Høyttalere Høyttaler med både bluetooth og inngang til forsterker/platespiller- finnes dette?

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
Overskriften sier det meste! Vi bor lite og trenger et simpelt opplegg for å spille musikk: 1-2 høyttalere. Vi har en helt grei platespiller og en elektrocompagniet-forsterker. Ønsker å skaffe høyttalere med makspris 10.000 (litt mer om det finnes tilgjengelige brukt) som kan funke fra telefon og bluetooth - men som vi også kan koble til platespiller og forsterker (som altså ikke er trådløse). Har funnet én: https://soundgarden.no/system-audio...r-1-orange-aktiv-trådløs-høyttaler-limited-ed - dette virker som en kandidat. Noen som vet om flere?? Takknemlig for alle råd :)
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.979
Antall liker
4.698
Torget vurderinger
1
Argon Audio FORTE A5 Mk2 ....
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke helt hvordan electrocompaniet forsterkeren skal brukes her?

Du kan ikke bruke en forsterker til aktive høyttalere, da de allerede har en forsterker. Jeg trodde i hvert fall ingen av de var avanserte nok til å støtte et sånt scenario.

Hvis du har forsterker og platespiller så trenger du vel passive høyttalere og en Bluetooth dongle du kan plugge i electrocompaniet.

Eller finne, som du har gjort, en aktiv høyttaler med Bluetooth og platespillerinngang og da parkere electrocompaniet i boden.
 

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
Jeg skjønner ikke helt hvordan electrocompaniet forsterkeren skal brukes her?

Du kan ikke bruke en forsterker til aktive høyttalere, da de allerede har en forsterker. Jeg trodde i hvert fall ingen av de var avanserte nok til å støtte et sånt scenario.

Hvis du har forsterker og platespiller så trenger du vel passive høyttalere og en Bluetooth dongle du kan plugge i electrocompaniet.

Eller finne, som du har gjort, en aktiv høyttaler med Bluetooth og platespillerinngang og da parkere electrocompaniet i boden.
Sant. Der ser du hvor mye jeg har glemt. Hadde et par B&W-høyttalere jeg likte godt, men med flere i huset kom ønsker om å spille rett fra telefon, koble på macbook osv, og vi byttet til noen midlertidige bluetooth-høyttalere som vi skulle kassere når vi fikk lp-spilleren på plass igjen. tenkte meg ikke om, håpet det skulle være mulig å få alt, dvs bruke forsterkeren ved ønske, spille trådløst. men, det gir mening at det ikke går..
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Sant. Der ser du hvor mye jeg har glemt. Hadde et par B&W-høyttalere jeg likte godt, men med flere i huset kom ønsker om å spille rett fra telefon, koble på macbook osv, og vi byttet til noen midlertidige bluetooth-høyttalere som vi skulle kassere når vi fikk lp-spilleren på plass igjen. tenkte meg ikke om, håpet det skulle være mulig å få alt, dvs bruke forsterkeren ved ønske, spille trådløst. men, det gir mening at det ikke går..
Ja, brukervennligheten øker jo dramatisk når du kan gå inn i en app og der har du strømmetjenester, volumkontroll og alt du trenger.

I ditt tilfelle ville jeg nok bare kjøpt meg aktive høyttalere du har mulighet for å koble til platespiller.

Tenker du stereo eller mono?
Den første du linket til er bare 1 stk høyttaler, så mono.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.979
Antall liker
4.698
Torget vurderinger
1
Kan man ikke koble pre-out fra en eci-2 til aktive høyttalere??
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Kan man ikke koble pre-out fra en eci-2 til aktive høyttalere??
Tja, man kan kanskje gjøre det og plugge den inn i line in, men til hvilken hensikt.

Da får man to forforsterkere etter hverandre med hver sin volumkontroll og effekt fra den aktive høyttaleren og ikke fra electrocompaniet.

Usikker på om jeg skjønner hva man ønsker å oppnå ved å gjøre det 😊
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.979
Antall liker
4.698
Torget vurderinger
1
" Ønsker å skaffe høyttalere med makspris 10.000 (litt mer om det finnes tilgjengelige brukt) som kan funke fra telefon og bluetooth - men som vi også kan koble til platespiller og forsterker (som altså ikke er trådløse) "

Ser ikke ut som han har vurdert noe som f.eks en Wiim Mini som alternativ, og heller kjøpe passive høyttalere....
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Det meste er jo teknisk mulig å få satt opp, men aktiv høyttaler i kombinasjon med en forsterker gir ikke helt mening for meg i hvert fall.

