Har 30000-35000,-!

endre-

Medlem
Ble medlem
09.05.2007
Antall liker
0
Og med de penga skal jeg kjøpe prosjektor, forsterker, dvd-spiller og lerret. Har et tomt rom som skal gjøres om til husets kino. Desverre har jeg rimelig lite peiling, så jeg spør her. Er det noen som kan sette sammen et forslag til meg? Tenker da på om det er noe som er spesielt egnet for slik bruk.

På forhånd takk :)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Sv: Har 30000-35000,-!

Når det gjelder hjemmekino, tror jeg kansje at du finner mer informasjon på www.avforum.no. Her er det størst interesse for 2-kanals lyd uten bilde.

Frode

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7

Hva slags høyttalere er det forsterkeren skal drive?

O

OivindJ

Gjest

Frode skrev:
Når det gjelder hjemmekino, tror jeg kansje at du finner mer informasjon på www.avforum.no. Her er det størst interesse for 2-kanals lyd uten bilde.

Frode
Ja..

Fy skamme seg! Tenk så bra stereo en kunne fått for de pengene.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1

Ja, her har du mye å velge i naturligvis...
Jeg ville begynt med en Benq 8720 projektor(ca. 12k) sammen med en surround reciever(5-6000) og Sony playstation(6k) som avspiller. Lerret.. tja noe som passer rommet og lommeboka (ca. 3000). Resten ville jeg brukt på kabler av bra kvalitet.

Da får du et anlegg som viser kjempebra bilder (HD format om ønskelig) og lydmessig kommer du i en reciever klasse som du sikkert får mye for pengene. I tillegg til å ha DVD/HD avspilling kan du jo koble av med noe spilling innemellom filmtittingen. Velg en testvinner av recieverne som passer din smak. Tror vel Marantz, Yamaha eller Denon alle har gode kandidater i prisklassen.

Har du et eget rom kan du kose deg mange timer med dette.

mvh TomTom

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Enig med TomTom her,men jeg ville vurdert denne projectoren. Panasonic PT-AE700 til som er til salgs (auksjon) på denne bruktbørsen:

www.avforum.no/avtorget

Kan anbefale Yamaha 661 og Sony 1200.

O

omholt

Gjest

Regner med at DVD avspilleren skal brukes til både vanlige DVDer og musikk? Da er Playstation 3 ikke et bra alternativ. Den er god som Blue-Ray spiller (og selvfølgelig som spillkonsoll), men dårlige på det andre. Skal anlegget brukes mye til musikk, ville jeg enten ha kjøpt en dyr og musikalsk DVD spiller eller en rimelig DVD spiller og dedikert CD spiller. Holder en knapp på det siste siden nye DVD formater er kommet nå.

Ville valgt en receiver som du tror passer lydmessig til høyttalerne. Heller ikke dumt å ha samme merke i kilde og receiver med tanke på musikk.

endre-

Medlem
Ble medlem
09.05.2007
Antall liker
0

Er som sagt husets kino, så blir ikke nødvendig med en cd-spiller, bare en svært god DVD-spiller. Ser egentlig ikke for meg at noe skal kjøpes brukt, da jeg vil ha det enkelt og beholde garantien man får fra butikker.
Fronthøyttalerne er av D 5-serien fra Jamo. Bakhøyttalerne er fra B&W, tror de er fra 300 serien. De er rimelig gamle så det er ikke umulig at jeg må bruke litt mer penger på dette.
Er det viktig at høyttalerne er av samme merket/serien? Isåfall, hva er fordelene/ulempene?

O

omholt

Gjest

Det er ifølge mange viktig at frontrekken er av samme serie for å få likets mulig lydsignatur. Med bakhøyttalerne er det mindre viktig, i hvert fall til film. Til musikk i 5.1 er det nok en fordel med lik serie av bakhøyttalere også.

Jeg ville ikke ha kjøpt en dyr DVD spiller nå som HD-DVD og Blue Ray er kommet. Ville heller ikke ha kjøpt en Blue Ray/HD-DVD spiller nå fordi; de er dyre, har barndomssykdommer og det er usikkert hvem som vinner formatkrigen. Synes du absolutt bør vurdere en god brukt DVD spiller som mellomløsning. Eventuel en ny som er rimelig. Kan anbefale Pioneer DV-696 som jeg har testet hjemme. Den er billig og bra. http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?iid=273964&zanpid=4178628C1907432735
Skal du ha noe som er vesentlig bedre enn Pioneeren, koster det mye mer. F.eks Denon 2930, men personlig hadde jeg ikke lagt så mye i en DVD spiller nå. Du kan forresten få en HD-DVD spiller (Toshiba) som er like bra eller kanskje bedre på vanlige DVDer som Denon 2930.
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=43375
Men jeg tror Blue Ray vinner format krigen.

Ellers ville jeg valgt en receiver som enten har HDMI 1.3 eller som i det minste har PCM for overføring av fremtidig HD lyd. Skal du kjøpe nytt er det greit med noe som er fremtidsrettet. Receivere med HDMI 1.3 er ikke kommet på markedet enda, men Denon kommer med noen til sommeren og andre merker vil følge på utover høsten. Yamaha RX-V2700 har PCM og kan da ta imot komprimert HD lyd fra en HD-DVD/Blue Ray som har innebygget dekoder for HD lydsporene:
http://no.kelkoo.com/b/a/sbs/121601/17651248.html#

Topp Bunn