Ha en mening, for faen!

K

KindOfBlue

Gjest
Artikkelen om 4-er album har mye i seg! Det som slår sterkt for mange blir spilt ihjel idag. Selv kunne jeg tenkt meg å innføre forbud mot spilling av musikk i butikker, kjøpesentra, heiser, osv. Det ødelegger musikken.

Jeg har gått i House of Oslo og hørt Tord Gustavsen Trio bli spilt -- sannsynligvis den minst egnede musikktypen man kunne kommet over, for avspilling på et støyfylt kjøpesenter.

Det er ganske mange 4-er album som har 6-er spor, og som fortjener å graves fram igjen.

Til den første linken: Naturligvis er det mulig å bli så nerdeopptatt av noe at man går helt av sporet, som han er inne på når det gjelder folk som samler på musikk. Blir litt kjedelig å høre på lange utlegninger om alt mulig annet, før man får lytte til et enkelt lite spor musikk. (Som i min Latinsk musikk tråd, der det preikes i vei før man får lytte til et YouTube-klipp!)
Dagbladet ønsket å utsette Ingerid Stenvold for en musikkquiz i forb med at hun skal lede Lydverket.

Hva syns dere om quiz'en?

Vedlegg

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
...vel. Etter å ha lest den artikkelen så syns jeg nå den bare var sånn passe...

Jeg visste vel egentlig det meste fra før.
Derimot visste jeg ikke at :
Poison Idea har laget en plate som heter «Record Collectors Are Pretentious Assholes!». Det er helt sant, og veldig morsomt, i og med at de har trykket den i tre ulike eksemplarer.
Jeg har bare to...

t

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
Ingen riktige svar for min del!

Når det gjelder artikkelen så beskriver han en snobb i alminlighet, og i dette tilfellet musikksnobben sine særegenheter veldig godt!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
KindOfBlue skrev:
Jeg anser meg selv som betydlig over gjennomsnittet musikkinteressert, og med stor bredde i mitt område av musikkinteresse. Jeg var i stand til å svare korrekt på kun ett av spm. Jeg husket ved en tilfeldighet at Kurt Nilsens band het "Fenrik Lane". Følte i ettertid at jeg burde husket at Nordstogas plate het "Something Odd", men klarte ikke lokke den fram fra "Harddiscen"

Når jeg leste denne quiz'en i avisen, var mitt umiddelbare intrykk at den var laget av en person med interesse for et særdeles snevert område innen musikk.
Jeg forstår godt at en påtroppende musikkjournalist ikke ville delta!

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg klarte bare nummer 7! EDIT: Ooops! Nummer 6, mener jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
2 riktige hvis jeg er litt snill mot meg selv

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Var det flere enn meg som ikke skjønte hvor Herr Angelskår ville med denne artikkelen? Er han bare ute etter å terge på seg alle som synes det å jakte plater i de få bruktsjappene som er igjen her i landet er en morsom og givende hobby, eller mener han at alle som kjøper plater som ikke er på VG-lista er snobbete jålekopper som kun er alternative for alternativitetens skyld?

Jeg bruker nok over gjennomsnittelig mye penger på plater og under gjennomsnittelig mye av disse pengene på musikk som står i Platekompaniets bestselger-hylle. Jeg kjøper musikk som gir meg noe, selv om den samme musikken ikke nødvendigvis gir mine kolleger, venner, musikkomtalere eller serenade-rockere som skriver en artikkel i halvåret for abcnyheter.no noe som helst. Jeg kan godt argumentere for platene i samlingen min, men hvis jeg skjønner at den jeg snakker med ikke er interessert sparer jeg meg. Jeg er helt klar over at musikk ikke kan diskuteres på noe annet enn subjektivt grunnlag.

Burde jeg føle meg generalisert og fornærmet?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Stenvold og Lydverket, blir jeg en smule skeptisk når hun i et radiointervju ble svar skyldig da hun ble spurt om hvilken artist hennes forgjenger Mona B. Riise hadde som sin favoritt ;)
Og Stenvold, som på meg i andre sammenhenger har fremstått som meget kunnskapsrik og sosialt oppegående......
Men nå skal jeg gi damen en sjanse. :)
Hun er visstnok "ei rockedame og veldig inter. i musikk"

