H-baffel bassystem

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Heisann!

Her lest mye positivt om dipolbasser i den siste tiden her på sentralen og tenkte jeg skulle prøve meg på et slikt prosjekt ila. sommeren.
Tenker jeg skal kjøre to stykk 18" i H-baffel på hver side i front, altså fire stykk 18" totalt.

Har sett litt på Beyma sine 18P1000Nd hos AVshop.no og lurer på om disse vil egne seg vel til formålet, eller om det finnes andre alternativer i den prisklassen. Ville aller helst holdt meg på rundt 1500kr stykk siden jeg jobber som lærling, men kan strekkes opp til rundt 2000kr hvis f.eks de Beymaene er eksepsjonelt gode.

Skal i første omgang deles mot et pat Klipsch RF-62, men vil med tiden muligens byttes ut med noe fulltonegreier. Har tenkt å bruke MiniDSP til aktiv deling.

Har en delvis defekt(Venstre kanal fungerer ikke) Peavey Deca724 PA-forsterker som jeg tenkte å få reparert slik at den kan drive dette nye bassystemet. Vil dette være en god løsning eller vil det lønne seg å legge pengene i en ny og moderne forsterker? Tror denne er fra 1987.

Når det gjelder H-baffelen trenger jeg litt hjelp til beregninger av denne iforhold til hvilke elementer jeg velger. Bør den være i MDF?

Noen som har noen tanker ang. dette prosjektet?

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Ingen som har noen innvendinger? Bør jeg bare bestille disse Beyma-elementene? Hvilke parametre bør jeg se på for å finne ut om de passer bra i dipolkonfigurasjon?

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Jøss da...
Tenkt å slenge deg på bafler?
Har planer om baffelbass og hørt mye bra om både Beyma og Eminence's basser, så spørs ikke om det blir noe liknende.
For litt siden avsluttet jeg mitt lille OB-prosjekt med SEAS FA22, og det var en liten morsom erfaring. De som har vært her har vært imponert over åpenheten i mellomtonen, og hvor generelt sett det har fungert. Er litt stolt over måleresultatene som på mange måter overbeviste!
Dynabel har tilbud på noen 8 toms Tangband, men kan også anbefale nevnte SEAS.
En venn av meg og Nelson Pass-fanatiker holder en finger på bla. Feastrex.

Når det gjelder bass, så er jeg litt i tenkeboksen. Nevnte Beyma og Eminence blir vurdert... Men også Dynabels PA1550. Den er en liten outsider til halve prisen, og 2 i en slot-løsning kan være en ide.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har lest litt om de Dynabel-bassene og de skal vist ikke være noe å hoppe i taket for, sammenlignet med f.eks Beyma og JBL som dog koster en del mer.

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
2.563
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
35
Hei
Jeg kan trygt anbefale Beyma ,kjører selv 4 x 18SW1600Nd i H baffel og det funker supert og med mer enn nok trykk.
Begynte baffeleventyret med 2 Dynabel PA1550 og i de samme H Bafflene som nå 18" er montert i .
Innvendig mål er 50x50x50 !
Måler ok i min stue ned til rett under 30hz.

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
2.563
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
35
Beyma elementet har lengre x maks (8mm) og x lim (52mm) som jeg mener gjør seg bedre til Ob,men prismessig kommer du bedre ut med Pa 1550 x 4 enn 2 x 18 Beyma ....Spørs litt hvor mye du skal bruke og hvilket lydtrykk du skal ha.

K

Khanate

Gjest
Hei, jeg har sett at AESpeakers iblandt anbefales for OB prosjekt. AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.

De har dedikerte OB-element. Jeg antar at de er en del dyrere en Eminence og annet som er populært i OB-faget, men deres tekniske data og beskrivelser forteller kanskje litt om hva du er ute etter.

Siden du ikke behøver å gå opp i mellomtoneregisteret så kan kanskje en ripol og/eller cardioide utførelse være av interesse. Nelson Pass sin "slot loaded bass" er en variant på ripoltemaet. Nelson fant med målinger at løsningen gir økt bassrespons innenfor en lytteavstand på 3m (om jeg husker rett), deretter får man samme kansellering som for vanlig åpen baffel.

Cardioide spredning kan oppnås ved å benytte et perforert dempet bakkammer, samt gjennom ripol/slot loaded bass løsningen. Horn/waveguide lading burde og fungere. Dvs, front av basselement ser en 90graders sektor, mens baksiden ser en 270graders sektor. Dette blir vel en slags hornladet U-baffle. Usikker på hvor stor åpningen må være for at dette skal fungere betraktet som horn, ellers blir jo matematikken som for U-baffle vil jeg tro.

K

Khanate

Gjest
Cardioide veggmontert bass

Cardioide veggmontert bass.png
cardioide veggmontert bass 2.png

Jeg har her forsøkt å illustrere noe jeg selv har hatt i tankene. Inspirert av ripole-bass og andre cardioide løsninger. Jeg har tenkt meg en søyle, fra gulv til tak, med push-pull konfigurasjon. Her er det rom for justering av alle mulige vinkler, men etter hva jeg forstår (har hørt/lest fra andre som kanskje forstår) krever ripole-løsningen en ganske trang spalt for å fungere etter hensikten. Om sidevegg som hornflanke er lurt vet jeg ikke, men det gir noen fordeler for innredningsarkitekten. Store søyler midt i rommet er ikke alltid praktisk.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tror jeg skal holde meg til H-baffel. Virker noe enklere å bygge på hobbybasis uten proffverktøy.

For øyeblikket ser handlelisten slik ut:

Basselementer: Beyma 18P1000Nd (4 stk)
Delefilter: Minidsp (1stk)
Kasser: 22mm MDF (Nok til 2 stk. kasser)

K

Khanate

Gjest
Jeg fant en artikkel som tar for seg H og U-baffler, samt demping av disse. Det hele med målinger og teori. DIY-dipole-1

Slik jeg tolker artikkelen, så gjør en U-baffel mye av det samme som en H. En fordel med U er kanskje at man kan montere alle drivere (bass, mellomtone osv) i samme plan.

Topp Bunn