Hakeslipp/moro på 33 1/3

Cato

Medlem
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
0
Så var dagen kommet. På tide å koble opp min Rega P3 fra 1988, Grado zt-1 pickup fra noen og -90, via nyinnkjøpt Graham Slee Communicator 2 RIAA, vdh kabler, til Hegel H100 og Neat Momentum 4i.

Noen år siden jeg nå har spilt LP-plater, hadde i grunnen skrinlagt det pga at de RIAA-trinnene jeg har prøvd har trynet ganske fort. Det inkluderer Project Phonobox, Rotel RQ970BX, og diverse innebygde varianter i bl.a Parasound preamp, Roksan Kandy K2 integrert, og flere som jeg ikke husker nå. Graham Slee'en derimot, er en perle!

Pål Årås i Stereolab advarte om at innspillingstiden skulle være fryktelig lang på Graham'en, så forventningene var ikke allverden da jeg satte på LP'en Wrecking Ball med Bruce Springsteen. Hadde andre cheapskate RIAA'er i minne også. LP fra Brucern - verd å merke seg er at det er skikkelig kvalitet på vinylen her, og at de ikke har brukt skohorn for å få musikken på plass, kun 3 låter av normal lengde på hver side (2 LP).

Hakeslipp er det nærmeste jeg kommer, musikken kom skikkelig frem, med pondus og rytme, samtidig som det var tydelig - likevel snilt og behagelig. Dette måtte sjekkes nærmere ut, og alle test-LP'ers tante/bestemor - The Wall - ble kalt inn på teppet for verifisering. Fikk beskjed fra min bedre halvdel om å skru volumet MYE opp. Det er verifisering god nok for meg (skjer ikke ofte), i tilfelle jeg skulle være i tvil. Selv syntes jeg dette hørtes veldig bra ut, og dro på det jeg turte. Spilte på bortimot max volum uten forvrengning i det hele tatt. Kunne sikkert dratt på litt til, men så at elementene beveget seg faretruende langt ut og inn uavhengig av musikken. Det er ikke noe subfilter på Graham'en så det kan bli litt mye "vandring."

Hakeslipp 2 kom senere på kvelden i går når jeg satte på en LP fra 1975 med Blackfoot, "No Reservations". Noe så tøft er det lenge siden jeg har hørt, punktum. Dette er ei gammel skive kjøpt brukt av meg, med tydelig knitring og andre bilyder. Det gjør liksom ingenting fordi det er så fett, så rått og så "riktig". Nå husker jeg hva som var så bra med vinylen og som gikk tapt når stereo-utstyret skulle tilpasses CD-mediet på slutten av 80-begynnelsen av 90-tallet.

At det fortsatt kan høres så bra ut med en relativt rimelig platespiller og tilsvarende rimelig tilbehør er både gøy og trist. Gøy fordi det er greit å skaffe det man trenger til en rimelig pris. Trist fordi vinylen i dag dessverre er en kuriositet med få utgivelser, og fordi mp3/download - konkurrentene - ikke gir tilnærmelsesvis samme glede hverken ved innkjøp eller bruk.

CD-plater. Joda, de har sine fordeler men hvis CD-platen dør ut er jeg fornøyd hvis jeg får LP'ene tilbake. Det er plutselig gøy med plater igjen.

Parentes: Erindrer så smått at det er en del kunnskaper som kommer til nytte igjen. Oppsett, justeringer, stift-trykk, vedlikehold, mange småting som man i dag ikke vet et pip om men som tidligere var essensielt å vite for en LP-bruker. Vurdering av vinylens kvaliteter er en annen kunnskap ingen vet noe om i dag. Idag bør man være god på data, men i sum er det ikke noe enklere i dag å sette opp et system for mp3/download enn det var før med LP. Kanskje tvert i mot.

Avslutning: LP står for Long Play. Med LP på spilleren er man henvist til å være tilstede mens musikken spiller. Ingen joggetur eller andre -tur heller. Musikken kommer først med LP, og det er kanskje en av de mer fascinerende sidene med formatet. Alt i alt kanskje ikke et innlegg med så mye mening - bare glede, håper dere kan tilgi meg for det. :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Velkommen tilbake til vinylens verden. Er det ikke deilig? Du har nok noe å gå på i kvalitet på utstyret, men det spiller ingen rolle.
Roger

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for supert innlegg Cato :)

Men få utgivelser på vinyl? :-\ Jeg synes det er alt for mange - har ikke økonomi til alt jeg vil ha. Snart ikke plass til flere plater heller.... ;)

Cato

Medlem
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
0
roger skrev:
Velkommen tilbake til vinylens verden. Er det ikke deilig? Du har nok noe å gå på i kvalitet på utstyret, men det spiller ingen rolle.
Roger
Joda, kunne nok gått mye lenger med hensyn til utstyret. Men essensen er der. Mer moro for 1100 tror jeg er vrient å få til. RIAA på 1/2 pris =800, vdh kabler til 300, as cheap as they come... Det som antagelig blir fremtiden er ny pickup, Gradoen er halvveis i sin levetid. Husker enda Rega Elys'en jeg hadde ca 1990 - den var fantastisk, så det blir nok en sånn etterhvert. Pluss nye RCA-plugger på de fastmonterte kablene - kanskje WBT? Fremtiden er i hvert fall (e)lys :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Fint innlegg.
Kom P3 allerede i 1988? Jeg mener jeg kjøpte Planar 3 senere enn dette, begynnelsen av 90-tallet var det vel.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Veldig fint innlegg, ja!

Folk roter mye med P3 og Planar 3. Alt blir liksom P3 uansett. I 1988 fantes ikke P3. Den kom på begynnelsen av vårt århundre, om jeg husker rett.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Godt sagt og oppsummert Cato!

