halvaut.pl.spliller

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

planlegger innkjøp ( med tiden ) ny platespiller. har nå rega planar 2. men kunne tenkt meg en halvautomatisk spiller da man ikke er nødt til å passe på når platen er ferdigspillt for å løfte opp armen. det hadde jo også vært fint å sette på en lp ved leggetid og slumre hen. har sett litt på thorens-spillerene hos mono. den td 295 mkIII er jo flott. men er automatikken så ødeleggende for lyd-kvaliteten at man bør styre unna desse konstruksjonene? hva mener dere ekspertene ?

svar og innspill mottas med takk !

mvh. s.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Hvorfor tror du automatikk er ødeleggende for lyden? Det er jo en funksjon som starter når platen er ferdigspilt.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
godt spørsmål ! men hvorfor er de aller fleste kvalitets- platespillerene manuelle ?

mvh. s.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hvorfor tror du automatikk er ødeleggende for lyden? Det er jo en funksjon som starter når platen er ferdigspilt.
Det er fordi mekanikken står å skrangler.Dette gjør at du får mindre ro i lydbildet
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du er fornøyd med den du har, kan du heller få tak i deg en armløft.
Jeg bruker en Thorens på min P5

 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Om du er fornøyd med den du har, kan du heller få tak i deg en armløft.
Jeg bruker en Thorens på min P5

Har forsøkt å få fatt i en sånn armlift lenge, synes umulig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Det er fordi mekanikken står å skrangler.Dette gjør at du får mindre ro i lydbildet
Da vil jeg si at mekanikken er veldig dårlig, i likhet med resten av spilleren den står i. Kjøper du en kvalitetsspiller med automatikk skal det ikke være noe skrangel.
 
S

stikken

Gjest
Det er fordi mekanikken står å skrangler.Dette gjør at du får mindre ro i lydbildet
;DVil vel ikke være enig i det, store DENON spillere skrangler IKKE!!! ;)
Vh
S
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

takk for innspill. en slik armløfter til rega var jeg ikke klar over eksisterte. husker de gode gamle Denon og Luxman platespillerene med spole-funksjon etc. de så ut som UFO'er :)

mvh. s.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har forsøkt å få fatt i en sånn armlift lenge, synes umulig.
Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg.
Men jeg kan ikke huske hvor jeg kjøpte min....for ca 17 år siden...

Har sett lignende saker på e-bay.
Min er snart moden for utskifting. Plastic Fantastic.
Begynner å bli slitt.

Da skal jeg ha en som står i stil til armen :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Så hvis man har en slik armløfter fra Rega så er det bare å legge seg å sove mens plata spiller?
Er helt enig med Pink_Panther her. Det finnes mekanikk som ikke gjør noe ugang med
lyd eller arm. For.eks. Thorens og Denons store spillere.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Hvor kommer myten om at automatikk ødelegger lyden fra? Er det fra highend produsenter som ikke klarer å lage fungerende automatikk?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så hvis man har en slik armløfter fra Rega så er det bare å legge seg å sove mens plata spiller?
Bare å sovne i vei til god musikk :)

Tror ikke Rega har sin egen armløfter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nåja.. det blir vel sagt fra noen av de store produsentene (som gjerne ville ha implementert automatikk om det var lydmessig forsvarlig) at de ved forsøk finner at det degraderer lydkvalitet såpass at de velger å la være.. jeg er ikke så sikker på at det er en myte; tror nok det er mer i retning av hva budda påpeker og som produsenter hevder, nemlig dette med mekanisk integritet og resonanser.

Skjønt; det er jo ikke verre enn at man enten kjøper en armlift (fins å få kjøpt lett på nett, så de sist på elusive) eller prøver en halvautomatisk modell.

Mvh Vidar P
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nåja.. det blir vel sagt fra noen av de store produsentene (som gjerne ville ha implementert automatikk om det var lydmessig forsvarlig) at de ved forsøk finner at det degraderer lydkvalitet såpass at de velger å la være.. jeg er ikke så sikker på at det er en myte; tror nok det er mer i retning av hva budda påpeker og som produsenter hevder, nemlig dette med mekanisk integritet og resonanser.

Skjønt; det er jo ikke verre enn at man enten kjøper en armlift (fins å få kjøpt lett på nett, så de sist på elusive) eller prøver en halvautomatisk modell.

Mvh Vidar P
Hmm, trudde det var halvautomatisk spiller trådstarter ville ha og det var dårlig lyd på disse?
Mulig jeg har misforstått helt?

