Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    tempImageWn7ljh.jpg


    Nå har Signature One vært i huset i 17 dager. Den har stått på siden jeg fikk den og vært spilt på daglig i alt fra 2- 12 timer pr dag.
    Dette er etterfølgeren av 152A og den andre modellen i EAM Labs tidligere referanse serie som nå er gått ut. Jeg hadde 152 i nesten 2 år og var godt fornøyd bortsett fra trafostøy som var over grensen for godkjent og som derfor var årsaken til dette byttet.
    Som nevnt ovenfor er dette en klasse AB med klasse A drift de første 25 wattene. 152 var en ren klasse A.

    For å ta årsaken til byttet først, så er det bare å si at Signature One(SO) er i motsetning til sin forgjenger helt tyst. Dette er så vidt jeg kan huske det stilleste effekt-trinnet jeg har eid eller hatt på besøk opp gjennom alle disse årene. Den eneste som kanskje kunne konkurrert er Soulution 711 som jeg lånte for mange år siden. Uansett er jeg meget fornøyd med resultatet!!

    Så hvordan lyder denne tilsynelatende velkonstruerte klumpen, og ikke minst; hvordan er overgangen fra 152 med ren klasse A til SO klasse A/B?
    Sett under ett er den nye bedre på alle måter.

    * Den har i hovedsak den samme klangkarakteren som 152 som heller litt mot det varme men den er mye mer presis og har et helt annet grep/kontroll over PMC BB5. Denne kontrollen er så mye bedre at BB5´ne framstår på en ny måte. De har enda større dynamikk, de er blitt MYE mer klanglig nyanserte, og de differensiẹrer på en helt ny måte.
    Hva mener jeg med det? Jo, med å differensiere mener jeg at avstanden og rommet rundt instrumenter og artister blir bedre definert, partier i komplekse musikkstykker med mye informasjon og volum ikke gror til etc. Her er SO simpelthen helt særegen god. Dette er effekt-trinnenes "Tante Sofie". Ekstremt ryddig og kontrollert, ikke noe slendrian og tull.
    Dette kunne fort bli kjedelig men siden det klanglige er så til de grader på plass fungerer dette helt glimrende. Jeg har spilt mye gammalt og velkjent i det siste og med stor forbauselse måtte konstatere at musikk opplevelsen har fått seg en skikkelig boost!

    Det som er litt synd er at jeg hører at denne forsterkeren har noen helt spesielle egenskaper nedover i bassen, men p.g.a mitt for tiden lille lytterom er det umulig å få fullverdig gjengivelse av denne. Med tiden skal jeg bygge ut men enn så lenge må jeg nøye meg med antydningen . . .

    Et annet akustisk "problem" er at jeg må nok tilføre rommet noe mer absorbenter etter at SO er ankommet. Når jeg skrur volumet over et visst punkt merker jeg at rommet går litt i metning i forhold til tidligere. Dette har litt med at SO skal ha 2db høyere gain og vanen med volumet er vanskelig og forandre, men den er også friskere og mer informativ i toppen enn tidligere modell.
    Samtidig må jeg berømme nettopp øvre mellomtone og diskant hos SO. Den er så kontrollert og presis at det er en fryd. Tidligere innspillinger som fliset i toppen er nå helt uproblematiske, så lenge rommet holder tritt.

    Dette er helt sikkert ikke det første og siste jeg skriver om EAM Labs Signature One. Men så langt er dette det viktigste jeg har notert meg bortsett fra å nyte musikk.

