Høytalertips/ god match

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Skal finne meg høytalere, og tar gjerne imot tips.. Spiller all slags musikk i stue på ca 40m2, og høytalerne skal drives av en Vincent SV233.
Lydmessig er jeg ute etter noe som kanskje heller mot det varme og "ørevennlige", isteden for det helt korrekte. Tror det vil kunne matche forsterkeren, og mine ører, i alle fall.
Altså: En altetende høytaler, med stort og varmt lydbilde, som også leverer realistisk nivå ett godt stykke ned i bassen.
Prismessig håper jeg å kunne realisere dette for opp til 12-14k i bruktmarkedet.

PS: Har lagt inn ønskes kjøpt annonse...

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Vil tro at Proac 2.5 vil kunne tilfredstille ønskene dine.
Ikke den mest korrekte høyttaler, men spiller "ørevennlig" og ganske dypt i forhold til størrelse og bestykning.
Mvh.
Ove

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Mine Patos Lyric ligger på bruktsidene. Bruker de på Vincent selv. Andre her har sikkert innspill men jeg tror nok de er en god match

Mvh
Brian

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hva skal du bytte til Brianh?

C

cosmos

Gjest
med den forsterkeren skal du være veldig forsiktig med diskanter som gir litt mye nivå.
klarte ikke å temme min ;)

O

OldBoy

Gjest
Vil tro at Proac 2.5 vil kunne tilfredstille ønskene dine.
Ikke den mest korrekte høyttaler, men spiller "ørevennlig" og ganske dypt i forhold til størrelse og bestykning.
Mvh.
Ove
ProAc 2.5 er et godt forslag.

Ellers kan det være verdt å sjekke ut ProAc D15. Jeg nevner disse fordi jeg ser at et par D15 er avertert til salgs på brukbørsen. De er litt mindre enn 2.5 og går vel ikke fullt så dypt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Har kjøpt Patos Symphonic III :D Holder meg til Patos
;)

Mvh
Brian
Grattis. Deilig høyttaler. Har jo selv symphonicII og er sykt fornøyd. Holder meg til patos jeg også ;D

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Spiller nå på JmLab Opal 620, og det blir veldig pågående i toppen. Er ingen god match til Vincent`en virker det som...
Når det gjelder ProAc, har jeg lenge tenkt på å bygge en clone av disse... men det får være til jeg får bedre tid.
Patos... burde kanskje gitt dem en sjanse.

Noen som har betraktninger rundt KEF model4, og hvor den står i fht nyere konstruksjoner? Og hvor langt kommer jeg med SV233 til den?

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Sonus`en kunne sikkert vært ett godt alternativ. Har sett omtale, og det tyder på att jeg kan finne de egenskapene jeg er ute etter. Men tror det er langt mellom disse på bruktmarkedet..... sier kanskje litt det også??

A

Apache

Gjest
Dynaudio, Sonus Faber, Living Voice og Patos burde være bra match til din elektronikk og dine ører.

mvh

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.558
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Noen som har betraktninger rundt KEF model4, og hvor den står i fht nyere konstruksjoner? Og hvor langt kommer jeg med SV233 til den?
Har hatt Kef Reference modell 2 og modell 2.2, og har bare lovord å si om denne. Og de blir bedre og bedre jo bedre elektronikk du parrer med dem. Prøv en Dynamic Precision forsterker (6.3 , 6.4 eller 6.4P) som jeg mener er perfekt til disse. De trenger et godt effekttrinn for å "løsne"!

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Må si jeg veldig lyst til å prøve model 4, men er redd Vincent`en blir for "pinglete"... og må jeg ha annen forsterker sprenges jo budsjettet ettertrykkelig.
En annen ting er jo att de begynner å bli noen år tross alt, og lever vel ikke evig...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må si jeg veldig lyst til å prøve model 4, men er redd Vincent`en blir for "pinglete"... og må jeg ha annen forsterker sprenges jo budsjettet ettertrykkelig.
En annen ting er jo att de begynner å bli noen år tross alt, og lever vel ikke evig...
KEF Ref 4 er av "den gamle skolen" KEF-høyttalere. Den har dette spesielle coupled-cavity bassprinsippet som gir veldig kontant mellombass, men lite dypbass.. imidlertid savnes ikke bass, for å si det mildt.
Nyere KEF Reference har jevnt over skiftet klangstil til en litt slankere, strammere, lysere om du vil, balanse og vil ikke nødvendigvis passe alle som likte KEF's "gamle" klangbalanse. Men de er også veldig gode..

