(Gutte)ferie.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hallo.

Vi er en liten guttegjeng som ønsker en rolig, billig og varm(ere) ferie.

Vi drar vel i januar-februar, men er usikre på hvor det er verdt å dra, evt hva som er verdt å se.

Vi ser for oss en langhelg, og pris er vel viktigste parameter for oss studenter.

Noen vil ha det varmt, noen vil se noe, noen vil bare slappe av (det er vel det som kalles ferie?).

Så: Noen stalltips?

Mvh

Pk

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Playa de Las America, Tenerife egner seg godt for en kompisgjeng på budsjett som vil ha en grisefest.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
431
Uten at jeg har sjekket, regner jeg med at Star Tour og lignende er billigst på chartertur. Dvs. 1 eller 2 uker.
Det blir vel noe lenger enn dere har planlagt.
Mulig det blir billigere å ordne fly/bosted på egenhånd. Sjekk norwegian.no. En rask sjekk viser at man kan fly t/r Alicante for 800.- i januar. De flyr til mange andre "syden-destinasjoner", bla. Mallorca, Kreta og Tyrkia ++
Deretter er det bare å google hotels/apartments in xxxxx.
Tar litt tid, men planlegging er halve moroa :)

S

Slubbert

Gjest
Amsterdam; godt og varmt inne på coffeeshopene hvor dere vil tilbringe det meste av tiden.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg anser meg selv som innehaver av sort belte i Turer. 8)
Og med de ønskene dere har virker det som det er solkysten i Spania dere skal til.
Billige fly (Velg flyplass allt etter hvilken som er billigst. Alicante eller Barcelona, kanskje tilogmed Murcia?). Kort flytur. Varmere en her. Noe å se. Alle bekvemmeligheter, enten det er avslapping eller Party som frister.
Hva overnatting gjelder finner dere det lett og billig når dere har kommet vel ned.
Fastlands Spania er kanskje en klisje, men det er en jævli bra klisje.

Edit.
Ser nå att Yellow er inne på samme tanken. Han virker som en fornuftig kar. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Jaerbu skrev:
Og med de ønskene dere har virker det som det er solkysten i Spania dere skal til.
Billige fly (Velg flyplass allt etter hvilken som er billigst. Alicante eller Barcelona, kanskje tilogmed Murcia?). Kort flytur. Varmere en her. Noe å se. Alle bekvemmeligheter, enten det er avslapping eller Party som frister.
Solkysten er grei på vinteren, men da må det vel det vel mye bedre å satse på å fly direkte dit (Malaga). Ellers blir det ganske mange timer i bil, og det går fort ut over både tid og lommebok. Norwegian han mange billigturer dit i jan-feb.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Jaerbu skrev:
Solkysten er grei på vinteren, men da må det vel det vel mye bedre å satse på å fly direkte dit (Malaga). Ellers blir det ganske mange timer i bil, og det går fort ut over både tid og lommebok. Norwegian han mange billigturer dit i jan-feb.
Men temperaturene på fastland-Spania er vel ikke så godt om vinteren? Er det ikke bedre å satse på Kanariøyene? Jeg var der på reportasjetur sist desember, og da var klimaet perfekt. Riktignok var basen vår et skikkelig drittsted. Det var Costa Rica syd på øyen. Men en av storbyene, for eksempel Playa del Ingles, vil nok ha mer å tilby gutter med sansen for det gode liv. Costa Rica består av et svært kjøpesenter og en strand, that's it. No kidding. Kjøpesenteret inneholder alt fra strippebuler i kjelleren, til discobarer fulle av fulle blondiner. Det siste er jo forlokkende nok, men utvalget er nok bedre et større sted. Der finner dere kanskje brunetter også, hvis dere liker slikt.

Kanariøyene er billig, og klimaet er perfekt om vinteren. Det ligger jo utenfor kysten av Marokko, og det så nært at noen ganger feier det vind med sand fra Sahara over øyene. Bare husk at Mogan er for familier, Arguineguin er for pensjonister, og Costa Rica bare er for teit. Clubbing foretas best på større steder enn de landsbyene der.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Men en av storbyene, for eksempel Playa del Ingles, vil nok ha mer å tilby gutter med sansen for det gode liv.
Man skal vel strekke begrepet storby endel for å inkludere Playa del Ingles. Det er vel strengt tatt ikke mer enn en stripe med utesteder, innkastere, dophandlere og en håndfull fulle turister. Trist plass. Det er riktignok noen år siden jeg var der sist.

Bedre da å ofre litt temperatur og reise til en by med ekte mennesker og kulturliv? (Barcelona, Istanbul, Lisboa, Roma e.l.)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.351
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Men temperaturene på fastland-Spania er vel ikke så godt om vinteren? Er det ikke bedre å satse på Kanariøyene? Jeg var der på reportasjetur sist desember, og da var klimaet perfekt. Riktignok var basen vår et skikkelig drittsted. Det var Costa Rica syd på øyen. Men en av storbyene, for eksempel Playa del Ingles, vil nok ha mer å tilby gutter med sansen for det gode liv. Costa Rica består av et svært kjøpesenter og en strand, that's it. No kidding. Kjøpesenteret inneholder alt fra strippebuler i kjelleren, til discobarer fulle av fulle blondiner. Det siste er jo forlokkende nok, men utvalget er nok bedre et større sted. Der finner dere kanskje brunetter også, hvis dere liker slikt.