    Ha en fortsatt fortreffelig kveld! :cool:


    tempImagegWMvrT.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    I dag er jeg tilbake etter en fin helg i Stockholm hvor det var messe. Denne messa var den minste og mest kompakte versjonen jeg har vært på, men til tross for dette ble opplevelsen fin.


    tempImageCzgvmm.jpg


    Færre utstillere betyr mer lyttetid på hvert rom og dermed et grundigere inntrykk av hvert enkelt anlegg.

    tempImage7ANxKF.jpg


    tempImageOcOaHr.jpg



    Denne gangen spilte vinylriggene klart best uansett prisnivå. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Etter en ukes fravær fra anlegget er jeg nå tilbake. Signature One fortsetter og imponere!


    tempImageFPIzc8.jpg


    Denne innspillingen framstår på en ny måte. Jeg tror jeg fikk tak i denne for ca 12 år siden. Den har alltid vært en god innspilling men framstod med tidligere effekt-trinn noe "teknisk". Ja selv med Rogue Apollo rør monoblokker hadde den dette preget.
    Signature One evner og fjerne dette "tekniske". All fokus er nå rundt komposisjonene, instrumentføringen og klangkarakteren. Virkelig et nytt nivå.
    Det gjør heller ikke noe at BB5´ne fullstendig forsvinner i lydbildet. Dette har ikke vært tilfelle tidligere.


    tempImage92BviF.png
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Det spilles mye tape for tiden.


    tempImagetsIucA.jpg


    Maskinen er kommet for og bli, så nå skal jeg gjøre alvor av å kle den inn i noe mer passende enn slik åpen som den står nå. Apropos åpen, jeg sendte inn en bestilling til "Open reel" her om dagen, så nå kommer det noe deilig klassisk om ikke alt for lenge.

    Hvis det er noen som vet om Brahms stryke kvartetter/kvintetter eller sekstettene på tape av god kvalitet er det bare og tipse meg på tråden her.

    Inspirasjonen til "Open Reel" kjøpet fikk jeg hos Fosse sist helg da vi hadde en herlig lørdag med bil, Vinyl og Hifi i Ski og til slutt en drøy time foran anlegget hans. Han spilte en Haydn tape fra OR som virkelig var god! Takk for en inspirerende lørdag! Det blir helt sikkert ikke første og siste bestilling derfra . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Den Enrico Dindo, Haydn-tapen har jag också. Fantastisk tape på alla sätt och vis. :giggle:
    Nå bestilte jeg faktisk ikke akkurat dén innspillingen i første omgang, ikke fordi jeg ikke liker den men fordi det var en del andre som fristet enda mer. Når man er inne på den nettsida må man holde tunga rett i munnen i forhold til kostnader . . .😂
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nå bestilte jeg faktisk ikke akkurat dén innspillingen i første omgang, ikke fordi jeg ikke liker den men fordi det var en del andre som fristet enda mer. Når man er inne på den nettsida må man holde tunga rett i munnen i forhold til kostnader . . .😂
    I know, och fler liknande sidor finns där ute.. :eek: 😅
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Dette så jo veldig bra ut :) nyt helgen

    mvh
    Takk for det og takk det samme. Lydmessig hører jeg nå at denne Eikekassa jeg har kledd maskinen inn i har oppgradert lyden. Når jernramma stod i direkte kontakt med stenbordet du ser under låt det fint syntes jeg men når jeg nå spiller lyder det mer lettflytende og uanstrengt enn før. Det var kanskje noen uheldige vibrasjoner som gjorde seg gjeldene i avlesningen av båndet? Ikke vet jeg men bra er det uansett!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Dessverre ble turen ut til messa i Asker ganske så amputert for min del i år. Som regel sørger jeg for og få ryddet plass til messer som dette, men i år lot det seg ikke gjøre annet enn en liten 4-5 timers tur som er alt for lite for en messe av denne størrelsen.

    Men bortsett fra dette koste jeg meg stort når jeg var der og jeg håper virkelig dette er et arrangement som har livets rett og som fortsetter på lik linje som Hortenmessa. Tomhendt dro jeg heller ikke derfra. Terje Fra Audioaktøren hadde noen godsaker liggende til avhenting.:cool:


    tempImageIBMLyV.jpg


    Nydelig lydkvalitet men kanskje ikke den type musikk jeg spiller som oftest (noe som kanskje nå vil endre seg). Disse glir inn i nostalgi og guilty pleasure avdelinga . . .

