Gulvstående med WAF til stort rom? 20 KK

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Ludo skrev:
Dynaudio Contour S3.4 er mitt forslag...
Kjøpte brukt Contour S1.4 denne uka og er meget fornøyd. Lytteavstand er 3-4m i en stue på 40m2 med åpen løsning til kjøkken på 15m2. Har igjen å jobbe litt med plasseringa, men dette blir bra :) Dog "kun" en stativhøytaler, men en stativhøytaler med rikelig WAF som kan overraske ;)

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
By på Amphion krypton som ligger på brukten. Cardoid mellomtone, waveguide diskant og en 12" i bunn.
Aner ikke hva de skal ha for disse, men 50% off er ikke billig for 6 år gammel high-end. Så vil tippe de slipper dem for under 30k.

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Antall liker
832
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte disse som ble plassert i stuen når jeg fikk eget rom til anlegget

Davone Rithm, synes både lyd og utseende er veldig bra. Fikk ingen klager fra fruen...

Kan fås som demomodell hos Moiz til ønsket pris.

Vedlegg

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
I følge min kone (som har sammenfallende smak med andre kvinner før henne), så trenger ikke høyttalere å være "pene", det viktige er at de ikke dominerer. Jo nærmere veggen de kan plasseres jo bedre, slik sett har Klipsch heritage-serien, og store Tannoy monitorer god waf. Carlssonhøyttalere har også god waf, ditto Guru. Alle er beregnet på å stå inntil vegg. Dipoler som Magnepan, ML og Gradient har ikke høy waf da de må stå et stykke ut i rommet. Jeg vil anbefale Guru QM 60 men jeg er usikker på om du kan få de innenfor budsjett; koster vel 50-60k skr nye.

For øyeblikket spiller jeg på store JBL monitorer som kona liker bedre enn Gradient revolution selv om de er dobbelt så store rent fysisk. Det er fordi jeg har plassert de nærmere bakveggen (men ikke inntil).

På den annen side så tåler kvinner lav waf, litt skal man lide for kjærligheten, og mitt anlegg står på stua :)

Puscifer

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
354
Torget vurderinger
4
Hva med Abrahamsen FS401

Høy WAF og låter meget bra.

Knut :)

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje de respons art som nettopp kom på bruktbørsen fås til rundt 20k? Eg veit ikkje....

C

Cyber

Gjest
FredrikC skrev:
By på Amphion krypton som ligger på brukten. Cardoid mellomtone, waveguide diskant og en 12" i bunn.
Aner ikke hva de skal ha for disse, men 50% off er ikke billig for 6 år gammel high-end. Så vil tippe de slipper dem for under 30k.
Da må de rullemales i såfall, men uten tvil noen meget gode høyttalere.

C

Cyber

Gjest
Burnt_Island skrev:
I følge min kone (som har sammenfallende smak med andre kvinner før henne), så trenger ikke høyttalere å være "pene", det viktige er at de ikke dominerer. Jo nærmere veggen de kan plasseres jo bedre, slik sett har Klipsch heritage-serien, og store Tannoy monitorer god waf. Carlssonhøyttalere har også god waf, ditto Guru. Alle er beregnet på å stå inntil vegg. Dipoler som Magnepan, ML og Gradient har ikke høy waf da de må stå et stykke ut i rommet. Jeg vil anbefale Guru QM 60 men jeg er usikker på om du kan få de innenfor budsjett; koster vel 50-60k skr nye.

For øyeblikket spiller jeg på store JBL monitorer som kona liker bedre enn Gradient revolution selv om de er dobbelt så store rent fysisk. Det er fordi jeg har plassert de nærmere bakveggen (men ikke inntil).

På den annen side så tåler kvinner lav waf, litt skal man lide for kjærligheten, og mitt anlegg står på stua :)
Hehe, det er jo litt MAF også inne i bildet her, liker at ting ser litt ok ut også om mulig. Jeg ønsker i utgangspunktet å ha disse i stua ja. Mange gode tips stadig.

Bambadoo: Blir nok litt for mye tre av lyst fabrikat gitt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes egentlig respons ikke er noe pene jeg også.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
......det finnes noen høyttalere som heter ProAc D38...... :)

M

C

Cyber

Gjest
bambadoo skrev:
Nei, men jeg har trua på at de låter meget bra med bestykning og skrå sider.

