Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.859
    Når man først har kommet i siget må man benytte seg av det. I går begynte nedriggingen, og i dag er alle ting på stell igjen, og da tenker jeg først og fremst på lyden.

Her ser dere hvordan frontveggen var før.

tempImageoSZT3r.jpg

40 mm Rockfon plater bak diffusjon.

Disse tok jeg ned og erstattet dem med 2 stk Modex kasser.

tempImagen3unlR.jpg

RPG mener dette er en to manns jobb, noe som er ganske så overdrevet.

Tilbake med Rockfon og diffusjon som måtte fores ut hele 11 cm.

tempImagecO7i1y.jpg

Etter noe forbedring mht vatring av rack og ikke minst vinylspilleren er anlegget oppe å går igjen.
    Det å plassere Modex Kassene på hver sin vegg ovenfor hverandre forbedrer disse panelenes ytelse kraftig. Nok en gang: gjør som produsenten foreslår. Det er som regel én årsak til at de kommer med en anbefaling . . . :rolleyes:

tempImageoH4ZWN.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.715
    Både fint, røft og tøft.
    Flink du nlykke :cool:
    Har for meg at gjengivelse av musikk via vinyl låter "skremmende" bra hos deg nå.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.859
    Både fint, røft og tøft.
    Flink du nlykke :cool:
    Har for meg at gjengivelse av musikk via vinyl låter "skremmende" bra hos deg nå.
    "Skremmende" bra vet jeg ikke, men at jeg har oppnådd et nytt nivå må jeg si meg enig i. Faktisk minner gjengivelsen her nå en del om det gamle lytterommet. Naturligvis ikke fullt ut på grunn av den store forskjellen i volum, men absolutt familiært. Samtidig er det fordeler med mindre rom som samlet gjør dette til et godt sted å være.

AKA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    521
    Torget vurderinger
    6
    Her jobbes det bra nlykke! Nå må vel det lokale lauget komme innom å kvalitetssikre fremgangen snarlig☕🍩

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.315
    Torget vurderinger
    28
    Det er vi som skal takke nlykke. Dette var en morsom og lærerik kveld. Og ikke minst utrolig hyggelig.

Du har store vellydende høyttalere og ellers flotte komponenter jeg kjenner både fra dette rommet og forrige bolig.
    Siden sist jeg var på besøk var høyttalerne senket (justering av stativene) ca 45 cm. Og det var ny effektforsterker i hus (Bladelius spilte alene eller i samspill med EAM).

Var det meg så ville jeg fått produsert et par sett av disse beina til stativene i ulike høyder slik at du kan ha høyttalerne et sted imellom det vi hørte forrige gang og nå. Det kommer til å se bedre ut, og det skulle ikke forundre meg om det også låter best. Dessuten er det reversibelt og så godt som gratis. Kjør sort!

Mitt hovedanlegg har mindre bass enn jeg selv prefererer, det skyldes nok rommets størrelse og enorm takhøyde. Unggutten som bor mellom oss har nok det beste rommet, der virker det som de fleste høyttalere synger umiddelbart. Rommet ditt ligger nok på mange måter, på motsatt side av dette, i forhold til mitt: Du får aldri skarp lyd hos deg, det gjør jeg støtt. Hos deg låter det bassrikt, kjøttfullt og fyldig. Så kan det på enkelte låter nok bli i overkant mye av det gode. Personlig likte jeg best da vi flyttet lytteposisjonen frem og vinklet høyttalerne litt mer inn mot denne. Det roet bassen og gav litt mer sting og sprut oppover. Det var igjen gitt at vi spilte på begge forsterkere. Bladelius alene var jo adskillig slankere. Er noe av denne romsligheten vi hører med begge forsterkere en konsekvens av ulik dempingsfaktor?

Du kan nok være innom noe da du i går påpekte at det virket å være slik at lyden var mer frigjort da vi spilte vinyl. Kammermusikken var helt fortryllende, det samme var Jazz at the Pawnshop. Vi tar en dac-dag.

Du skal ha for innsatsen, alltid en masse endringer og justeringer for hver gang man er innom. Takk for at du inviterer. Det er luksus å kunne samles fire karer fra samme gate, impulsivt en fredag.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    12.859
    Fine observasjoner som jeg er helt enig i. Anlegget er i en overgangsfase fra bra til (kanskje) veldig bra. Uansett tilførte bruken av to forsterkere i bi-amping + omgjøring av akustiske tiltak en ny dimensjon som jeg kommer til å bygge videre på.
    Forslaget ditt om å få laget stativben i alternative høyder(i sort);) er jo såre enkelt og et veldig godt forslag! Dette kommer til å bli gjort. Når det gjelder den eventuelle forskjellen på dempningsfaktoren på de to effekt-trinnene er det godt mulig at dette er noe av årsaken til den romsligheten vi kunne konstatere.Jeg vil undersøke dette nærmere om ikke annet enn for kunnskapens skyld. Men jeg er i første omgang mer opptatt av at rommet ennå ikke er ferdigtunet mht noen uønskete bassfrekvenser som "biter seg fast" i visse opptak, så jeg kommer til å forfølge dette fram over, og hvorfor er dette nesten utelukkende et problem på digitalt avspilling?
    Dacdag ser jeg frem til. :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn