Har byttet pickup, men....

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Jeg har ikke noe fancy utstyr å tilpasse den med, så det gikk på protraktoren og trykkvekten som fulgte med spilleren. Jeg byttet til en AT95E i dag, og stilte etter beste evne. Men, på punktene på protraktoren står den ikke etter linjene på begge punktene. Bruker jeg den feil? Hvordan skal jeg egentlig bruke den? Anti skating er på riktig hakk, vekten balanserer pent, men pickupen er kun rett på et punkt av gangen.....

Jeg merker øyeblikkelig bedre lyd selv om den mest sannsynlig kan og bør justeres bedre. Det må den, for foruten bedre oppløsning, mindre støy, mer crispy attack og alt det audiofile greiene, så syns jeg lyden ble slankere, altså mindre fet/pondus enn den omb3'n som satt på der fra før. Den hadde ikke samme varmen. Greit nok, men det som forundret meg var at vokalen til Mark Knopfler på Communique-skiva forsvant bak instrumentene, som alle var mye mer fremtredende enn før, jeg innbilte meg og et lite sekund eller to at han ikke fullførte enkelte ord. Vokalen mista og litt trykk.

Noen tips her? Hadde satt stor pris på hjelp :)

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Thank you :)

Det er også betraktelig mere jordingsstøy enn før, så mye at det plager meg. Noe forslag her, da?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Sjekk at du koblet pu-ledningene riktig. Sjekk jordingskabel fra spiller til forsterker.

Elementet må spille noen timer før det yter maksimalt. Det vil forandre lydkarakter i løpet av de første 20 timene, og noen elementer trenger mer enn det også.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Gjest skrev:
Sjekk at du koblet pu-ledningene riktig. Sjekk jordingskabel fra spiller til forsterker.

Elementet må spille noen timer før det yter maksimalt. Det vil forandre lydkarakter i løpet av de første 20 timene, og noen elementer trenger mer enn det også.
Koblet ledningene etter manualen. Fjernet og strammet til jordingskabel på nytt, det hjalp en del, men er fremdeles brum.
I musikk som ikke er spesielt bass drevet, er den veldig lys og nesten litt skarp i toppen, iallefall sammenlignet med den andre som hadde en fyldig undertone hele veien. Men den er definitivt mere "hifi" i gjengivelsen. Håper det går seg til med litt innspilling. Skal printe ut en annen protraktor enn den som fulgte med spilleren og, så får vi se, men jeg troor den er ganske så nøyaktig nå. Headshellet ligger paralellt med plata, men armen er ikke paralell hele veien, det er en liten stigning ytterst (ved pivot).

Jaja, blir spennans å se når jeg har bygget ferdig resten av anlegget :)

Takk for hjelpen!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jeg har hatt begge disse pickupene innom og jeg tror rett og slett at du i stor grad beskriver klangforskjellene dem i mellom. Ortofon er litt mørk og feit i lyden. AT95 går heller i motsatt retning. Sikkert forbedringer å hente på ytterligere justering, men kroppen til Ortofon får du neppe frem i en AT95

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
SOEDAL skrev:
Jeg har hatt begge disse pickupene innom og jeg tror rett og slett at du i stor grad beskriver klangforskjellene dem i mellom. Ortofon er litt mørk og feit i lyden. AT95 går heller i motsatt retning. Sikkert forbedringer å hente på ytterligere justering, men kroppen til Ortofon får du neppe frem i en AT95
Mulig det. Har spilt endel timer med den nå, og jeg syns den er noe skarp.... Kanskje jeg skulle kjøpe en ortofon igjen..2M f.eks...

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.898
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Hei
Du bør kanskje også sjekke SRA (StylusRakeAngle) og andre vinkler, da dette har mye å si på totallyden.

Du finner mer info her

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
kenneth1979 skrev:
Men, på punktene på protraktoren står den ikke etter linjene på begge punktene. Bruker jeg den feil?
Du har kanskje funnet ut av det nå, men hvis du ikke får PU-en parallelt med linjene på protraktoren på begge sjekkpunktene, så må du ha et problem med armen eller plasseringen av armen. Er armen f.eks. montert for langt inn eller for langt ut på plinten får du ikke PU-en til å stå riktig på begge stedene.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Birdman skrev:
kenneth1979 skrev:
Men, på punktene på protraktoren står den ikke etter linjene på begge punktene. Bruker jeg den feil?
Du har kanskje funnet ut av det nå, men hvis du ikke får PU-en parallelt med linjene på protraktoren på begge sjekkpunktene, så må du ha et problem med armen eller plasseringen av armen. Er armen f.eks. montert for langt inn eller for langt ut på plinten får du ikke PU-en til å stå riktig på begge stedene.
Tror den er grei nå :) Takk for svar

Topp Bunn