Jeg tror at både KEF Ref4 og ProAc 2.5, med sin litt varme store klang, vil være veldig gode tips ift de opplysninger du gir om ønsker, men jeg tror ikke noen av de (og iallefall ikke KEF!) vil være særlig lykkelig på enden av din Vincent..

Nyere ProAc har også gjennomgått det samme klangmessige skiftet som KEF, det samme har Monitor Audio og det virker til å være en trend i UK.

Mvh Vidar P

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nei... det var denne forsterkeren da. Den har vel sine egenskaper, og ikke minst begrensninger.
Har forøvrig blitt tilbudt en Celestion A3, men denne finner jeg veldig lite om... noen som har hørt den?

Vidar P: Har du tips til noen som kunne trives bedre i selskap med SV233`n...

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
eller ta en tur innom netthandelen, og legge inn bud på 1 1/2 gang veil nypris på Proson............. oi oi oi

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei... det var denne forsterkeren da. Den har vel sine egenskaper, og ikke minst begrensninger.
Har forøvrig blitt tilbudt en Celestion A3, men denne finner jeg veldig lite om... noen som har hørt den?

Vidar P: Har du tips til noen som kunne trives bedre i selskap med SV233`n...

Celestion A3 ble jo nesten geniforklart når den kom en gang midt i 2.halvdel av 90-tallet. De fikk kjempeskryt for sin overlegne dynamikk og kraftige presentasjon.
Jeg hørte de noen ganger på HifiKlubben i Oslo, som førte de på den tiden, og ble imponert over at noe så stort kunne låte så rent. Har aldri hørt de hjemme.
Vær obs på at HifiKlubben solgte de ut temmelig billig på slutten (nedimot halv pris tror jeg), da de skulle slutte med Celestion.

Skjønnheten er vel kanskje mer diskuterbar. De låter ikke varmt og søtt, så om du søker først og fremst de egenskapene er du nok bedre tjent med f.eks ProAc 2.5 el.

Hva angår trives i selskap med Vincent SV233, så er jeg ikke blant de som trives veldig godt i selskap med den i grunnen, så jeg er sikkert ikke rette person å spørre :)

Mvh Vidar P

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4
hvis du er interessert i dynaudio, så skal jeg kanskje selge mine for 11000,- dynaudio audience 72 SE, koster nye 20 000,- + 10% for tresorten.... kjøpt i juli ca...

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
en kammerat har kef ref 4 han bruker en thule ia 150 b spiller ok det

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
en kammerat har kef ref 4 han bruker en thule ia 150 b spiller ok det
Dette er vel den første generasjon KEF Reference'er som ikke hadde impedanskorreksjonskrets (rett meg om det er feil), og en tricky 4-ohms impedans?
Jeg har iallefall dårlig erfaring med små integrerte forsterkere på den.. den høye følsomheten og lave motstanden gjør at strøm trengs, ikke watt.

Det er klart; små strømsvake forsterkere vil jo kunne lage likanes lyder med Ref4, men høyttalerne vil aldri blomstre og utfolde seg og sine egenskaper (som er utrolige) i all sin fulle prakt..

Mvh Vidar P

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Vidar P: Kan du huske hva som ble forlangt for A3 før nedprisingen??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P: Kan du huske hva som ble forlangt for A3 før nedprisingen??
Var det ikke nærmere 30k eller deromkring da tro...? Må ta det med en klype salt. Jeg innbiller meg at de ble solgt ut for rundt 15k..

De spiller rock som bare f..! Kraft, dynamikk, rytme og groove er glimrende i store nok rom. Tror ikke de var så vanskelige for forsterker heller.. men med forbehold, da jeg aldri fikk de hjem. Deres svakhet lå som sagt i at klangen dro mot det klare, rene og ikke så varme, besnærende.