    Forøvrig må jeg bare nevne at jeg blir bare mer og mer glad i Signature One. Frekvensflankene har utviklet seg de siste to ukene. Nå er det ikke bare kontroll og kraft men også en utsøkt raffinement i formidlingen. Du verden hva EAM Lab har greid å utvikle her!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    I prosessen av og forstå lytterommet ennå bedre vil jeg i nær framtid eksprimentere med membran arealet. Dette gjorde jeg i det gamle rommet og husker jeg lærte veldig mye av denne øvelsen. Gleder meg!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    I prosessen av og forstå lytterommet ennå bedre vil jeg i nær framtid eksprimentere med membran arealet. Dette gjorde jeg i det gamle rommet og husker jeg lærte veldig mye av denne øvelsen. Gleder meg!
    Og da er jeg igang. På besøk er PMC´s Fact 12 Signature. Samme produsent men stor forskjell i både modelltype og membran arealet!
    Det store spørsmålet er hvilke av disse høyttalerne som passer best til rommet.



    tempImageCiwfBc.jpg


    tempImageW7SQIv.jpg


    tempImageC1P8SS.jpg



    Finnes ingen bedre måte og bruke Påskeferien på. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Og da er jeg igang. På besøk er PMC´s Fact 12 Signature. Samme produsent men stor forskjell i både modelltype og membran arealet!
    Det store spørsmålet er hvilke av disse høyttalerne som passer best til rommet.



    Vis vedlegget 1009102

    Vis vedlegget 1009104

    Vis vedlegget 1009105


    Finnes ingen bedre måte og bruke Påskeferien på. :cool:
    Hvilke av disse høyttalerne passer best til mitt lille lytterom? I følge alle som skal ha greie på det der ute skulle dette være enkelt. Lite rom = mindre høyttaler. Fact 12 Signature dukket opp som en perfekt kandidat og jeg var i grunn forberedt på å få en leksjon i "grunnleggende fysiske lover".

    Sorry, men dette må være unntaket som bekrefter regelen. Her hos meg er ikke Fact 12 i nærheten av å true BB5´s videre eksistens i casa Lykke.
    BB5 er simpelthen bedre på de aller fleste parametre med unntak av Fact 12´s evne til å forsvinne i lydbildet. Fact 12 er helt suverene her. De forsvinner totalt og danner på denne måten en nydelig imaginær lydscene av den spektakulære sorten. Jeg kom til å tenke på mitt eierskap med Audio Physic Virgo 3 for mange mange år siden. Disse hadde noe av den samme egenskapen på dette punktet. Nydelig!

    Bortsett fra dette er BB5 bedre på dynamikk, definisjon, klanginformasjon, mellomtone, gjengivelsen av topp og bunn etc.
    Dette med bassgjengivelsen er jo veldig interresant! Bassen på BB5 fungerer i en helt annen liga her. Dette er jo stikk motsatt av hva ekspertene forteller deg vil skje. Den er så mye bedre at jeg har begynt å tenke på verdien av plasseringa av bassporten til transmisjonslinja. Det at den er plassert på toppen av kabinettet i motsetning til den tradisjonelle gulvplasseringen på Fact 12 tror jeg skaper en stor akustisk fordel.
    Jeg tror denne plasseringa skaper en definisjon og integrering med resten av elementene som kommer spesielt godt fram hos meg. Ikke vet jeg, men at et 15" basselement med tilhørende 4 meter lang transmisjonslinje lager en bassgjengivelse som er så mye bedre enn 2 5,5" med 3,3 meter transmisjonslinje i et lytterom på 18m2 er jo et mysterium.

    Så det ble ikke noe ny epoke med nye høyttalere. Det ble heller en ytterligere bekreftelse på hvilke unike kvaliteter BB5´ne har, og sant og si er jeg lettet over og ha gjort denne testen. Det har også vært en påminnelse om at man ikke skal ta det som fortelles én for god fisk uten og gjøre sine egne erfaringer!
    Det har i grunn vært nok av nye ting å forholde seg til i denne hobbyen den siste tiden så nå blir det kun musikk i en god stund framover. :cool:


    tempImagemFeavM.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    6
    Hvilke av disse høyttalerne passer best til mitt lille lytterom? I følge alle som skal ha greie på det der ute skulle dette være enkelt. Lite rom = mindre høyttaler. Fact 12 Signature dukket opp som en perfekt kandidat og jeg var i grunn forberedt på å få en leksjon i "grunnleggende fysiske lover".

