Høydehus.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Dumme saker!

Skal du i høyden, så dra i høyden da, og
ikke polstre deg inn i et rom med trykkregulatorer!

De som driver denne sporten hvor høydehus "er nødvendig"
har tapt i utgangspunktet, moralsk og etisk sett,
driver Northug eller Bjørgen eller Johaug på med dette idiotiet?

Høydehus i normal (etisk) forstand er moder natur i 1000 moh.+,
det kommer sikkert snart en pille/sprøyte som kan simulere dette,
og da kalles det doping, skal man oppnå disse "fordelene"
så bør man fint finne seg i å dra i høyden, bokstavlig talt!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tror det norske landslaget har reist og trent i høyden hvertfall nå de senere år.
Var vel under høydetrening at Northug gikk på overtreningssmellen for et år siden om jeg ikke husker feil.

Ellers er jeg helt enig, å fysisk reise for å få trent i høyden er ok, det må nok til.
Kunstige rom med trykk regulatorer er så shady/ er å strekke reglene for langt og er noe vi bør unngå.

Jeg tar heller til takke med noen andre og tredje plasser i sporet mot at "vi" hoøder oss godt innenfor de etiske og moralske rammene i idretten.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Jeg er forsåvidt enig, men i idrett er det viktig med felles regler og felles betingelser. Derfor er det problematisk at Norge er det eneste landet som forbyr høydehus.

G

Gjestemedlem

Gjest
Høydehus = bloddoping.

Med andre ord helt greit. La dem holde på hvis det er så viktig for dem å bli best.

Men de vil alltid bli sett på som dopede idrettsutøvere, og det vil frata dem mye av æren i å vinne noe som helst.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.136
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Høydehus = bloddoping.

Med andre ord helt greit. La dem holde på hvis det er så viktig for dem å bli best.

Men de vil alltid bli sett på som dopede idrettsutøvere, og det vil frata dem mye av æren i å vinne noe som helst.
Artig måte å sjå det på. Sidan det då berre er Noreg som ikkje bruker det vert me alltid dei moralske vinnarane uansett resultat. Alle dei andre svina er dopa ;D

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
111
Sted
Oppegård
Høydehus gjør det samme som å bo i høyden. Dvs. det gjør at blodet tar opp mere oksygen. Norge var den nasjonen som begynte med høydehus (om jeg ikke husker feil), og Dæli og co. drev med dette. Å være i høyden, og bo i høydehus, og bloddoping har noe av de samme effektene.

Det er også noen ulemper for noen å trene i høyden, og å bo i høydehus.

Det som er problemet med høydehus er at det er tillatt for alle, men at norge har valgt å forby det for egen del. Nå har vel de norske så mye penger at de kan heller trene i høyden, så fordelen blir vel utjevnet.

Å ha veldig sterke meninger om at dette er juks, er litt spesielt, da det jo er lov for alle.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg ser ikke helt problemet her. Som uob er inne på i foregående innlegg, får man den samme effekten av å bo i høyden. Sånn sett kunne man bare melde flytting på permanent basis til et hvilket som helst land som har noen tusen høydemetere å tilby - problem solved. Men man løfter jo vekter for å lure kroppen til å produsere muskelmasse - det blir jo en slags muskeldoping, det da? Eller som hva med det Drillos gjorde før fotball-VM i USA - de løp rundt i sorte plastsekker for å lure kroppen til å tåle varme og fuktighet. Skikkelig juks, det med plastsekkene - de burde naturligvis ha reist til et varmt og fuktig land for å tilpasse seg - DET hadde vært mer realt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ulf-B skrev:
Jeg ser ikke helt problemet her. Som uob er inne på i foregående innlegg, får man den samme effekten av å bo i høyden. Sånn sett kunne man bare melde flytting på permanent basis til et hvilket som helst land som har noen tusen høydemetere å tilby - problem solved. Men man løfter jo vekter for å lure kroppen til å produsere muskelmasse - det blir jo en slags muskeldoping, det da? Eller som hva med det Drillos gjorde før fotball-VM i USA - de løp rundt i sorte plastsekker for å lure kroppen til å tåle varme og fuktighet. Skikkelig juks, det med plastsekkene - de burde naturligvis ha reist til et varmt og fuktig land for å tilpasse seg - DET hadde vært mer realt.
Tja om noen hadde vært fastspent i 4 uker i en muskelstimulator så hadde vel det også være ganske så tvilsomt.

Vedlegg

Topp Bunn