Høykvalitets lydkort.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Noen som kan tipse en data amøbe ?

Er på jakt etter ett lydkort som takler 176,4 khz, som mange hi- rez filer krever.
Kortet bør ha best mulig onboard klokke, og høykvalitets spdif utgang. Alle tips mottas med stor takk.

mvh

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Onkyo Wavio SE-90 og SE-200 er to kort som ser ut til å passe deg. Det var et annet kjekt kort med Envy24 og doble dac'er, husker ikke hva det heter.
Kan muligens være noe problem med driveren for å få den spesifikke oppløsningen du nevner, men wavio kortene skal støtte det ihvertfall. Jeg har faktisk begge wavio kortene selv, og det ser ut til at jeg ikke trenger dem mer. Hvis du er interessert så send en pm.

Det finnes selvsakt andre bedre kort, men da snakker man helt annen prisklasse. Og er ikke noe jeg har serlig peil på, bortsett fra at det er Lynx det ofte går i. ESI Juli er også bra, i samme prisklasse som wavio kortene.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
8 x ESS SABRE ES9018 32-bit DAC chip per channel (Total of 16!!) <--- Dette må da være villedende markedsføring, det er jo èn IC som fungerer som 8 dac'er pr kanal hvis jeg ikke husker feil.

Ikke billig akkuratt, men så er jo ESS Sabre ganske bra greier da.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
audiolyd skrev:
8 x ESS SABRE ES9018 32-bit DAC chip per channel (Total of 16!!) <--- Dette må da være villedende markedsføring, det er jo èn IC som fungerer som 8 dac'er pr kanal hvis jeg ikke husker feil.

Ikke billig akkuratt, men så er jo ESS Sabre ganske bra greier da.
Den bloggen er ikke calyx' I manualen så står følgende:

Jeg har den her hjemme nå for litt testing. Virker til nå meget lovende.

Vedlegg

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.002
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
calyx spiller av HRX filer via usb og coax .

"Two different word clock generators for 44.1/88.2/176.4kHz family and 48/96/192 kHz family, each with very low jitter"

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Har du hørt noen av twistedpære audio sine sabre design? hvordan vil du si dem sammenligner hvis så? Synd den ikke har volum kontroller da jeg nestem må ha det som sikkerhet. Men så har jeg jo buffalo32s med volumkontroller da :) må bare få puttet alt i et nytt chassis etterhvert.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ser at litt mere opplysning ikke skader med tanke på det jeg er ute etter.

Altså, jeg har dac og trenger kun ett så godt lydkort som mulig. Dette skal inn i en pc, som skal stå ved anlegget og fjernstyres via laptop. Denne pc skal KUN brukes til musikk.Derfor er det den digitale delen av kortet som må være "maxet", og ikke den analoge, for dèt fikser Buffalo dacèn min.

mvh

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis man skal bruke digitalutgangen på lydkortet (og dermed en ekstern dac); spiller det da noen som helst rolle hva dac-en og utgangstrinnet på lydkortet egentlig kan eller ikke kan? Burde det ikke da holde med det billigste lydkortet fra Komplett til 150 spenn med s/pdif-utgang? I slike tilfelle skal vel kortet bare mate det digitale signelet tvers gjennom uten å gjøre noenting med det?

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Dette har jeg faktisk vurdert, men siden det ikke takler 176,4 khz, som mange hirez filer er, tviler jeg litt. Nå vet ikke jeg hvor ofte det blir aktuellt å laste ned denne type filer, men ett lydkort som takler samplingsraten hadde vært ønskelig.

mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Hvis man skal bruke digitalutgangen på lydkortet (og dermed en ekstern dac); spiller det da noen som helst rolle hva dac-en og utgangstrinnet på lydkortet egentlig kan eller ikke kan? Burde det ikke da holde med det billigste lydkortet fra Komplett til 150 spenn med s/pdif-utgang? I slike tilfelle skal vel kortet bare mate det digitale signelet tvers gjennom uten å gjøre noenting med det?
Det er nok ikke så enkelt ifølge vante fjellfolk.Eller det er det vel forsåvidt, men ønsket mitt er å maxe mest mulig.

mvh

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Dazed skrev:
Det er nok ikke så enkelt ifølge vante fjellfolk.Eller det er det vel forsåvidt, men ønsket mitt er å maxe mest mulig.

mvh
Selv om du ikke faktisk bruker det dyre lydkortet, men kanskje bare dytter strøm upåvirket tvers gjennom det?

En grunn til å kjøpe et dyrt lydkort ville vel være å bruke dac-en i det og ta ut lyde via analogutgangen, men det kan du jo ikke hvis du uansett skal bruke en ekstern DAC. Det må da være hva den støtter som er interessant?

Jeg bare spør, altså, men dette virker logisk for meg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
STX kortet bruker en dedikert 12v strømkontakt og trekker ikke fra pci(e) sporet. Det muliggjør til og med å mekke en egen psu dedikert til kortet.
Har vurdert det selv

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.661
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
han har allerede BuffaloII med nevnte sabre 9018 dac chip!
her er det snakk om linken fra pc til dac
da konverteringen ikke skal skje i lydkortet , kan digitalsignalet i prinsippet tas rett fra s/pdif 75ohms signal ut fra hovedkortet
det er strikt tatt ikke noe behov for et extra lydkort
mitt asus p5q leverer nevnte oppløsning direkte til BuffaloII og det låter knall, selv om det sikkert kan forbedres
mvh
Leif

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som jeg da, altså. (omtrent)

Hvis det er et onboard lydkort med s/pdif-utgang på hovedkortet, er jo saken biff, men hvis ikke, koster ikke lydkort med slik utgang mange kronene fra f.eks. Komplett.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Som jeg sa da, altså. (omtrent)

Hvis det er et onboard lydkort med s/pdif-utgang på hovedkortet, er jo saken biff, men hvis ikke, koster ikke lydkort med slik utgang mange kronene fra f.eks. Komplett.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ja, hvis du har s/pdif ut på hovedkortet, eller går for noe billig greier midlertidig ville jeg gjort. TP kommer jo når som helt med sin nye usb-modul.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.661
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
"når som helst" er det rette uttrykket ::)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.610
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Leste stx testen fra Stereophile og det måles jitter på spdif utganger også. For stx var det veldig lavt.
Har ikke sammenlignet spdif ut fra andre lydkort men dette kan ikke skade. I tillegg til strøm som ikke tas fra pci-e sporet.
Word-clock jitter in the STX's TosLink S/PDIF output, measured directly with the AP SYS2722 and a 44.1kHz datastream, was low at 1.48 nanoseconds, which is close to the system's resolution limit.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takker for forslag

Har imidlertid bestemt meg for "skvisboks tøtsj" inntil videre. Min gamle stasjonære pc skal få gå en stund til. Når den en gang tar kvelden blir det en pc som er beregnet for max lyd.

Spiller nå musikk fra hardisk, trådløst opp til skvisen som er tappet via digitalutg inn i Buffalo II dac, og det låter ikke dårligere enn sammenlignet med en god cd-spiller, tvert imot synes jeg at lyden aldri har vært bedre enn nå.

Lastet ned noe fra Linn records som er i "studio master" 24/96, og det låter meget bra gjennom skvisen. Spennende dette her, spes å kunne sitte i gostolen og velge hemningsløst mange hundre titler, morro,,,,

mvh

Topp Bunn