Lenge leve vinylen! Det gir meg mye å gå til innkjøp av gamle og nye plater, vaske dem og sette meg ned å høre, det er mere til å ta å føle på enn å bla i digiteket og høre halve spor, klikke neste, og neste... Ingenting stygt ment for all del om digitalt, men for min del har begrepet entusiast en annen betyding når har grammofon som kilde.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Dette er kult. Det blir bare utgitt mere og mere nytt på vinyl, så du må bruke din besøkelsestid riktig hos musikkpushern din ;)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Kos deg masse med vinylen, og husk å støtte de lokale vinyl-pusherne, så vi får beholde dem lenge.
Roger

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.738
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg blir så glad.
For at jeg ikke kvittet meg med en eneste LP-plate.
Og for at andre også gjenoppdager gleden. Godt hjulpet av Graham Slee :)

Avspilling av vinyl er en liten musikkbegivenhet, hver gang. Det er bare sånn det er.
Flott innlegg!

Jørgen

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
162
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Morsom lesing!

Opplevelsene med vinyl har fått flere å flere til å snu trenden noe. Vinyl er på full fart inn igjen og nye metoder for innspilling til vinyl samt nye RIAA konstruksjoner gjør det mulig å re-oppleve gamle innspillinger. Og det som gjør ting yterligere bedre er flere ny innspillinger er å få på vinyl i disse dager, jeg handler nermest 50% av innkjøpene på vinyl. Her blir også LP formelen brukt hvor tiden bak anlegget strekker seg litt lengre kontra å lytte til en CD.

A.

V

vredensgnag

Gjest
Har selv en Revelation M fra Graham Slee, og den gjør en strålende jobb sammen med min TD124 og en vintage nål som virrer nede i LPene mine.

Blir hyggeligere med vinyl, enkelt og greit.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Veldig bra innlegg Cato. Slutter meg helt til din lovprising av LP-avspilling. Å spille vinyl har flere sider. Først kan du finne nærmeste vinylsjappe og ha gleden av å bla i vinylen, kanskje kjøpe en eller to. Ren rekerasjon spør du meg. Deretter kommer gleden av å spille platene. Avgjort, minst like bra det.
Bare en liten og ubetydelig ting til slutt. Jeg ville nok heller satset på Grado enn på Rega Elys hvis du skal oppgradere. Grado gir mye bra musikk for en relativt moderat kostnad.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Samme opplevelser her, vinyl gjør musikk og hifi mye morsommere, sjelen er tilbake :D

Min bedre halvdel (som er musikkinteressert, men ikke særlig hifiinteressert), så oppgitt på meg når jeg kom drassende hjem med vinylspiller for ca 2 år siden. Hvis jeg nå kommer hjem med en cd spør hun: Finnes ikke den på vinyl?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Har akkurat hatt den samme opplevelsen selv. Nyinnkjøpt 30 år gammel spiller, med ny pick-up. Helt rått, betydelig bedre enn Spotify, Wimp og CD.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Visst er det moro.

Eneste ulempen med vinyl er at det blir så mange skap i stua for å få plass til alle platene. Men nå holder jeg på å kaste ut disse forhistoriske cd-ene, og det hjelper da litt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette synes som en passende tråd å gjenta mitt mantra i;
"Digital is for people that can´t handle reality". ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
Nydelig artikkel i seneste Morgenbladet om en vinyltreff i Glasgow som artikkelforfatteren reiste til. Jeg har vært med på et tilsvarende treff i Danmark som jeg tror jeg har nevnt her inne.

Det handler om Classic Album Sundays.
http://classicalbumsundays.com/

Man inviterer til gjennomlytt av ett album, det skal høres gjennom uten prating, med mobiltelefoner og annet avslått og kun avbrutt av tiden det tar å snu vinylen. Kun avspilling fra vinyl og gjennom et godt anlegg. Sprer seg med god fart rundt omkring og er ved å bevisstgjøre folk på hva meningen var med musikken dengang den utgjorde verk, og ikke var låter.

Artikkelen handler om at de samles i en pub i Glasgow, der man har gjort i stand til avspilling av The Stone Roses.
Her er Facebook-siden for konserten som artikkelforfatteren i Morgenbladet var med på:
http://www.facebook.com/events/173585339413206/

Merk teksten i plakaten. Under mingling og forsamling fra klokken 17 spilles musikken som påvirket albumet man skal lytte til, men da må man gjerne samtale og sirkulere i lokalet. Men så, fra klokken 19.30, blir pubben til en vinylkirke.

Kjøp Morgenbladet, så får man den to-siders artikkelen. Den er verdt å ha.

http://morgenbladet.no/kultur/2012/swinging_glasgow

Om noen er i London 1. april: http://classicalbumsundays.com/NEXT EVENT.html

Og ellers kan nettstedet brukes for å se om det er sammenfallende arrangement når man er i disse byene.

Vedlegg

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.200
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Flott skrevet.
Kjenner følelsen godt, fikk den samme for 3 mnd siden. Og det bare fortsetter etterhvert som småting blir oppgradert.
Vinyl har gitt mye glede den siste tiden: Platemesser med trengsel rundt platehaugene, såre fingertupper etter å ha dratt igjennom et par tusen lp'er. Det er liksom ikke bare det å høre på vinylen, men alt engasjementet rundt vinyl, vaske plater, åpne store cover, ja til og med litt knitring kan være like saliggjørende på samme måte som knitring fra peisen.

Vinyl er kos, og jeg lurer på hva i h*@£#te jeg har drivi med de siste 20 åra, frem til jeg fant det sorte gullet frem fra loftet igjen. ;D

/Per Olav

Topp Bunn