Alt til hus og bolig Håndverk, tradisjon og vedlikehold av kunnskap.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Artig! - men det må finnes noen flere? Tradisjonelt tauverk er fortsatt svært sentralt i tradisjonsbåtmiljøene. Skal ikke være no' nylongreier der i gården....

G

Gjestemedlem

Gjest

• INNREDER BIL: Denne uken innreder Maren Bertelsen Ulvedal (32) denne veteranbilen helt ut i fra eget hode. Det er hennes svenneprøve i salmaker-faget.FOTO: NIKITA SOLENOV

Marens prøve går ut på å innrede en bil. Klarer hun det, blir hun noe nesten ingen andre kan kalle seg.

– Jeg gruer meg litt, men håper det går bra, sier 32-åringen.

HANNE LOUISE ÅKERNES

16. feb. 2017 21:08, oppdatert 21:10
1​

Denne uken er ganske spesiell for Maren Bertelsen Ulvedal (32). Etter flere år som lærling på verkstedet i Åsane, tar hun denne uken svenneprøve i salmakerfaget, et verneverdig håndverksfag som svært få andre kan. I Norge er det bare 1 til 2 personer som tar prøven årlig.
På verkstedet står en skinnende blank MG 1953, en engelsk veteranbil som tilhører en kunde. Det er innsiden av denne bilen Ulvedal skal få til å skinne. Jevnt og trutt er sensorene innom og spør henne hvorfor hun har valgt som hun gjør. Hun er allerede nesten ferdig med putene. Kalesjen gjenstår. Den skal bli svart med grønne bånd.
FLOTTE SETER: Ulvedal fikk bestemme interiøret i den engelske veteranbilen selv. Hun valgte grønne seter i semsket skinn. - Jeg håper eieren vil like resultatet, sier hun.
NIKITA SOLENOV

– Mønsteret er inspirert av de litt dyrere Audi-modellene som jeg liker. De har sånt mønster med semsket skinn. Jeg fikk faktisk frie tøyler av kunden, så jeg håper han blir fornøyd, sier hun.
Krever nøyaktighet

Dette er arbeid som krever tålmodighet og nøyaktighet. En gang brukte de flere måneder på å isolere, innrede og sy putene og interiøret i en Jaguar Mark 2.
LIKER Å SKAPE: Ulvedal og kollegene brukte en hel vinter på å få i stand denne Jaguaren. - Det er kjekt å få være med å skape noe. Det liker jeg best med jobben, sier hun. Her sammen med Torsten Lind, innehaver av verkstedet og salmaker-mester.
NIKITA SOLENOV

– Jeg liker følelsen av å skape noe og utfordre meg selv gjennom å lage nye ting. Ingen uker er like her. Jeg synes også det er viktig å ta vare gamle tradisjoner, sier Ulvedal.
Salmakerfaget stammer tilbake til 1200-tallet og omfatter arbeid med blant annet skinn, lær og duk. Noen lager seler til hest. Andre lager kofferter. Mange gjør arbeid for bil og båt.
Ulvedal har laget kofferter som en del av utdannelsen, men det er ikke mange nordmenn som bestiller den slags i dag. Det blir flest oppdrag for bil og båt. Førstnevnte passer svært godt for en bilelsker.
Elsker amerikanske biler

– Interessen for bil kommer nok fra min bror som hadde flere biler da jeg var yngre. Jeg er også sammen med en mekaniker, sier hun.
EN SJELDENHET: Det er ikke ofte Ulvedal får bryne seg på så flotte biler. I bakgrunnen jobber en kollega med et sete til en helt vanlig varebil.
NIKITA SOLENOV

Selv om hun synes den engelske veteranbilen hun jobber på er flott, er hun aller mest svak for amerikanske biler med rist som lager mye lyd.
– Følelsen av å sette seg i en El Camino er helt ubeskrivelig, sier hun.
Fredag får hun svaret hun har ventet på; bestått eller ikke bestått.
Masseproduksjon er en utfordring

Nina Tjæder-Gran er sensor fra prøvenemnden. Hun og en annen salmaker har ens ærend dratt til Bergen for å vurdere Ulvedals arbeid med den engelske veteranbilen. De er glade for at hun ønsker å føre yrket videre.
INSPIRERT: Ulvedals design er inspirert av hennes favoritt-bilmerke: Audi. Før hun gikk i gang, tegnet hun flere sider opp og ned med hvordan hun ønsket å gjøre det og hvordan bilen skulle se ut.
NIKITA SOLENOV

– Vår største utfordring i dag er at man får sydd masseproduserte ting billigere fra andre land. Det er likevel ingenting som slår ekte kvalitet, sier hun.
Hun sier det ville vært trist om kunnskapen forsvant.
– Er du for eksempel eier av veteranbil, er du avhengig av at noen fremdeles kan dette faget. Det er veldig synd om det skal gå i glemmeboken, sier hun.
Får skryt

– Har Ulvedal grunn til å være nervøs for resultatet av prøven?
– Det tror jeg ikke hun har. Hun er rask, effektiv og ryddig. Arbeidet hennes er fantastisk, sier sensoren.
Det samme mener Torsten Lind, salmakermester og innehaver av Bergen Bil og Båt.
– Jeg har spøkt med henne om at hun har en trettiårskontrakt hos oss. Hun kan i alle fall jobbe her akkurat hvor lenge hun vil. Hun er utrolig dyktig, sier han.

Topp Bunn