Har bånd diskanter begrenset levetid?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En kompis hadde vært konsulent ved høyttalerkjøp. En god handel viste seg å være litt mindre god. Det var lite lyd i det ene diskantelementet. Vi sjekket litt. Ikke så mye lyd og veldig høy impedans. De er merket 6 ohm, men det dårligste elementet målte over 100 ohm @ 1 kHz.
Det andre målte ca 40 ohm. Begge ble stemplet kassert. Nye ble skaffet. De målte ca 7 ohm @ 1 kHz. Leverandøren av høyttalerene / elementene sa at disse ikke hadde evig liv. Litt avhengig av bruk, måtte en regne med å bytte disse etter en tid. Er slikt normalt med bånd diskanter?
Jeg vet ikke om sykdommen er smittsom, men det er i alt seks slike elementer som nå er stemplet ubrukelige.
Bortsett fra at de er produsert i Kina er de ikke så lette å identifisere.

T

timc

Gjest
Trodde alle elementer hadde levetid.

Med kompresjonsdrivere oppereres det ofte med en viss levetid ved maks input, og så en dobling, etterhvert som effekten halvveres. Dette pga materialtretthet, og svikt i oppheng.

Vet ikke, men blir ikke overrasket om bånd har samme problematikk.

-Tim

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ingenting varer vel evig. Diamanter kanskje ;)
Siden "vanlige" elektrodynamiske (?) høyttalere med membran, spole og magnet synes å vare evig hvis de ikke mishandles stusset jeg ved å se så mange bånd diskanter utbrukt på ikke veldig mange år.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bånddiskanter er kanskje i slekt med elektrostater i så måte. På den annen side leser jeg til stadighet om oppbrukte/alderdomssvake kantoppheng på dynamiske elementer også.

T

timc

Gjest
Valentino skrev:
Bånddiskanter er kanskje i slekt med elektrostater i så måte. På den annen side leser jeg til stadighet om oppbrukte/alderdomssvake kantoppheng på dynamiske elementer også.

Spideren mister også spensten med årene. Miljøet de står i betyr mye for levetiden på vanlige dynamiske elementer.

-Tim

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kantoppheng og slikt er jo "naturlig" at går i oppløsning hvis det er benyttet et materiale som ikke er testet tilstrekkelig.
I tilfellet "mitt" har impedansen økt voldsomt og lydnivået vesentlig redusert.
Umulig å se andre skavanker.

T

timc

Gjest
Audiomix skrev:
Kantoppheng og slikt er jo "naturlig" at går i oppløsning hvis det er benyttet et materiale som ikke er testet tilstrekkelig.
I tilfellet "mitt" har impedansen økt voldsomt og lydnivået vesentlig redusert.
Umulig å se andre skavanker.

Kan du være offer for avmagnetisering?

Eller er det Re som har øket? Det gir jo ingen mening i så fall.....sært.

Dersom ikke du har fått ett produkt med elendig kvalitetskontroll. Har hørt rykter om 40% forskjell på enkeltparametere på nye elementer. Skammelig.

-Tim

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Det er vanlig at produsenter av båndelementer leverer retrofit bånd.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Takker for alle innspill.
Kan noen forklare hvorfor impedansen har økt så voldsomt på de elementene som er mer eller mindre kaputt?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg måler impedansen ved 1 kHz. DC motstanden tror jeg er konstant lav. Under 1 ohm. Synes å huske rundt 0.3 ohm.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Økt impedanse må bety at det har vært en tverrsnittsreduksjon i ledefolien eller en dårlig lodding.
Muligens en ugunstig detalj ved opphenget som fremkaller partielt brudd i folien ?
Varme er også en fiende for bånd, men det gjelder mest for bærefolien dersom den ikke er termostabil.
(Noen diskanter har kun ren alufolie, andre har en plast eller papir bærefolie pluss tynn alu ledefolie)
Prøv å skifte ut bånd selv, oppskriften finner du hos Troels.

Dersom det en trafo i diskantene kan jo du ha kokt disse under en headbanger-seanse ;) ?

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Snickers-is skrev:
Jeg tipper på tretthetsbrudd i folien.
Båndet på båndhøytaler har etter min mening betydelig mer begrenset levetid en mebran-systemet på vanlige dynamiske enheter.

Jeg drev å eksperimenterte en del med aluminiumsbånd i "la-foliatiden". Jeg skiftet også et par ganger al-bånd på mine GAMMA diskanthorn ( originale og hjemmelagede ). Det var to ting som jeg slet med, nemlig perfekt kontakt til tilføringskablene ( vanskelig å lodde ) og at selve båndet ikke beholdt elastisiteten. Dette med elastisiteten kan jo tyde på at metallet forandrer stuktur, altså det du nevner tretthetsbrud eller kanskje rettere tretthet.

Målte dere på tilføringskablene eller på kontaktstedet på selve båndet ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vi målte kun på kontaktene / terminalene.
Det ubegripelige er at alle hadde lav DC motstand, mens de "defekte" hadde impedans @ 1kHz mellom 40 ohm og over 100 ohm.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg har helt minimal kunnskap om slike.
Terminalene på elementet gikk direkte til delefilteret. Der var det i hvert fall ingen trafo.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Fountek, Aurum Cantus, Raven osv har trafo på selve diskantelementet. Om dette elementet også er slik så gir jo målingene i det minste mening.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Snickers-is skrev:
Var dette trafobaserte diskanter?

Et metallbånd i en slik diskantenhet er vanligvis laget av aluminium hovedsaklig grunnet lav vekt. Et bånd i en praktisk "normal" størrelse og med vekt vil
ha svært lav, R oftest < 0,1 ohm. Det må derfor alltid benyttes trafo.

Ved f.eks mellomtone-bånd ( gjerne 1 m lange ) kan vi unngå trafo ved å lage flere tynne strimler som koples i serie. :)

Topp Bunn