Grunnarbeid før lakking/maling?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.873
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei :)
Er det noen som har en fremgangsmåte for forsegling av treverk slik at lamineringer/skjøter ikke vises ved lakking eller maling? Mener å ha lest at det brukes 2 komponents produkter(epoxy? ). Har et plinth til en platespiller hvor kryssfineren vises igjennom lakken. Denne håper jeg å få piano-finish på.
Takk
Espen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg antar at du kommer langt med en sprayfiller evt en primer. Ordinær lakk vil bli for tynn til å kunne skjule trevirket med mindre du går for veldig mange strøk.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.873
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Griffenfeldt skrev:
Jeg antar at du kommer langt med en sprayfiller evt en primer. Ordinær lakk vil bli for tynn til å kunne skjule trevirket med mindre du går for veldig mange strøk.
Hei og takk for svar.
Har ikke brukt sprayfiller før og vet ikke hvor "tungt" den dekker. Må sjekke det ut nærmere. Jeg har sett et par høyttalere som var malt med noe "guffe" fra biltema. Det ga en tykk, grov overflate som sikkert kan pusses ned til glatt underlag. Synd jeg ikke vet hva det er.
Mvh Espen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tipper du får best resultat med oljebasert snekkersparkel fra tube eller boks, deretter pussing med fin slipekloss, grunning, og eventuelt en runde til med sparkel, sliping og grunning for å få det jevnt nok. Så kan du legge noen strøk svart lakk fra sprayboks (og finslipe mellom strøkene), og til slutt klarlakk oppå det igjen. Det blir ganske piano.

Her har jeg brukt silkematt spraylakk, men hvis det skulle vært pianofinish ville jeg lagt på et tykkere lag oljesparkel enn dette:

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.873
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei Asbjørn
Det så jo kjempeflott ut! Skal ta en tur til byggevaren og se om de har slik sparkel
Takker!
Mvh Espen

EspenW

Medlem
Ble medlem
28.11.2006
Antall liker
0
Jeg har brukt Polyestersparkel til ymse arbeider.

To-komponent og hissig odør, så god lufting eller kullfiltermaske er lurt.

Litt innsats altså, men polyestersparkel har en rekke gode egenskaper.

Sitter godt, krymper ikke, fyller så mye du vil, stabilt og hardt, sprekker ikke og er lett å slipe.

I grunnen alle egenskaper man ønsker seg.

e

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har brukt en primer som heter Hempel 15579. Den sitter godt på alle undelag og fyller godt.Grei og pusse er den også.Du kan godt legge den på med rulle eller pensil.Den bør få herde seg et døgn før du pusser.Kommer selvsagt an på temp.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.873
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Takker for gode råd og tips.
Ser lyst på prosjektet :)