Javel ja, lurte bare på hvordan slike opsjoner fungerer.
Vel - la oss si at du er Stabæk og har fotballspilleren Stengel i stallen. Så kommer jeg fra VIF og sier at "han derre Stengel kunne jeg tenke meg å kjøpe - men ikke akkurat nå. Vi har verken penger eller en plass på laget i øyeblikk, men bare vent...".
OK - så lager du og jeg en deal som går ut på at på ett eller annet tidspunkt forplikter du deg til å selge Stengel til meg for 4 millioner. Og hvis jeg velger å slå til på dealen, forplikter jeg meg til å betale deg 4 millioner for Stengel. Det er dette vi kaller en opsjon. Du tilbyr meg en mulighet til å kjøpe Stengel på et gitt tidspnkt hvis jeg vil. "Hvis jeg vil" er viktig her - det er dette som er opsjonen (= valget).
Jeg betaler naturligvis ikke 4 millioner for selve opsjonen - 4 millioner får du bare hvis jeg kjøper Stengel. Problemet ditt - som eier Stengel - er at du ikke kan selge ham til noen andre i mellomtiden. Ikke sånn uten videre - du risikerer jo at jeg melder meg og sier at "nå vil jeg kjøpe Stengel til avtalt pris". Så hvis du kunne ha fått solgt Stengel for, la oss si, 8 millioner til noen andre, har du gjort en dårlig deal. Men hvis ingen andre i hele verden vil betale mer enn, la oss si, 2 millioner for Stengel, er jeg fortsatt nødt til å betale deg 4 millioner hvis jeg vil ham. Da blir dette en god deal for deg. Så opsjoner er et slags veddemål om hva som vil være en riktig pris en gang i fremtiden.
Men det stopper ikke der. Når jeg først har en opsjon med deg, kan det godt tenkes at jeg finner en som vil betale meg x kroner for å overta opsjonen. En som bedømmer prisutviklingen på Stengel annerledes enn jeg har gjort. Hvis vedkommende tror at Stengel kan bli en multimillionkroners spiller, kan jeg håve inn på opsjonen. Tilsvarende kan du selge "din del" av opsjonen til en som betviler Stengels utvikling - en som tror at Stengel aldri blir verdt mer enn 2 millioner. Da kan vedkommende være villig til å betale deg en liten slump med penger for eventuelt å få inn 4 millioner for noe som egentlig ikke er verdt mer enn 2 millioner.