1. Aktiv høyttaler med platespillerinngang.

Du får brukervennligheten du etterspør, en app som kan styre alt også volum.

2. Passive høyttalere pluss en Bluetooth dongle Eller en streamer som kobles til EC.

Du kan både streamer og høre på plater, men folk må forholde seg til både app og forsterker (forsterker styrer inngang og volum). Finnes streamere med volumkontroll og, men med to volumkontroller kan det bli overraskelser når du bytter inngang (skrudd forsterker veldig høyt fordi streamer står lavt, så byttet inngang på forsterker og resultatet er nesten maks volum ut).

3. Aktive høyttalere, platespiller koblet til EC og preout på EC koblet i line om på høyttalerne.

Teknisk mulig å gjøre, men jeg ser ikke helt poenget. Du vil da bare bruke forforsterkeren fra EC og vil få to volumkontroller når du hører på plate.

Er det ikke sånn ca de valgene han har? 😊
 

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
Ja, brukervennligheten øker jo dramatisk når du kan gå inn i en app og der har du strømmetjenester, volumkontroll og alt du trenger.

I ditt tilfelle ville jeg nok bare kjøpt meg aktive høyttalere du har mulighet for å koble til platespiller.

Tenker du stereo eller mono?
Den første du linket til er bare 1 stk høyttaler, så mono.
Ja, ser den. Ja, det var den jeg fant. Normalt ville jeg foretrukket stereo, men ser egentlig til oppsett i to rom, hvor det ene gjerne er mono og det andre stereo, så sånn sett ganske åpen for alt. Var usikker på om det fantes særlig mange høyttalere med både bluetooth og inngang for platespiller, men da høres det jo slik ut.
 

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
" Ønsker å skaffe høyttalere med makspris 10.000 (litt mer om det finnes tilgjengelige brukt) som kan funke fra telefon og bluetooth - men som vi også kan koble til platespiller og forsterker (som altså ikke er trådløse) "

Ser ikke ut som han har vurdert noe som f.eks en Wiim Mini som alternativ, og heller kjøpe passive høyttalere....
Kjenner ikke systemet, men skal lese meg opp, takk!
 

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
Det meste er jo teknisk mulig å få satt opp, men aktiv høyttaler i kombinasjon med en forsterker gir ikke helt mening for meg i hvert fall.

1. Aktiv høyttaler med platespillerinngang.

Du får brukervennligheten du etterspør, en app som kan styre alt også volum.

2. Passive høyttalere pluss en Bluetooth dongle Eller en streamer som kobles til EC.

Du kan både streamer og høre på plater, men folk må forholde seg til både app og forsterker (forsterker styrer inngang og volum). Finnes streamere med volumkontroll og, men med to volumkontroller kan det bli overraskelser når du bytter inngang (skrudd forsterker veldig høyt fordi streamer står lavt, så byttet inngang på forsterker og resultatet er nesten maks volum ut).

3. Aktive høyttalere, platespiller koblet til EC og preout på EC koblet i line om på høyttalerne.

Teknisk mulig å gjøre, men jeg ser ikke helt poenget. Du vil da bare bruke forforsterkeren fra EC og vil få to volumkontroller når du hører på plate.

Er det ikke sånn ca de valgene han har? 😊
Dette høres rimelig ut, ja. Har vært på lang, lang, lang reise og har glemt alt. Selv aktive/passive høyttalere! Det svir å kvitte seg med den fine forsterkeren, så tror bare jeg ønsket et oppsett hvor man brukte den. Men jeg skjønner nå at det antakeligvis blir å velge mellom en av delene. Takk!
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Men hvis du vil beholde forsterkeren kan du jo gå for alternativ 2.

Kjøp f eks en wiim mini og et par gode, passive høyttalere.

Da kan du streamer via app, men de som skal høre på musikk må da skru på EC og velge riktig kanal, pluss styre volum. Det bør jo være gjennførbart 😊
 

blådue

Medlem
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
oslo
Men hvis du vil beholde forsterkeren kan du jo gå for alternativ 2.

Kjøp f eks en wiim mini og et par gode, passive høyttalere.

Da kan du streamer via app, men de som skal høre på musikk må da skru på EC og velge riktig kanal, pluss styre volum. Det bør jo være gjennførbart 😊
Skal lese meg opp på dette, takk!!
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.438
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
29
Eller, så kan du jo selge ECI-2 for 5-6.000, og kjøpe f.eks Klipsch Fives eller Sixes.
Enkelt og greit for hele familien.
Kan koble til en aktiv sub også hvis behovet er der.
Platespillerinngang, Bluetooth.....
1674570702321.png
 
Topp Bunn