Mvh Vidar P

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.558
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
KEF Ref 4 er av "den gamle skolen" KEF-høyttalere. Den har dette spesielle coupled-cavity bassprinsippet som gir veldig kontant mellombass, men lite dypbass.. imidlertid savnes ikke bass, for å si det mildt.
Nyere KEF Reference har jevnt over skiftet klangstil til en litt slankere, strammere, lysere om du vil, balanse og vil ikke nødvendigvis passe alle som likte KEF's "gamle" klangbalanse. Men de er også veldig gode..

Jeg tror at både KEF Ref4 og ProAc 2.5, med sin litt varme store klang, vil være veldig gode tips ift de opplysninger du gir om ønsker, men jeg tror ikke noen av de (og iallefall ikke KEF!) vil være særlig lykkelig på enden av din Vincent..

Nyere ProAc har også gjennomgått det samme klangmessige skiftet som KEF, det samme har Monitor Audio og det virker til å være en trend i UK.

Mvh Vidar P
Du tar Kef'erne på kornet her ;) Med en DP forsterker ble det et enormt trykk og dynamikk i mellombassen. Selv om de ikke går dypt, savnes ikke noe. Disse må være noe av de bedre kjøpene på bruktmarkedet!

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Får vel innrømme att lysten på KEF`ene ikke blir mindre av disse uttalelsene... så får det vel bli bytte av forsterker etterhvert om nødvendig
Blir litt å tenke på utover kvelden & natten...hmmm

Takk for alle tips og betraktninger så langt, men kom gjerne med mere.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Kan ikke si å ha tatt noen avgjørelse enno, men det er vel tydelig att det er Patos som vil være lettest å finne brukt.... i alle varianter. Får vel legge det estetiske tilside, og heller tenke "lydmatch" til Vincent`en.... for det er vel lov å si att Patos`ene ikke er veldig spennende i designet, i mine øyne i alle fall.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Får vel legge det estetiske tilside, og heller tenke "lydmatch" til Vincent`en....
Er ikke så lett å "tenke" seg til slike ting.. må prøves, kan hende overrasker Vincent'en og gir bedre resultat med KEF enn med Patos... jeg vet ikke, har aldri prøvd.

Må være klar over at KEF'ene er virkelige rasedyr, og som de fleste highend høyttalere med rett til betegnelsen, så er de rimelig kresne på lydkilde. Liten vits i å legge masse penger i høyttalere som skal gjengi  et dårlig signal..

Hadde du bodd i nærheten skulle du gjerne fått låne mine KEF'er for å se om de passer idealet ditt.

Har du forresten vært borti Spendors nye S-serie...? De går jo seiersgang i all slags presse nå om dagen, nettopp pga suverene egenskaper slik som du ytrer ønske om (stort, varmt, godt bassnivå, ørevennlig).

Var bare en tanke, jeg vet ikke hva du bruker av kilde, eller hva du prioriterer av merker.

Mvh Vidar P

H

Homarhus

Gjest
Har hørt Vincent med Klipch. Helt klart beste matsj spør du meg. Men det er min mening. Du får varme med fres i toppen uten at det blir hardt. Med en sinnsyk dynamikk. Synergi serien er sikkert noe for deg. Glem Proac til vincent. Tviler på at det er en god match.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke til Spendor, men fant litt om dem når jeg søkte på nett. Hvem som evt forhandler disse i Norge, fant jeg ikke ut av....
Klipch.... har ikke tenkt på de som noe alternativ, men kan jo prøve "brutter`n" sine.

Vidar P: Bor nok ikke så veldig langt unna, sender PM.

T

timc

Gjest
Har hørt Vincent med Klipch. Helt klart beste matsj spør du meg. Men det er min mening. Du får varme med fres i toppen uten at det blir hardt. Med en sinnsyk dynamikk. Synergi serien er sikkert noe for deg. Glem Proac til vincent. Tviler på at det er en god match.

Dette er jeg uenig i. Min erfaring med SV-233 er at den ikke matcher spesielt godt med Klipsch. Synes det blir for agressivt.

Mvh

Topp Bunn