Høyttalerplassering i et 3.5m x 6m rom?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.655
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvor bør jeg plassere høyttalerne og subbene i et rom på 3.43m x 6.18m rom?
Jeg har 2 subber i tillegg til hovedhøyttalerne. Høyttalerne går ikke lengere ned en 70/80Hz. Hadde et par andre høyttalere på kortveggen tidligere men fikk da en kraftig kanselering av bassen i lytterposisjonen. Mulig dette nå kan elimineres ifm. subbene... eller?
Andre med lignende erfaringer?

VH Geir

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.511
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Ser du bor på Skjetten, du kan jo komme å se hvordan jeg har gjort det.
Hvor på Skjetten er det du bor?
Du kan sende meg en Pm.

Steinar.

Y

ymir

Gjest
Hei
Her er en måling der lyttepos. er der ein normalt vil bruke.Resultatet er at ein er der hvor amplituden på resonansen er på sitt høyeste.
Hos meg er resonansfrekvensen 55Hz og etter dine mål vil den vere på 57Hz.
Størrelsen på peaken ser du selv.

confluence2.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.655
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Det vil si at du ikke spiller med HT på langveggen. Jeg har erfart at jeg har mindre kanselleringer med HT'er på langvegg med tradisjonelle HT'er i mitt rom. Rommet er nøyaktig: 3,43 x 6,18.
I og med at jeg nå har et par Adyton Imagic 2.0 TC så vurderer jeg å teste ut på kortveggen igjen. Ville vært supert å få til med hensyn på plassering i rommet. Jeg har to subber i tillegg som jeg er mer fri til å plassere. Disse skal spille fra 70/80Hz.

Se link: http://www.highfidelity.no/images/lytterom1.jpg

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg har fått gode resultater med disse formlene som utgangspunkt. Cardas Audio

Refleksjonsmønstret i et rektangulært rom spilt fra kortvegg skal være fordelaktig.
Vet at blant annet Audio Physic sverger til å spille fra langvegg så det er selvsagt flere veier til Rom.

Vet du hvilke frekvenser du har utfasninger?
Tror det vil hjelpe på problemet å ha mulighet til å plassere sub et annet sted enn satelittene.

Bra høyttalere!
Lykke til!

Y

ymir

Gjest
Hei
Ta en sammenligning mellom Cardas og GamuT.Har brukt Cardas,,WASP (Wilson Audio Speaker Placement),Linn`s "tune them" etc.
Har ikke lenger målingene etter Cardas,men fine var de ikke.

Den ENESTE som angir lytteposisjon er GamuT,og DEN er viktig.Vil muligens tro at GamuT vil fungere på langvegg også.

Y

ymir

Gjest
Jeg har fått gode resultater med disse formlene som utgangspunkt. Cardas Audio

Refleksjonsmønstret i et rektangulært rom spilt fra kortvegg skal være fordelaktig.
Vet at blant annet Audio Physic sverger til å spille fra langvegg så det er selvsagt flere veier til Rom.

Vet du hvilke frekvenser du har utfasninger?
Tror det vil hjelpe på problemet å ha mulighet til å plassere sub et annet sted enn satelittene.

Bra høyttalere!
Lykke til!

Har du brukt Cardas metoden her?

TN2.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei
Ta en sammenligning mellom Cardas og GamuT.Har brukt Cardas,,WASP (Wilson Audio Speaker Placement),Linn`s "tune them" etc.
Har ikke lenger målingene etter Cardas,men fine var de ikke.

Den ENESTE som angir lytteposisjon er GamuT,og DEN er viktig.Vil muligens tro at GamuT vil fungere på langvegg også.
Jeg skrev da at jeg har fått gode resultater med dette som UTGANGSPUNKT. Det er for mange faktorer som påvirker til at en slik teori kan bli 100%. :)
Cardas viker ikke mange prosentene fra andre standarder for rektangulære kontrollrom.

Hvor mange rom har du målt cardas og fått dårlig måling?

Hvordan finner man forresten Gamut-kalkulatoren på linken din?

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Har du brukt Cardas metoden her?

Vis vedlegget 135573
Nei. Har dessverre ikke mulighet til symmetri i dette rommet. Har blant annet en åpen dør til høyre for lytteposisjonen. Kalkulatorer for rektangulære lytterom er derfor ikke optimalt.
Det står detaljert hvordan disse høyttalerene er satt opp i tråden og hvorfor.

Y

ymir

Gjest
Jeg skrev da at jeg har fått gode resultater med dette som UTGANGSPUNKT. Det er for mange faktorer som påvirker til at en slik teori kan bli 100%. :)
Cardas viker ikke mange prosentene fra andre standarder for rektangulære kontrollrom.

Hvor mange rom har du målt cardas og fått dårlig måling?

Hvordan finner man forresten Gamut-kalkulatoren på linken din?

Har bare jobbet med mitt eget rom.

