Hammskifte på kabelfronten, eller modding av WTT

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Min kjære Well tempered har etter at den var kjøpt av Roda fått seg en aldri så liten oppgradering på kabelfonten som jeg mener er verd et par linjer.
Tilkoblingen av phonokabler har etter min mening aldrig vært helt optimal, først og fremst rent fysisk og også det faktum at den har et ekstra kontaktpunkt (phonoplugger både i riia enden og ved platespilleren)
Det første problemet med at pluggene på kabelen peker rett bak utgjør et problem da kablene butter i veggen, se bilde der jeg har snudd braketten slik at kabelen peker rett ned istedenfor.
Problem nr 2: jeg ønsker å bli kvitt pluggene i platespillerenden og det krever litt mere planlegging, fort fant jeg ut at jeg ønsket en løsning med en kloss lik den orginale braketten med kablene enten presset eller limt fast, dette burde la seg løse relativt greit med litt fingerferdighet.

Men det faktum at denne løsningen ikke byr på særlig enkle metoder for å prøve ut nye og spennende kabler gjør det hele litt mere delikat, den nye løsningen krever jo hardwiring og jeg må lodde løs kablene med dertil slitasje på skjøre armkabler hver gang jeg ønsker å bytte phonokabler.

Hmmm tilbake i tenkeboksen, ???

To be continued

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Smart modifikasjon!
Er løsningen å omterminere armen med kabler som rekker til RIAA?
(Sikkert et tøft prosjekt siden armen er fyllt med sand...)

Lykke til videre, og så må du huske å tørke støv.. ;D ;D

R

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
RoDa skrev:
Smart modifikasjon!

Lykke til videre, og så må du huske å tørke støv.. ;D ;D

R
Prøvde det. Ble også litt komplisert med sandfyllt armrør og trange hull. Lot det være. Eller er det noen i Stavanger området som takler sånne jobber, hadde det vært gøy å prøve. Har cardas kabel liggende til formålet :)

Mvh
Geir

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Smart modifikasjon!

R
Nei gidder ikke (i denne omgang ivertall) å omterminere helt fra PU, jeg har hele tiden planlagt å finne en ny / bedre / optimal phonokabel som jeg skjøter (lodder) der armkablene slutter.
Det som har vert den stor frågan er hvilke kabler jeg skulle satse på.

Om jeg skulle ha omterminert i ett stykke fra PU (det får bli et framtidsprosjekt) så hadde jeg aldri tatt ut armkablene jeg hadde satset på utvendige kabler ,men som sagt det vil ikke skje nu.

P.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Som sagt hadde jeg ikke løst den stor frågan ang hvilke kabler jeg skulle satse på, har i ca 15 år vært den lykkelige eier av Renaissance Audio blue med WBT plugger både som phono og høytalerkabler,
RA har hele tiden vært min vante ramme og referanse ( ivertfall iht mitt budsett) når jeg kjøpte min første RA kabele ble jeg bergtatt av roen og den kullsvarte bakgrunnen som de formidler, når jeg senere presterte å svi av ca 10 laken på et sett med RA blue høytalerkabler var det ingen problem å spise havresuppe i lang tid bare jeg fikk nyte mine kjære blå.

Bær med meg igjennom denne digresjonen poenget er at jeg trengte nye kabler til vinylkværna mi, RA blue er som kjent oljefylte og det var ikke aktuelt å kutte et sett for å lodde de i platespiller enden , ???

Løsningen kom som resultat av en annen innfallsvinkel, min Zapsolute klass A forsterker avgir mye varme og inni en reol under preampen var dette en ugunstig løsning, man siden jeg ikke hadde lange nok phonokabler måtte det bli slik, Øyvind ble satt på saken og som den eminente kabel pusheren han er så laget han et custom made 2,5m langt phono kabel sett med Silk 050 og Furutech plugger dermed fikk jeg flyttet effektforsterkeren mellom høytalerene og varmeproblemet var en saga blott.

Forandringen lydmessig var ikke til å ta feil av, mange av problemene med Sss-lyder var borte og oppløsningen var bedre, årsaken til forbedringen var vel 2 delt både pga nye kabler og det faktum at forsterkerene (både pre og power) nå hadde det optimalt mht varme og kjøling.
Etter et par mdr ble det endelig flertall i styret for at det måtte utvides med mere Silk, Øyvind leverte varene som sist og utvidelsen besto i Silspeak 440 høytalekabler på ca en drøy meter hver samt mere Silk 050 phonokabler deriblant en som var u-terminert i ene enden til bruk på platespilleren.

Jeg monterte alt bortsett fra platespiller - riia og lot kablene få ca 250timer med toner fra cd spilleren før jeg satte meg til for å nyte forandringen,
Å dæven :eek: jeg må ivertfall 15 år tilbake for å få samme følelsene for noen skarve ledninger, jeg var tilbake til den gang jeg satt blakk men lykkelig med mine ny-ervervede Renaissance Audio kabler, det var ikke tvil jeg trenger ikke forske på flere kabler jeg kan likegodt sveise fast Silk kablene mine de skal ivertfall ikke av før om 15 ÅR

Så slik gikk det da, det ble Silk 050 hele signalveien og ikke et vond ord om Renaissance Audio men tross alt så er 15 år i Hi-end verden et hav av tid.

nei får vel spella en truddelutt. :)

Vedlegg

Topp Bunn