På tur og reise Hacket - hva gjør jeg?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Jeg var i spania forrig helg og fikk en mail fra Netflix. Gikk ut fra at det var noe ala "Velkommen, vi ser du er i Spania og du kan se så mye film du vil..". Tenkte ikke noe mer over det. Denne uken har barna klaget på at Netflix er utilgjengelig og jeg tenkte jeg skulle fikse dette i kveld. Det viser seg at passordet er endret og at min bruker/profil er blitt forandret til Paolo eller lignende. Logger meg inn på Netflix og resetter passordet. Finner så ut at hele Netflix er forandret til portugisisk språk og bruker litt tid på å finne ut av det. Ser så at den mailen jeg fikk i helga også var på portugisisk og sa at passordet var resatt.

Noen har tydeligvis hacket seg inn på Netflix-kontoen min. Jeg ser at denne personen har sett en sesong av House of Cards i Brasil. Når man resetter passordet på Netflix, behøver man kun mailadressen. Allikevel ville jeg trodd at man også skulle hatt tilgang på mailkontoen min, men det kan jeg se av historikken at det kun er jeg som har vært inne på denne. Uansett er passordet endret. Fikk også beskjed om at min US iTunes var stengt av sikkerhetsgrunner og denne bruker samme mailadresse. Jeg låste opp denne og endret passordet. Så senere at også Dropbox hadde merket "mistenkelig aktivitet" og ba meg forandre passordet. Alle disse tjenestene er benytter samme mailadresse.

Man kan heldigvis ikke se VISA-infoen under settings på Netflix og US iTunes bruker har ikke kort tilknyttet. Uansett en ekkel følelse.

Er det noe annet jeg bør tenke på?

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.218
Torget vurderinger
2
Hvor bra passord hadde du? De fleste som blir hacket har ikke brukt sterkt nok passord.

Da en del amerikanske kjendiser fikk lekket bilder fra icloud (500 kontoer rammet) så brukte crackerne
enten veldig enkle passord (monkey123, password123 osv) eller gjette riktig på sikkerhetsspørsmål.

Du kan også bytte passord på alle tjenester tilknyttet mailadressen hvor du kun trenger mailadresse
og passord som innlogging? Men sannsynligvis er det kun tjenester som disse folka i Brasil vet om og
har bruk for som er rammet. Du hadde ikke samme passord på alle tjenestene? Virker også spesielt at
du var i Spania da kontoene ble tatt over. Kanskje passord ble snappet opp via usikret wifi på hotell eller noe?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.424
Torget vurderinger
1
Jeg har byttet passord på alle tjenester. På netflix har jeg også byttet emailadresse. Hadde et bra passord som vanligvis blir kategorisert som "sterkt".

Svært ubehagelig følelse og man blir med ett obs på hvor mye sensitiv informasjon som jeg faktisk har spredt rundt på forskjellig brukersteder. Jeg tenker at dette på en eller annen måte har sammenheng med mobilbruk og nettverk i Spania.

Topp Bunn