@KoB
Jeg vil bli med aktivt i ett opprop om forbud mot musikk i alle mulige og umulige sammenhenger.
Hva med all musikken som ligger som bakgrunnstøy i naturfilmer, oppussingsprogram, hageprogram, dokumentarer etc.? :p
Hva er DET???
Musikk har i alt for mange sammenhenger fått lov til å bli FORSØPPLET av slik bruk.
Veldig synd.
Jeg som jobber med musikk i en eller annen form hele dagen, er i ferd med å få en form for "overload" av musikk som bakgrunnstøy over alt.
Jeg reagerer kanskje vel sterkt. Men dette er noe jeg tror vil ødelegge for "kvalitativ" produksjon og fremføring på sikt.
Samtidig er ser jeg dette med at noe av det kan skape nysgjerrighet for musikken som blir spillt i slike sammenhenger......men i alt for liten grad er jeg redd.
Vi er i ferd med å få en FORFLATNING av kunstformen musikk.

K

KindOfBlue

Gjest
Det å høre musikk konstant, i alle mulige sammenhenger, gjør at man slutter å lytte til musikken. Og det er utrolig synd.

Helt enig når det gjelder bruk av musikk som bakgrunnsstøy - og hva er verre enn å gå langs en handlegate, eller i et kjøpesenter, der det spilles forskjellig musikk i hver butikk, og senteret i tillegg har sitt gnål gående?

Og som du nevner, få gjerne slutt på denne musikktapetseringen i filminnslag.

Virkeligheten har også vakre lyder, de er faen meg i ferd med å bli borte!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.789
Torget vurderinger
12
Hør, hør. Jeg prøver å filtrere vekk all tøysete bakgrunnsstøy når jeg er ute og handler. Jeg prøver å unngå kjøpesentrenes lydforurensning i størst mulig grad ved å unngå kjøpesentre. Jeg prøver å få påfyll av naturlig stillhet noen ganger. Jeg prøver å lytte når jeg først skal høre musikk som gir meg noe. Verdens støyforurensning er enorm. Det er neppe noen muligheter for å stoppe dette, men man kan bevisst oppsøke antistøyen.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Når jeg leser musikkanmeldelsene i lokalavisen, så har jeg lagt merke til at jass og klassisk musikk altid får ros og 5 til 6 på terningen. Den mer komersielle musikken får generelt mye dårligere score og tilsvarende mindre rosende omtale.

Hvilket utbytte har jeg av dette egentlig, bortsett fra at jeg enkelt kan konkludere med at avisen har musikkanmeldere som er opptatt av sin musikkfaglige anseelse i miljøet de vanker i.

Konklusjonen er i alle fall enkel. Bare de som spiller Vangsgutane og Heidi Hauge dagen lang er uskyldsrene i denne sammenhengen!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.134
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Hør, hør. Jeg prøver å filtrere vekk all tøysete bakgrunnsstøy når jeg er ute og handler. Jeg prøver å unngå kjøpesentrenes lydforurensning i størst mulig grad ved å unngå kjøpesentre. Jeg prøver å få påfyll av naturlig stillhet noen ganger. Jeg prøver å lytte når jeg først skal høre musikk som gir meg noe. Verdens støyforurensning er enorm. Det er neppe noen muligheter for å stoppe dette, men man kan bevisst oppsøke antistøyen.
Kom på Lena Olin på restaurant i Sveits i Tilværelsens Uutholdelige Letthet.
-What's this noise? spør hun kelneren som er heller uforstående. Det ender med at hun forlater restauranten og sin elsker. Sånn kan det gå.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Rett på 5, 6 og 9, og noen slengere der de krevde flere...

Digga dette sitatet fra artikkel"Terningkast 4":

"....det er umulig å vite om du har med en klassiker å gjøre på det tidspunktet platen anmeldes."

Bra artikkel, terningkast 5 ;)
(seriøst, altså - god artikkel)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
972
Torget vurderinger
7
Fenriz i darkthrone nektet jo i sin tid å være en av de nominerte til spellemannsprisen. Da han ikke ville være endel av sirkuset, ringte han "sirkusdirektøren", og sa at man ikke kunne vite verdien av en plate før det hadde gått over 10 år! Han fikk trukket tilbake nominasjonen(som sikkert gikk videre til enslaved, red harvest, covenant el.lign)

;D

Synes forresten det er på tide å få ute mona b riise. Sluttet å se på lydverket da hun meldte sin ankomst.. Stenvold derimot 8)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
fikk meg til å tenke på et bilde jeg posta i dilldalltråden for noen uker siden.

Topp Bunn