Link til kalkulatoren er noen innlegg opp på denne tråden.(innlegg nr.3)

En av grunnene til at Cardas ikke er optimal TROR JEG, er at den kun vil fungere på fullrange høytalere.
Å plassere f.eks. en mindre høytaler langt unna vegger må bli feil.Enkelte sier sågar at selv fullrange
høytalere trenger litt støtte fra bak og sidevegg.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Beklager off topic.

Har bare jobbet med mitt eget rom.
Litt dumt å uttale seg bastant om en velkjent metode på et slikt grunnlag.

Link til kalkulatoren er noen innlegg opp på denne tråden.(innlegg nr.3)
Vet, men finner den likevel ikke. Hva heter den?

av grunnene til at Cardas ikke er optimal TROR JEG, er at den kun vil fungere på fullrange høytalere.
Å plassere f.eks. en mindre høytaler langt unna vegger må bli feil.Enkelte sier sågar at selv fullrange
høytalere trenger litt støtte fra bak og sidevegg.
Trådstarters høyttalere må da sies å være fullrange? Min erfaring er at jo lengre ute på gulvet høyttalerene står jo friere spiller de.
At bass og satelitt sjelden har optimale plassering på samme sted er vi enige i. Dessuten ville du nok blitt overrasket over hvor mange små studiomonitorer som spiller i studioer og mastringstudioer som står midt på gulvet med en flott bass. Noen høyttalere er også tunet til å få forsterkning fra bakvegg.

@Trådstarter: Rommet ditt KAN være litt vanskelig siden kortveggen nesten er nøyaktig halvparten så lang som langveggen og derfor har ekstra romnoder og kanseleringer. Anbefaler å måle deg frem til den beste plasseringen. Siden det er linesource delt med sub har jo dette alle muligheter for å bli veldig bra.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.655
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mulig rommet mitt er for smalt til å lykkes med å sette HTene på kortveggen (3,43m). I så fall må jeg bredde dem litt ut og dermed kommer dem kanskje for nære sideveggene. Jeg har tidligere hatt oppsettet på denne måten men da med fullrange høyttalere. Bassen ble borte i lytteposisjon. Lurer på om linesource er "kilne" mot sidevegger...?

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mulig rommet mitt er for smalt til å lykkes med å sette HTene på kortveggen (3,43m). I så fall må jeg bredde dem litt ut og dermed kommer dem kanskje for nære sideveggene. Jeg har tidligere hatt oppsettet på denne måten men da med fullrange høyttalere. Bassen ble borte i lytteposisjon. Lurer på om linesource er "kilne" mot sidevegger...?
Tips: send en PM til EHED hvis han ikke svarer i denne tråden. Han kan svare.

Trodde linesource var mindre kilne mot sidevegger egentlig. Du har akustikkplater i førsterefleksjon selvfølgelig?
Tror at rommet ditt sine forholdstall er litt skumle, spesielt når du sliter med basshull. Får håpe jeg tar feil. Har du prøvd lytteposisjon 38% av lengderetningen fra frontvegg eller bakvegg (anlegget på kortvegg) I de punktene skal det visstnok være færrest kanseleringer.

@Ymir: Takk, fant det endelig. Er det jeg kaller oddetallsregelen. Det er faktisk den jeg har brukt som utgangspunkt i den frekvensresponsen du quotet.
Cardas sitt Gyldne snitt er å dra oddetallsregelen litt lengre tror jeg, men alle filosofiene er jo bare utgangspunkt. Det viktigste er at det låter bra.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Rommet mitt er 6.46 x 3.86, jeg spiller på kortvegg. Jeg har spillt på fullrange men nå har jeg lincourcedipoler og basstårn som er delt på ca 150hz. Jeg ender på ca samme plass med alle de høyttalerne jeg har prøvd her.
Øret til frontvegg ca 3.45.
Høyttalere ca 1.80 fra frontvegg.
Bass står helt inntil sidevegg og høyttalere står helt inntil de.
Senter høyttaler til senter høyttaler er det ca 230 cm.
Øre høyttaler ca 190cm

Y

ymir

Gjest
Tips: send en PM til EHED hvis han ikke svarer i denne tråden. Han kan svare.

Trodde linesource var mindre kilne mot sidevegger egentlig. Du har akustikkplater i førsterefleksjon selvfølgelig?
Tror at rommet ditt sine forholdstall er litt skumle, spesielt når du sliter med basshull. Får håpe jeg tar feil. Har du prøvd lytteposisjon 38% av lengderetningen fra frontvegg eller bakvegg (anlegget på kortvegg) I de punktene skal det visstnok være færrest kanseleringer.

@Ymir: Takk, fant det endelig. Er det jeg kaller oddetallsregelen. Det er faktisk den jeg har brukt som utgangspunkt i den frekvensresponsen du quotet.
Cardas sitt Gyldne snitt er å dra oddetallsregelen litt lengre tror jeg, men alle filosofiene er jo bare utgangspunkt. Det viktigste er at det låter bra.

Riktig,men det GamuT gir deg er 6 forslag til LYTTEPOSISJON,og som du sier er det et utgangspunkt da hva en fyller rommet med varierer.

Topp Bunn