Høy lyd med lite effekt

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Litt usikker på i hvilken kategori dette innlegget skal ligge, men jeg har nå gjort et tankeeksperiment med basis i helt dagelidags teknologi - så dette kommer muligens under kategorien "Synsing":

Hvis man har en lysdiode, og gir denne en konstant strøm som får den til å lyse svakt.
Sett at effekten som omsettes er på 0,1watt kontinuerlig.
Så gir man denne lysdioden en effekt på 1 watt, men i korte 1watt pulser med en fast frekvens, der pulsen omfatter 10% av periodetiden. Dette skal i gj.snitt utgjøre 0,1watt omsatt effekt. Det som er litt sprøtt er at lysstyrken på lysdioden ser sterkere ut da enn når det omsettes en konstant effekt på 0,1 watt.

Så er tankeeksperimentet å overføre denne teknologien til lydanlegget. Et musikksignal ut av en høyttaler består av varierende trykk i takt med frekvenser som omfattes av musikken - altså lyd. Hvis man hakker opp musikksignalet i korte kraftige pulser med f.eks forholdet 1/10, vil man da kunne spille med manga kanger akustiek effekt porsjonert i korte pulser med 10 ganger så mye effekt, ergo samme omsatte effekt i snitt, men at det da høres høyere ut?

Synspunkter og rapport fra dere nyskjerriges eksperimenter tas i mot med takk.

Mvh.

Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Litt usikker på i hvilken kategori dette innlegget skal ligge, men jeg har nå gjort et tankeeksperiment med basis i helt dagelidags teknologi - så dette kommer muligens under kategorien "Synsing":

Hvis man har en lysdiode, og gir denne en konstant strøm som får den til å lyse svakt.
Så gir man denne lysdioden en effekt på 1 watt, men i korte 1watt pulser med en fast frekvens, der pulsen omfatter 10% av periodetiden. Dette skal i gj.snitt utgjøre 0,1watt omsatt effekt. Det som er litt sprøtt er at lysstyrken på lysdioden ser sterkere ut da enn når det omsettes en konstant effekt på 0,1 watt.

Så er tankeeksperimentet å overføre denne teknologien til lydanlegget. Et musikksignal ut av en høyttaler består av varierende trykk i takt med frekvenser som omfattes av musikken - altså lyd. Hvis man hakker opp musikksignalet i korte kraftige pulser med f.eks forholdet 1/10, vil man da kunne spille med manga kanger akustiek effekt porsjonert i korte pulser med 10 ganger så mye effekt, ergo samme omsatte effekt i snitt, men at det da høres høyere ut?

Synspunkter og rapport fra dere nyskjerriges eksperimenter tas i mot med takk.

Mvh.

Vidar
Pateninnehaveren er det britiske selskapet One-Digital/ 1 ltd. (tur eg), jf. forøvrig Yaham sine SoundProjector høyttalere. Den oprinnelige ideen var å drive en mengde små ultrasoniske 1" høyttalere direkte med «digitale» pulser, og la lavpassfiltreringen skje i luften og i lytterens øre (m.v.). Senere utviklet ideen seg i retning av SoundProjector/-Beam, hvor man ved digital manipulasjon av en «array» av mindre høyttalere kan kontrollere direktiviteten i høyttaleren, altså hvilke vinkler ulike lyder sendes ut i. Dagens produkter fra Yamaha benytter dette til å lage surre-meg-rundt med en høyttaler.

mvh
KJ

T

timc

Gjest
Teoretisk så burde det vel fungere, men vil ikke øret oppfatte at lyden er "hakket i småbiter" ?

Mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Gjør den nå det? Hvis switchingen er så rask at at du ikke oppfatter det som blinking så vil jeg bli svært overrasket om lysstyrken ikke er akkurat den samme. Det du beskriver kalles forøvrig PWM og brukes veldig mye i lydsammenheng.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Interessante tanker......

så dere er i det litt dype hjørnet i helgen:)

Både Vidar og Ivar fikk meg til å tenke litt også. Gjør den egentlig det? Jeg er ikke sikker.

Ved å gruble litt videre, dukket det opp en del spm. i mitt hode;
Sett at man klarte og stykke opp signalet til pulser slik at det ikke var hørbart. Hva slags innretning ville man benytte?

Hva måtte karvet til stabilitet (regularitet) måtte en slik innretning ha?

Ville dette kunne oppfattes som jitter dersom regulariteten på pulsene hadde avvik?

Uansett... alltid interessant med diverse spørsmålsstillinger som man kan gruble på. De sies å holde demensen på avstand.

God helg:)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Sett at man klarte og stykke opp signalet til pulser slik at det ikke var hørbart. Hva slags innretning ville man benytte?
En helt vanlig PWM-modulator. Eller en delta-sigma modulator, eller hvilket som helst 1-bit system. Det er nettopp det disse gjør, det kalles modulasjon. Det er lett å gjøre så det ikke er hørbart, bare sørg for at bærebølgefrekvensen er langt over det hørbare (eller i tilfellet lys, langt over frekvensen for synlig blinking). Dette er ikke utradisjonelt i det hele tatt. Det gjøres over alt.

Topp Bunn