På min halvautomatiske Thorens så er det en solenoid som drar til på slutten av plata og løfter stiften opp.
Ingen mekanikk, bare en elektromagnet med vaier til armløften.
Enkelt og greit, og påvirker ikke lyden.
Kan ihvertfall ikke forklares teknisk og da er det bare en teori igjen...... ;D
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

for å holde liv in denne tråden en liten stund til vil jeg gå tilbake til utganspunktet. er Thorens plate-spillere noe å satse på ? jeg sikter til de litt rimelige modellene som td 190, td 240 og td 295 mkIII. jeg har ca. 400 lp'er og kjøper lite ny vinyl da det ikke er så lett å få kjøpt her ute i havgapet. ( kan selvfølgelig bestille men det tar tid og frakten er ikke gratis)

mvh . s.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hmm, trudde det var halvautomatisk spiller trådstarter ville ha og det var dårlig lyd på disse?
Mulig jeg har misforstått helt?
Spørsmålet, slik jeg oppfattet det, var vel om halvautomatikk hadde negative konsekvenser for lyden i en platespiller...?
Jeg vet ikke, men skal man tro bransjen så har det jo det.. Hvorfor i alle dager ellers skulle teknisk uhyre avanserte produsenter, og så og si alle de ledende platespillerprodusenter, som tross alt er i stand til å lage de mest ekstraordinært avanserte produkter, utelate noe så teknisk enkelt (og praktisk) som halvautomatikk...?

Når det så er sagt kan man jo diskutere seg grønn, men det fins vel dårlige manuelle spillere og gode automatiske også... så her gjelder det vel bare å velge det man selv synes låter best.

Mvh Vidar P
 
L

lasse5214

Gjest
kJØP Thorens spilleren. Den er bra og ingen retur har noengang ødelagt for lyden. ikke alt behøver å analyseres inn til beinet.
Lykke til med vinylen og sov godt :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Hvorfor i alle dager ellers skulle teknisk uhyre avanserte produsenter, og så og si alle de ledende platespillerprodusenter, som tross alt er i stand til å lage de mest ekstraordinært avanserte produkter, utelate noe så teknisk enkelt (og praktisk) som halvautomatikk...?
Ikke smør for tjukt på nå da. Det er tross alt ikke NASA som lager platespillerene.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
God eller lydløs mekanikk blir både dyr og vanskelig å lage.Vi er i en verden som selv lagerene i armen skrangler å da mener jeg også lager i dyre gode armer.Det går sikkert ann å ha en spiller med automatikk å være fornøyd med det spesielt om man ikke har hørt noe annet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke smør for tjukt på nå da. Det er tross alt ikke NASA som lager platespillerene.
Vi snakker iallefall om produsenter med en teknisk knowhow og -evne som er så langt over både min og din fatteevne at det holder.
Produsenter som uten å mokke lager de mest avanserte hifiprodukter, med surface-mount teknologi, switchmode psu'er, mikronmålte lagermarginer, egne innovasjoner både på det ene og det andre etc etc (hva vet jeg).. altså er poenget at det å lage en enkel armlift er ren steinalderteknologi for de, og de hadde klart det lett som bare det. Allikevel velger de å la være... til tross for at det ville gitt dem et konkurransemessig fortrinn... hvorfor?

Mvh Vidar P
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
«ette på en lp ved leggetid og slumre hen», det kaller jeg kaller latskap. Kjøp deg en mp3-spiller ;) eller gjør som LMC: Kjøp deg en fjernstyrt Airtangent-arm.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
hei !

for å holde liv in denne tråden en liten stund til vil jeg gå tilbake til utganspunktet. er Thorens plate-spillere noe å satse på ? jeg sikter til de litt rimelige modellene som td 190, td 240 og td 295 mkIII. jeg har ca. 400 lp'er og kjøper lite ny vinyl da det ikke er så lett å få kjøpt her ute i havgapet. ( kan selvfølgelig bestille men det tar tid og frakten er ikke gratis)

mvh . s.
Kjøp Thorensen. Det er bra spillere, minst på høyde med Rega om ikke bedre. Og hva er galt med litt "luksus" på kjøpet som Rega ikke har.

Jeg gir meg ikke.
Hvordan skal en elektromagnet som får 12volt spenning mens plata går påvirke musikken. Det eneste denne elektromagnet gjør
er å holde vaieren til armløfteren stram og når plata er ferdig så slipper den armløfteren opp.

Har på følelesen at noen vil si at magnetfeltet rundt denne magnet vil påvirke pickup men det faller på sin egen urimelighet da det er et tykt stykke tre imellom.

Ja, jeg lurer også på hvorfor dyre produsenter utelater
halvautomatikk. Har lurt på det i flere år  ;D
Kanskje det er så enkelt at de personer som sitter i lyttepanelet har overømfintlige ører og innbiller seg ting?
Er vel neppe blindtester på en fabrikk?  ;D
Enten det eller at spilleren blir noen kroner billigere å lage.

Ikke vet jeg, synes bare at Thorens sin måte å løse dette på er genial og Thorens er vel en av disse platespillerspesialistene, eller?
 
D

dig_it_all

Gjest
Enig med tidligere innlegg - kjøp Thorens TD 295 Mk4.
Thorens TD 295 kommer nå i Mk 4 versjon.
En optisk sensor stopper motoren ved ferdigspilt plateside, Det er ingen mekanisme som kan virke forstyrrende på signalet (Ingen armlift).

Armen har justeringsmulighet av VTA.

Azimuth justeringsmulighet av headshell.

Bryter for hastighet regulering på plintet. (Du slipper å ta av tallerken for å skifte mellom 45 og 33 hastighet

Akryldeksel som kan reguleres i flere stillinger.


Nydelig finish valgbart i to forskjellige treslag med klar blank pianolakk eller sort og hvit.



Buy it !
 
Topp Bunn