Høyttaer demping

• Trådstarter Toffen Gunnufsen
  • Startdato
T

Toffen Gunnufsen

Gjest
Hei!

Jeg har eksperimentert litt med demping av høyttaerne mine i det siste. Først ut vat Pulsar Points fra Nordost. Strammet opp bassen og gav bedre dynamikk, men fikk ressonans i mellomtone. Sjekket deretter Soundcare Superspikes. Fikk samme resultat, men ikke fullt så utpreget. Forsatt ikke optimalt. Flytter problemet opp i mellomtone, nedre diskant.

Kjører nå med Vibrapods under høytalerne mot parkettgulv. Har et gammelt hus fra 1840, men som er nyrestaurert. PM Audio anbefaler meg å montere høyttalerne min på en vibrasjonsdempende plate (skifer / marmor / granitt / kompositt) med Vibrapods mot gulvet og BCD cones mellom plata og høyttalerne.

Hvilken type plate bør jeg prøve ut? Og hvor tung bør den være. Høytalerne veier hele 70 kilo hver.

Anlegget består av Dynabel Euforia høyttalere, T+A 1240R cd spiller, Burmester 051 integrert forsterket ++

Ser frem til å høre fra dere!

MVH, Toffen G ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Tror ikke resonanser i dette frekvensområdet kan knyttes til føtter. Kanskje du har hatt problemet hele tiden, men blitt oppmerksom på det nå.

Støy fra lysnettet kan  slå ut på denne måten. Billig og effektiv løsning: x - kondensator koplet på nettet. Dyr løsning: nettfilter.

http://www.elfa.se/no/index1.html

Se under kondensatorer, videre under støydempingskondensatorer: x - 2 kondensatorer. 0,1 uF er en god verdi for dette. 8 kroner og mye er borte - iallefall hos meg.

T

Toffen Gunnufsen

Gjest
HI!

Ressonansene slår ut forskjelling med hensyn til bruk at demping. Rommet jeg har er svært lite (15 kvaderat loftsstue), så ressonanser er det nok av all den tid høyttalerne går dypt.

Jeg har også eksperimentert litt med nettfiltre. Kjører nå på Isotek Mini Sub Gen II og Nordost Brahma.

MVH, TG

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Har akkurat samme erfaringer som deg med PP og soundcare. Sistnevnte bruker jeg i dag som en midlertidig løsning. Prøvde med gummiputer - granittblokker - gummiputer kombo under høyttalerne for en stund siden, men siden rommet mitt er så lite skapte dette problemer da høyttalerne rett og slett kom for høyt.
Jeg har ihvertfall kommet fram til at i mitt rom er jeg helt avhengig av å bruke en spikes type for å få orden på bassen. Så gjelder det bare å finne en som ikke skaper tull i mellomtonen.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Demping av vegg eller gulv kan være løsningen. Du må drepe førsterefleksen. Denne refleksen er den sterkeste, letteste å høre. Den kommer fra den gulv/veggflaten som er nærmest høyttalerelementet. Noen bruker et speil for å finne rette punkt å dempe. Legg speilet mot gulv/vegg der du tror refleksen kommer fra. Punktet er der speilet er når du ser høyttalerelementet i speilet. Så kan du feste dempeplate på gulv/vegg over dette området.

Topp Bunn