Høy gain!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.282
Sted
Nøtterøy
Har koblet opp en Denon cd spiller til anlegget mitt og sliter nå med høy gain. Har ikke hatt dette problemet tidligere på andre cd spillere og ikke med platespiller innkoblet.

Lar dette løse seg på noen måte tro? Takknemlig for svar. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke gain som har endret seg, men utgangsspenningen på CD-spilleren som er høyere enn på forrige kilde?

Hvilke problemer gir det? At du kun kan bruke en liten del nederst på volumkontrollen? Kan vel bare fikses med mindre gain i forsterkeren, eller en slags attenuator før forsterkeren, men det synes jeg lite om, egentlig. Høyttalere med lavere følsomhet ville jo også "hjelpe", men det blir kanskje litt vél drastisk.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.282
Sted
Nøtterøy
Takk for det! Er nok utgangsspenningen som er høyere på denne cd spilleren ja. Kan bare bruke nederste del på volumen.

Er som det "skal være" når jeg spiller vinyl, så jeg får vel bare leve med det. :(

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.999
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Som Dazed (litt motvillig) foreslår: Her er en enkel løsning for å minske gain:

Dette er 10 dB dempeplugger (attenuatorer) fra Rothwell, for RCA eller XLR.
Kan bestilles hos stereolab.no, og ett par koster 450 kroner (RCA), og 800 kroner (XLR).
Enda billigere på eBay.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
SaltyDog skrev:
Som Dazed (litt motvillig) foreslår: Her er en enkel løsning for å minske gain:

Dette er 10 dB dempeplugger (attenuatorer) fra Rothwell, for RCA eller XLR.
Kan bestilles hos stereolab.no, og ett par koster 450 kroner (RCA), og 800 kroner (XLR).
Enda billigere på eBay.
Verdt et forsøk. Det var jo ikke dyrt.

Jeg tenkte umiddelbart at det var bra med så høy spenning som mulig på kildesignalet, men det er jo også kjent at et potmeter forvrenger mest når det må skru igjen krana nesten helt, og låter bedre jo nærmere full åpning det kommer, så det er slett ikke umulig at det faktisk vil låte bedre med dempet innsignal og mer "åpen kran" i (for)forsterkeren, når jeg får tenkt meg litt om. :)

Topp Bunn