Sundkoien: Ja, og de koster $$$. :)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Audiophile-Arve skrev:
cybervision_ skrev:
Det er jo en mulighet, men vil ikke direktiviteten i ML og MagnetiskePaner gjøre det vanskelige å få spredt lyden i rommet?
Magnepan = Ja, du får nok berre sweetspot til ein person, kanskje to om avstanden er stor.

ML= Her har du litt vidare sweetspot, men framleis vert det litt problematisk om du skal lytte utanfor sweetspot. Det gjeld det meste av høgtalarar, med mindre du får nokre Carlsson-konstruksjonar, German Physics, Bose (!), Mirage, eller sprengjer budsjettet ditt med eit par tusen prosent...

Hadde MG 3,6 tidligere i et lite rom og de forsvant fullstendig og hadde ekstremt god 3D. 3 personer i bredden var null problem.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er jo et spørsmål om du skal "lytte" til musikk eller høre på :) Dvs. ha på musikk. Er jo stua dette.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.177
Torget vurderinger
10
gooner4ever skrev:

Davone Rithm, synes både lyd og utseende er veldig bra. Fikk ingen klager fra fruen...

Nydelige. De der er WAF i gullskrift ;)

C

Cyber

Gjest
HEL skrev:
gooner4ever skrev:

Nydelige. De der er WAF i gullskrift ;)
Jau, men blir nok for små.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Puscifer skrev:
Hva med Abrahamsen FS401

Høy WAF og låter meget bra.

Knut :)
Fås billig hos mus-mag om dagen også.

Ellers tror jeg en god kandidat for å "fylle store rom" med god dynamittkk, og som koster 18K på restesalg hos lsound, er Klipsch RF-83.

WAF? Tja... De er ikke stygge, men ganske svære.

C

Cyber

Gjest
Har sett på dem også - det blir nok mye bakgrunnslytting ja.

Innser at det kanskje hadde vært lurere og heller satt av litt kronasjer og brukt et annet rom til et virkelig godt hifi-oppsett og heller tatt det litt mer forsiktig i stua, men jeg er redd det blir lite tid til å benke seg foran et slikt oppsett i tiden som kommer, dessverre så det beste er nok å bruke det i stua, oppsatt til sweetspot bruk og heller kombinert det med bakgrunnsmusikkbruk.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Hadde samme problemstilling for en god stund siden. Lagde en tråd om dette her inne der det kom en del mer eller mindre gode tips om både høyttalere og Wen.. ;D
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52468.0.html

Jeg landet på Beolab 8000 og er svært godt fornøyd med dette. Med en sub fungerer dett meget bra. Så lenge jeg også har et dedikert rom har jeg ingen motforestillinger mot en slik anorektisk lydskulptur i stuen ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.579
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
bambadoo skrev:
Nei, men jeg har trua på at de låter meget bra med bestykning og skrå sider.

Sundkoien: Ja, og de koster $$$. :)
Vel, det har gått noen sett D38 i det siste. De ligger mellom 20k - 30k brukt.

m

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Serien før D serien er også meget bra, personlig ville jeg valgt R3.8 eller 5 foran D38.

C

Cyber

Gjest
Har bare hørt 28-modellen og den var god, men de er jo ikke veldig flotte og litt mye lyst tre. Ikke meningen å være vanskelig der, men maple/cherry-bølgen kan jeg styre meg for personlig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Black Ash er tingen - men er sjelden å oppdrive på brukte ProAc.

Og mens vi er inne på ProAc: M.h.t. elektronikk er dette høyttalere som - fritt etter Churchill - "are easily satisfied with the very best". Mine ProAc-par har kostet meg ganske mye når det gjelder forsterkere og kilde. Ingen billigløsning når man ser på totalen.

C

Cyber

Gjest
Ser på disse Contourene, både på 3.4 og 5.4 er jo diskanten plassert lavt, er ikke det en bakdel egentlig mtp spredning og ørehøyde. (Eller er det bare sykt høye... ;D )

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
3.4 og 5.4 har jeg hatt, lavtmontert diskant tenker man ikke mye på når man spiller. Mellomtone i rett høyde er viktigere IMO ;)

C

Cyber

Gjest
Då var eit par Monopulse Model A bestilt inn. Takker alle i tråden for stor hjelp - det har blitt satt stor pris på!

Topp Bunn