Kanariøyene er billig, og klimaet er perfekt om vinteren. Det ligger jo utenfor kysten av Marokko, og det så nært at noen ganger feier det vind med sand fra Sahara over øyene. Bare husk at Mogan er for familier, Arguineguin er for pensjonister, og Costa Rica bare er for teit. Clubbing foretas best på større steder enn de landsbyene der.
Costa Rica ligger vel i Mellom-Amerika... Er kanskje Puerto Rico du mener?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Men en av storbyene, for eksempel Playa del Ingles, vil nok ha mer å tilby gutter med sansen for det gode liv.
Man skal vel strekke begrepet storby endel for å inkludere Playa del Ingles. Det er vel strengt tatt ikke mer enn en stripe med utesteder, innkastere, dophandlere og en håndfull fulle turister. Trist plass. Det er riktignok noen år siden jeg var der sist.

Bedre da å ofre litt temperatur og reise til en by med ekte mennesker og kulturliv? (Barcelona, Istanbul, Lisboa, Roma e.l.)
Helt enig, men jeg opplevde det slik at det skulle være godvær. Og det er jo litt begrenset på fastlandet om vinteren. Personlig ville jeg aldri har reist til "syden" på eget initiativ. Jeg velger som kjent Roma, når jeg selv skal bestemme. Og det er også et bedre valg til den typen guttetur som jeg foretrekker. Men mange mener nok at guttetur er tut tut, og naken overkropp med sololje. Samt øynene godt plantet på strandens peaches. Forhåpentligvis feiltolket jeg hele saken, og da er det klart at en skikkelig storby med kultur er å foretrekke foran Kanariøyenes turisthelvete. Jeg hatet Puerto Rico.

Costa Rica ligger vel i Mellom-Amerika... Er kanskje Puerto Rico du mener?
Det er vel i og for seg Puerto Rico (som et selvstyrt område under USA), og derfor blander jeg de navnene sammen til stadighet. Kanariøyene opptar en svært liten plass i min bevissthet, nesten enda mindre etter å ha vært der. Eneste alternativ for meg der nede ville vært å pensjonere meg i skyggen av palmene på sjømannskirken i Arguineguin, men strengt tatt har jeg tenkt å pensjonere meg sør for Sahara. 8)

Overse mine meninger om gutteturer under varme himmelstrøk. Slike har jeg faktisk aldri vært på, så mine meninger har liten verdi. Paraplydrinker sammen med bikinidamer har liksom aldri tiltalt meg noe særlig. Jeg foretrekker dem uten bikini, og i mer private settinger. Og det kan like godt gjøres her til lands, selv om de sjelden kan by på brun og solvarm hud. Mmmmm, kanskje jeg burde ta turen sydover igjen. Den flørten jeg hadde i Benidorm-området for et par uker siden var liksom ikke tilfredsstillende nok, når jeg tenker meg om. ;)

N

nb

Gjest
Skal det være billig, må dere lære dere forskjellen på reisekostnader og oppholdskostnader. En del steder sør i Europa er vel ikke spesielt rimelige siden de er rettet mot tursiter fra mer bemidlede områder nord i Europa. Jeg himler litt med øynene når veninnegjenger bruker mye energi på å finne et fly som er 500 kroner billigere tur/retur NYC når de uansett skal shoppe og spise for en formue.

For varme i Januar/Februar må dere et stykke sør. Kanariøyene er vel det mest populære. Jeg var på Tenerife for et par år siden og ble veldig positivt overrasket, det er mange fine steder der, men det gjelder bare å komme seg litt bort fra Playa de las Americas og Los Christanos om man vil ha det stille og rolig. Vi var i Los Gigantes og der var det svært lungt. Kanskje for lungt for enkelte.

Det er dog jæ..lig langt å fly for en langhelg, går fort fem timer fra Oslo.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I forvirringen gikk jeg glipp av at det dreier seg om en langhelg. Da ville jeg gitt blaffen i varmen, i alle fall den store varmen. Nøy dere med noe som er varmere enn i Norge, men glem badeferie. Da er det bedre å bruke mindre tid på selve reisen, og mer tid på kosen. En europeisk storby ville jeg valgt. Hva med en som lå bak jernteppet tidligere? Jeg har ingen erfaring med den delen av Europa i moderne tid, men det bør være mulig å finne rimelige reisemål med kultur.

N

nb

Gjest
Jeg har sjelden hatt mer morro en jeg hadde en langhelg i Beograd. Tok ut 1000 kroner på flyplassen, det holdt hele helgen bortsett fra hotellet til 50 Euro natten som ble tatt på kredittkort. Jeg og en kompis rekutterte en lokal pike som utelivsguide ved å spandere det hun ville helle i seg samt taxi slik at hun kom seg hjem mye senere enn bussen hun hadde tenkt å ta hjem til et fortsted gikk. Latterlig billig var det i alle fall den gangen (er vel en fire år siden), skyhøyt nivå på bulemusikken rundtomkring (blues, rock, jazz) og generelt god stemning. Litt kukent med fly dit kanskje.

Ellers er de fleste europeiske storbyer vinnere på sin måte for en langhelg, men det blir fort litt dyrt om man skal ha det morro i vest-europa, særlig overnatting kan komme på en del rundtomrking og man vil jo gjerne bo sentralt når man først er i en storby.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker for gode tips folkens!

Dette hjelper mye til planlegging.

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ser ut som det blir Alicante. Fly og opphold på bra sted ser ut til å komme på 1600.

Vi ser nå for oss første til 8. januar, for da var det billige biletter, og det passer godt med skoleturnus.

Så da blir det en hel uke :)

Noe spesielt man burde tenke på/prøve/se i alicante?

Må billetter bestilles veldig snart for rimeligste mulighet?

PK

Topp Bunn