som har sett en test av denne? Jeg har heller ikke klart å finne ut om denne har volumkontroll, jeg har pr i dag en ecd 2 dac jeg kunne ha droppet hvis den har det.
Ellers så ser jeg at det står på nettet at det skal komme en ecm 1 etterhvert som er identisk foruten dac. Jeg lurer på om noen har sett noe lanseringsdato på denne?
ECM-2 har innebygget digital volumkontroll, denne kan disables i menyen om du har forforsterker.
Jeg tror de kun kommer med en modell, og den leveres uten harddisk.

Nasse

Fersking
Ble medlem
05.04.2010
Antall liker
0
Sted
Grimstad
Hva med en Raspberry med DAC? Raspberry kjører glatt med piCorePlayer, tilnærmet samme spiller som Squeezebox. Har testet oppsettet mot Logitech Media Server, hvor streaming av både flac(24/192) og Wimp HiFi fungerer utmerket. I februar blir digi-kortet tilgjengelig, slik at du kan benytte ekstern DAC også.
Dette kan for en billig penge testes ut om ikke annet ;D

tommis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.06.2010
Antall liker
45
Torget vurderinger
3
Hva med Naim's UnitiServe?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.754
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaringer og kan si litt om lyd og bruk med Bluesound Vault T2 eller Node?

Topp Bunn