Høyttaler skrives med to "t"er.

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Beklager analiteten.

aloz

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Og strømforsyning skrives vel uten k?
Strømforskyning,nei det må vere feil:)

Mvh.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.366
Torget vurderinger
10
Har dere lagt merke til hifisentralens gjenganger da?

"Skjelden"

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Mr-T skrev:
Merkelig nok klarer alle å skrive "kabler" riktig.
Nja... det er en og annen som insisterer på å skrive "ledninger".

svendatle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2006
Antall liker
7
Sted
Skien
Torget vurderinger
2
høyttaler/høytaler. Fra og med 2005 er høytaler med én t blitt tillatt i norsk. (Siden så mange ville savne ordet i en oversikt over vanlige stavefeil hvis det ble utelatt, tar vi det med – selv om det ikke er feilskrevet. Det vil nok gå litt tid før tradisjonsbevisste bokmålsbrukere tar en form som i «alle år» har vært en feilskriving, i bruk.
kilde:http://www.korrekturavdelingen.no/Vanlige-skrivefeil-alfabetisk/K4VanligeSkrivefeil_h.htm

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.739
Bilstereofolket har "basserer," hva nå enn det er, baki.

V

vredensgnag

Gjest
svendatle skrev:
høyttaler/høytaler. Fra og med 2005 er høytaler med én t blitt tillatt i norsk. (Siden så mange ville savne ordet i en oversikt over vanlige stavefeil hvis det ble utelatt, tar vi det med – selv om det ikke er feilskrevet. Det vil nok gå litt tid før tradisjonsbevisste bokmålsbrukere tar en form som i «alle år» har vært en feilskriving, i bruk.
kilde:http://www.korrekturavdelingen.no/Vanlige-skrivefeil-alfabetisk/K4VanligeSkrivefeil_h.htm
Jeg gjentar meg selv fra en annen tråd, og imøteser når nordmenn kommer inn i en engelsk hifi-butikk og spør etter en highspeaker.

Her på berget har Språkrådet i mange tiår sett det som en viktig oppgave å fjerne nyanser i språket, dermed blir det enklere å tilegne seg det og fattigere i uttrykkskraft.

Roten er ikke høy, som i high/tall; men høyt som i loud. Fordi Språkrådet har fjernet nyansen risikerer vi at nordmenn vandrer inn i engelske hifi-butikker og spør: "Do you have any highspeakers?"

Nyansen går igjen i en del språk: Lautsprecher, Loudspeaker. Tyskere er glade i snakke høyt, men snakker altså om en Lautsprecher og ikke en Hochsprecher. Franskmennene er veldig glade i smånyanser, men fant at fort-parleur ble for rart å se på i forhold til haut-parleur, og muligens er norsk forvirring et resultat av at franskmennene kjente på det, og gikk for haut. Men her på berget, og i de franske Alpene, er det likevel forskjell på høy og høyt.

Kanskje det kun er Bose-eiere i Språkrådet, og de trodde man snakker om høyden på høyttalerne? Bose er ellers veldig populært blant interiørarkitekter, man ser knapt de små lydvortene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En kjapp tur på finn.no
4stk proson på 250 wattheter proson twin2010 1stk senter proson sratego center 6 sahsamt en carvor sub med inne bygget forsterker u kjent størelse samt denon forsterker som evt må på verksted

M

Mr-T

Gjest
Pink_Panther skrev:
Bilstereofolket har "basserer," hva nå enn det er, baki.
Jepp
Subberer med fete basserer. Og klabert fete felger og dekker på Mersja som ikke er skrudd.

U

Utgatt11378

Gjest
Ser nesten ut som dere har vært på AVforumet og stjålet ord der i fra ;D
Vh
S

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
samlanes skrev:

Mvh.
Tja, strømmen skyves vel på måte fra trafo til høyTTalermembranene da ? ? ;D ;D

Mvh :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva gjør slike smiletegn i det norske språket da?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
DoMentor skrev:
samlanes skrev:

Mvh.
Tja, strømmen skyves vel på måte fra trafo til høyTTalermembranene da ? ? ;D ;D

Hmm, skulle egentlig skrive :Tja, strømmen skyves på en måte fra trafo til høyTTalermembranene, men kanskje denne er bedre / riktigere : skyves på MÅFÅ etc hehe ;D ;D

V

vredensgnag

Gjest
Jeg fant en gang en fin platespiller på Finn fordi noen hadde identifisert den som grammafon, uten merkenavn eller modellnummer. Etter det tok jeg lenge en kikk etter flere grammafoner/gramafoner. Men nå tror jeg at finn har kodet så en del slike feilstavelser likevel fører rett avsted.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
hei, har valgt meg et yrke der man ikke trenger å være så førrbannja nøye med å kunne språk, riktig staving osv, e e feskar, eller fisker som mange ville si :p. Uansett så ringte jeg til den lokale bensinstasjonen i dag og skulle bestille et par nye vinter dekk, traff på en engelsktalende polakk, som forøvrig ikke var særlig mer stø i inglicsj enn meg selv.. og det skulle være with pigs sef ( gikk rett på samme smellen som solberg ) Uansett så har man jo hørt om spikes i denne hifi verden, og da forsto jo polakken med en gang hva jeg ville ha. så uansett hva man leser her rettstavet eller ikke, det er nyttig lesetoff ikke sant?? ;D

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.561
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Det med pigs var det vell Tusberg som sa da han hadde besøk av Alex (dama med det kreppa håret)
Men Solberg hadde vel big fart inn the sving ;D

Steinar.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.389
Vel, så lenge folk ikke skriver "jaffal" eller "oxo" ....

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
steinost skrev:
Hei.
Det med pigs var det vell Tusberg som sa da han hadde besøk av Alex (dama med det kreppa håret)

Steinar.
Ok mulig jeg husker fei da ;D , but fart in the swing, det kan den er jo dlrtt ikkr verst den heller. ellers så er vel for så vidt sms språket i ferd med å ta over for de fleste ik sant, jo sef!!! :p

C

Cappuccino

Gjest
xtz 69 skrev:
Ok mulig jeg husker fei da ;D , but fart in the swing, det kan den er jo dlrtt ikkr verst den heller. ellers så er vel for så vidt sms språket i ferd med å ta over for de fleste ik sant, jo sef!!! :p
Flere fra den kanten:

“It wåss so møch dog on the window”

"It wåss dæven døtte meg close ass..vell vell,vi have to see how the rest of the race go"

"It’s not the fart that kills you, it’s the smell"

"It´s not only only, but but"
;D

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
steinost skrev:
Hei.

Steinar.
Det var vel Odd Grythe som intervjuet Barbie Benton etter overfarten fra Bergen en gang på 70-tallet.
Beklager analiteten.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.211
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
jeg har mange hodetefloner og forstærkere

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
All kabling kaller jeg for hyssing.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.613
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
steinost skrev:

Steinar.
Solbergklassikeren (en av de) var vel: It´s not the fart that kills you - it´s the smell :)

Og Øystein Sunde m/fl var i London og skulle ta taxi. Med full bil måtte hr. Sunde inn i passasjersete foran - og skulle hoppe inn på høyre side. Der satt jo sjåføren. Sundes (lite gjennomtenkte) kommentar: Oh - you see - in Norway the rat is on the other side. :)

Topp Bunn