    Sorry, men dette må være unntaket som bekrefter regelen. Her hos meg er ikke Fact 12 i nærheten av å true BB5´s videre eksistens i casa Lykke.
    BB5 er simpelthen bedre på de aller fleste parametre med unntak av Fact 12´s evne til å forsvinne i lydbildet. Fact 12 er helt suverene her. De forsvinner totalt og danner på denne måten en nydelig imaginær lydscene av den spektakulære sorten. Jeg kom til å tenke på mitt eierskap med Audio Physic Virgo 3 for mange mange år siden. Disse hadde noe av den samme egenskapen på dette punktet. Nydelig!

    Bortsett fra dette er BB5 bedre på dynamikk, definisjon, klanginformasjon, mellomtone, gjengivelsen av topp og bunn etc.
    Dette med bassgjengivelsen er jo veldig interresant! Bassen på BB5 fungerer i en helt annen liga her. Dette er jo stikk motsatt av hva ekspertene forteller deg vil skje. Den er så mye bedre at jeg har begynt å tenke på verdien av plasseringa av bassporten til transmisjonslinja. Det at den er plassert på toppen av kabinettet i motsetning til den tradisjonelle gulvplasseringen på Fact 12 tror jeg skaper en stor akustisk fordel.
    Jeg tror denne plasseringa skaper en definisjon og integrering med resten av elementene som kommer spesielt godt fram hos meg. Ikke vet jeg, men at et 15" basselement med tilhørende 4 meter lang transmisjonslinje lager en bassgjengivelse som er så mye bedre enn 2 5,5" med 3,3 meter transmisjonslinje i et lytterom på 18m2 er jo et mysterium.

    Så det ble ikke noe ny epoke med nye høyttalere. Det ble heller en ytterligere bekreftelse på hvilke unike kvaliteter BB5´ne har, og sant og si er jeg lettet over og ha gjort denne testen. Det har også vært en påminnelse om at man ikke skal ta det som fortelles én for god fisk uten og gjøre sine egne erfaringer!
    Det har i grunn vært nok av nye ting å forholde seg til i denne hobbyen den siste tiden så nå blir det kun musikk i en god stund framover. :cool:


    Vis vedlegget 1010279
    Spennende og fint med oppklaringen.
    Til info så skal jeg IKKE ha det på meg at jeg anbefalte deg og prøve mindre høyttalere🤣 for etter å ha hørt hvordan BB5 spiller i det til dels lille rommet du har nå. Så er det bare snurpe inn tale innretningen og nikke bekreftende at dette rommet og BB5 vil spille meget godt på lag🎼
    Fortsatt god påske🐣
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Dette med bassgjengivelsen er jo veldig interresant!
    Dette er jo stikk motsatt av hva ekspertene forteller deg vil skje.
    Den er så mye bedre at jeg har begynt å tenke på verdien av plasseringa av bassporten til transmisjonslinja.
    Det at den er plassert på toppen av kabinettet............ tror jeg skaper en stor akustisk fordel.
    Jeg tror denne plasseringa skaper en definisjon og integrering med resten av elementene som kommer spesielt godt fram...........
    Det du opplever stemmer veldig bra......og nyttig med 2 oppsett for lettere å eksperimentere 👍
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.592
    Antall liker
    11.091
    Spennende og fint med oppklaringen.
    Til info så skal jeg IKKE ha det på meg at jeg anbefalte deg og prøve mindre høyttalere🤣 for etter å ha hørt hvordan BB5 spiller i det til dels lille rommet du har nå. Så er det bare snurpe inn tale innretningen og nikke bekreftende at dette rommet og BB5 vil spille meget godt på lag🎼
    Fortsatt god påske🐣
    Nei jeg tar på meg det fulle og hele ansvaret angående behovet for og dra inn en høyttaler med mindre dimensjoner! Du skal bare ha takk for at jeg fikk låne Fact 12!
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn